25 czerwca 2024
Z Włoch Polacy często przywożą różnorodne sery czy wina. Również polskie firmy działające w sektorze handlu online interesują się tym rynkiem, dostrzegając potencjał włoskich klientów. Jak zaplanować ekspansję Twojego sklepu online na rynek zagraniczny? Dzisiaj zgłębiamy preferencje i zwyczaje konsumentów w tym kraju, które mogą zadecydować o Twoim “być lub nie być” na tym rynku.
Około 77 proc. Włochów ma dostęp do sieci, a co dziesiąta transakcja w włoskim handlu odbywa się online, co pokazuje, że wciąż istnieje spora przestrzeń do zagospodarowania w tym kraju pod tym względem. 40% zakupów w sieci jest dokonywanych za pośrednictwem urządzenia mobilnego. Mamy więc do czynienia z silnie zakorzenioną tradycją zakupów offline, ale jednocześnie otwartością na innowacje technologiczne, którymi nośnikami są m.in. smartfony.
Zaledwie jedna piąta wszystkich zakupów dokonywanych przez Włochów w sieci jest robiona w sklepach spoza kraju. Silnie zakorzeniona lojalność wobec lokalnych sklepów może być wyzwaniem w trakcie ekspansji na ten rynek, jednak nie powinna zniechęcać do podejmowania działań w tym kierunku. W końcu ten rynek e-commerce do 2027 roku ma osiągnąć wartość 82 mld dolarów, a przeciętny Włoch ma mieć budżet nawet 1400 EUR rocznie na sprawunki w sieci.
Te pieniądze najpewniej wyda na produkty z kategorii elektronika i media lub moda. Popularnością cieszą się również zabawki, artykuły hobbystyczne czy tzw. DIY (do it yourself). Włosi chętnie w sieci kupują również meble czy wyposażenie wnętrz (czyli coś, w czym polskie firmy się specjalizują), a także jedzenie czy artykuły higieniczne.
Ciekawostką jest to, że Włosi uwielbiają listy życzeń, co pokazuje, że do zakupów podchodzą poważnie i starają się przemyśleć potrzebę przed kliknięciem przycisku “kup”. Nawet 5 razy muszą wejść do danego e-sklepu zanim podejmą decyzję o zakupieniu danego produktu. Z drugiej strony, to przekłada się na mniejszy procent zwrotu nietrafnych zakupów, co jest zdecydowanie korzystne dla sprzedawcy planującego ekspansję na ten rynek.
Innym aspektem patriotyzmu konsumenckiego, który warto wziąć pod uwagę, jest to, że Włosi stawiają na sklepy, które komunikują się z nimi w ich języku. Nie chodzi tylko o język platformy, ale również mailingów czy działu obsługi klienta.
Aż 8 na 10 kupujących w sieci na Półwyspie Apenińskim uważa za ważne posiadanie różnorodnych opcji dostawy. Jednocześnie włoscy konsumenci cechują się cierpliwością – czekają na dostawę zamówienia od 3 do 5 dni. W porównaniu z innymi krajami Europy, najrzadziej preferują ekspresowe doręczenie. Nie jest to jednak cierpliwość bezinteresowna, w zamian bowiem oczekują, że doręczenie będzie bezpłatne lub bardzo tanie. Zależy im również na byciu na bieżąco ze statusem dostawy, aby mieć pewność, że zamówienie dotrze do nich bez problemów.
Najpopularniejsze usługi kurierskie we Włoszech obejmują: BRT, Poste Italiane, Amazon, UPS, GLS, FedEx, DHL i TNT.
Włochy to jeden z największych rynków w Europie pod względem liczby punktów odbioru. Jeszcze w 2021 roku zaledwie co dziesiąty konsument korzystał z metody dostawy innej niż prosto do domu. Teraz na Półwyspie Apenińskim funkcjonuje prawie 50 tys. punktów odbioru, a już 9 na 10 sklepów e-commerce oferuje doręczenie zamówienia do nich. Najwięksi w kraju operatorzy takich punktów to Poste Italiane, Pronto Pacco, Fermopoint, Amazon czy Alfred24.
Już co trzeci Włoch płaci kartą za zakupy w sieci. Popularnością cieszą się również przelewy bankowe oraz portfele cyfrowe – te drugie warto rozpatrywać szczególnie w kontekście otwartości Włochów na płatności mobilne. Sprzedawcy powinni jednak przygotować się również na popularność płatności za pobraniem – nie musi ona być gotówkowa, w końcu wiele firm kurierskich przyjmuje tego typu płatności cyfrowo.
Nie ma tutaj jednoznacznej odpowiedzi. Chociaż świadomość ekologiczna na Półwyspie Apenińskim stale rośnie, to jednak Włosi wciąż bardzo zwracają uwagę na ceny z uwagi na sytuację ekonomiczną w ich kraju. Mimo wszystkiego, jedna trzecia konsumentów na tym rynku uznaje organiczne produkty za bezpieczniejsze dla zdrowia, ale również bardziej przyjazne zrównoważonemu rozwojowi. Ekologia i organiczne pochodzenie towarów są ważne również w kontekście przyjazności zwierzętom czy wspierania lokalnej społeczności – małych i średnich przedsiębiorstw funkcjonujących w danym regionie.
Najpopularniejsze marketplace’y w słonecznej Italii obejmują zarówno międzynarodowe marki znane Polakom, jak i rodzime włoskie, z którymi warto się zaprzyjaźnić.
We Włoszech jako kraju Unii obowiązują podobne zasady zwrotów zakupów online, jak w Polsce. Konsument ma prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od otrzymania zamówienia i nie musi podawać przyczyny. Nieco inaczej wygląda kwestia zwrotów zakupów dokonanych w sklepach stacjonarnych – jest ona bardziej uzależniona od polityki danej firmy.
Włosi najchętniej zwracają ubrania i buty – w marcu 2024 roku to właśnie te kategorie produktów najczęściej wracały z powrotem do sklepów. Nieco rzadziej wracają akcesoria, elektronika konsumencka, książki, filmy, muzyka czy gry. Dobrą wiadomością jest jednak to, że aż 6 na 10 badanych stwierdziło, że nie zdarzyło im się odesłać zamówienia do sklepu, co potwierdza tezę, że Włosi długo decydują się na zakup, ale gdy już go dokonają, są pewni swojego wyboru.
Źródła:
https://www.ppro.com/countries/italy/
https://blog.arvato.pl/rynek-e-commerce-we-wloszech/
https://www.statista.com/statistics/934274/most-popular-delivery-methods-while-shopping-online-in-italy/
https://lastmileexperts.com/wp-content/uploads/2023/06/Out-of-home-delivery-in-Europe-2023_PUDOs-and-automated-parcel-machines-report_v1_1.pdf
https://blog.getbyrd.com/en-gb/parcel-delivery-italy
https://digitexport.promositalia.camcom.it/informazione/normativa/diritto-di-recesso-in-europa.kl
https://www.statista.com/forecasts/1000695/most-returned-online-purchases-by-category-in-italy
Przesyłki zagraniczne
Cross-border do Chorwacji. Radzimy, jak zaplanować ekspansję Twojego e-commerce nad Adriatykiem!
19 grudnia 2024
Porady
Świąteczne akcje wysyłkowe. Jak skutecznie zaplanować i wysłać kurierem prezenty świąteczne do swoich pracowników i kontrahentów?
3 grudnia 2024
E-commerce
Jak zacząć sprzedawać na EmpikPlace z integracją z Apaczka.pl?
25 listopada 2024
apaczka pro (11) logistyka (16) przesyłka (10) przesyłki niestandardowe (20) user experience (13) wysyłka ekspresowa (1) zwroty (4)