12 czerwca 2024
Świadomość środowiskowa rośnie zarówno w firmach, jak i wśród ich klientów. Nawet regulatorzy kładą coraz intensywniejszy nacisk na działania prośrodowiskowe. Od kilku lat przedsiębiorcy działający w branży e-commerce mają obowiązek odpowiedniego zarządzania odpadami generowanymi przez ich biznes. Jak to robią?
Funkcjonujący od kilku lat rejestr BDO (Baza Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami) oraz szereg regulacji unijnych (jak np. dyrektywa PPWD – Packaging and Packaging Waste Directive) powodują, że przedsiębiorcy prowadzący sklepy online są zmuszeni do rewizji procesów związanych z zarządzaniem odpadami opakowaniowymi i ich utylizacją. Wynika to m.in. z konieczności prowadzenia szczegółowej ewidencji generowanych odpadów, a także regularnego raportowania ich ilości i sposobów utylizacji.
Sprzedaż wysyłkowa zdecydowanie potrafi wygenerować spory wolumen takich odpadów, jednak istnieją sposoby na to, aby go ograniczyć lub zredukować ich negatywny wpływ na środowisko naturalne.
Jakie przykładowe praktyki w tym obszarze są coraz częściej widoczne w branży e-commerce?
Biodegradowalne, kompostowalne, recyklingowalne – to słowa, które coraz częściej charakteryzują opakowania używane w sprzedaży wysyłkowej. Firmy starają się korzystać z ekologicznych materiałów, czy to je kupując, czy po prostu wykorzystując zużyty już papier czy kartony, na przykład ze zwrotów przesyłek. Dzięki temu redukują zapotrzebowanie na kupowanie nowych opakowań, a przy okazji ograniczają związane z tym koszty. To opłacalne również w kontekście przyciągania nowych klientów – aż 77% osób kupujących w sieci dostrzega nieekologiczne praktyki e-sklepów i zwraca uwagę na nie.
Każdemu zdarzyło się przynajmniej raz dostać zamówienie z sieci, które wydawało się… „przepakowane”. Na przykład było w zbyt dużym opakowaniu albo owinięte w kilka warstw różnych opakowań. Rynkowe badania pokazują, że Polacy średnio poświęcają ok. 40 dni (niemal 19 minut w tygodniu) na otwieranie produktów, które zostały zapakowane w zbyt skomplikowany sposób. Budzi to nie tylko frustrację, ale również prowadzi do uszkodzenia lub zniszczenia samego towaru – prawie połowa Polaków miała taką sytuację.
Teraz do tego dochodzą kwestie środowiskowe. Im więcej materiału zużytego do pakowania, tym więcej odpadów do zagospodarowania. W efekcie sklepy online coraz częściej starają się pakować przesyłane produkty w sposób prosty, intuicyjny i efektywny. Coraz rzadziej spotykamy się np. z wypełniaczami styropianowymi czy dodatkowymi opakowaniami produktu skomponowanymi w stylu rosyjskiej matrioszki.
Recykling nie jest prosty, ale prowadzenie inicjatyw edukacyjnych wśród klientów przekłada się na redukcję odpadów opakowaniowych. Przykładem jest EkoBox od InPostu – ciekawe opakowanie wielokrotnego użytku udostępniane przez wybrane sklepy online współpracujące z przewoźnikiem. Klient otrzymuje towar w EkoBoxie, który następnie może zwrócić do sklepu poprzez Paczkomat, tym samym umożliwiając firmie ponowne wykorzystanie opakowania przy innym zamówieniu złożonym przez inną osobę.
Sklepy mogą również prowadzić kampanie edukacyjne polegające na wskazywaniu klientom, w jaki sposób mogą zarządzić otrzymanymi odpadami opakowaniowymi – jaki jest prawidłowy sposób recyklingu lub jakie istnieją sposoby na ich ponowne wykorzystanie. Przykładowo, klasyczne wypełniacze paczek czy koperty foliowe mogą być wykorzystane do amortyzacji zawartości kolejnej przesyłki, folie stretch przydadzą się do zabezpieczania naczyń lub żywności w gospodarstwie domowym, a broszury reklamowe można oddać na makulaturę.
W jedności siła – również w sektorze e-commerce. Firmy, które generują wyjątkowo wiele odpadów i nie mają zasobów na zarządzanie nimi, często korzystają z pomocy zewnętrznych partnerów, którzy zajmują się ich segregacją i utylizacją w zgodzie z przepisami prawa. Dzięki temu odpady trafiają do odzysku surowcowego (recykling) lub energetycznego (spalanie), ewentualnie są unieszkodliwiane poprzez odpowiednie kompostowanie. Znacząco upraszcza to procesy związane z gospodarowaniem odpadami opakowaniowymi, szczególnie w kontekście zgłaszania ich do rejestru BDO.
Sklepy przyglądają się również sposobom współpracy z dotychczasowymi partnerami. Przykładowo, jeśli korzystają z usług magazynu zewnętrznego to razem z jego pracownikami ustalają odpowiednie procedury, które mają na celu ograniczyć ilość generowanych odpadów lub wprowadzić ich prawidłową utylizację.
Reasumując, utylizacja odpadów w e-commerce ma różne oblicza – obejmuje ona zarówno działania związane z zarządzaniem odpadami opakowaniowymi, jak i te majace na celu ich redukcję.
Źródła:
https://www.rynekpapierniczy.pl/artykul/jak-otwierac-opakowania-i-nie-poddac-sie-frustracji-2147
https://s.mobileinstitute.eu/pub/429be3e5cbfd899f894d5d86b453e6eca92750d9/GreenGeneration_WspolnieNaRzeczZiemi_2021.pdf
Przesyłki zagraniczne
Cross-border do Chorwacji. Radzimy, jak zaplanować ekspansję Twojego e-commerce nad Adriatykiem!
19 grudnia 2024
Porady
Świąteczne akcje wysyłkowe. Jak skutecznie zaplanować i wysłać kurierem prezenty świąteczne do swoich pracowników i kontrahentów?
3 grudnia 2024
E-commerce
Jak zacząć sprzedawać na EmpikPlace z integracją z Apaczka.pl?
25 listopada 2024
apaczka pro (11) logistyka (16) przesyłka (10) przesyłki niestandardowe (20) user experience (13) wysyłka ekspresowa (1) zwroty (4)