24 września 2024
„Kocham Cię jak Irlandię” – śpiewał niegdyś zespół Kobranocka. I chociaż w przypadku ekspansji zagranicznej liczą się przede wszystkim kwestie biznesowe, to przed wyruszeniem na Zieloną Wyspę warto sprawdzić, jakie aspekty zakupów w e-commerce są najbliższe sercom Irlandczyków. Dzisiaj piszemy m.in. o ulubionych zakupach, metodach płatności, dostawy czy kanałach sprzedaży.
W 2024 roku nieco ponad połowa Irlandczyków zrobi zakupy w sieci. Zarazem jednak e-commerce na Zielonej Wyspie stanowi zaledwie nieco ponad 17% całego sektora handlowego, co pokazuje ogromny potencjał rozwoju biznesu w sieci. Do 2028 roku udział e-commerce w całości handlu ma wynieść już jedną czwartą. A pod koniec 2024 roku irlandzki rynek e-commerce ma osiągnąć wartość 5,42 mld dolarów, co oznacza wzrost o 13,3% w porównaniu z poprzednimi 12 miesiącami. W efekcie cyfrowa gospodarka w Irlandii może się rozwijać nawet 9 razy szybciej niż całość tradycyjnej gospodarki.
Najbardziej intensywnym miesiącem w handlu online w Irlandii jest grudzień – w ubiegłym roku to właśnie w tym miesiącu sklepy zarobiły 9,6% przychodu z całego roku. Najsłabszy jest luty, miesiąc, w którym wszyscy wracają do codziennego życia po intensywnym okresie świąteczno-noworocznym – tegoroczny luty wygenerował zaledwie 7,2% rocznego przychodu.
Na większości rynków europejskich najpopularniejszą kategorią produktową jest moda. W Irlandii jednak najczęściej w sieci kupuje się akcesoria hobbystyczne i rekreacyjne – to aż jedna czwarta przychodów lokalnego rynku e-commerce. Na dalszych miejscach plasują się produkty takie jak elektronika (21,7%), moda (18,6%), meble i wyposażenie domu (11,5%), uroda (9,1%), DIY (8,8%). Na szarym końcu znajdują się zakupy spożywcze, których udział w rynku wynosi aktualnie 5,8%.
Irlandczycy chętnie kupują za granicą – prawie połowa z nich robi zakupy w sklepach online zarówno na terenie Unii, jak i poza nią. W 2022 roku zakupy zagraniczne stanowiły ok. 68,6% lokalnego rynku e-commerce, co pokazuje otwartość Irlandczyków na zagraniczne produkty i usługi.
Konsumenci, którzy chętniej kupują poza Irlandią niż w krajowych sklepach, robią to poszukiwaniu tańszych, bardziej niezawodnych produktów, większego asortymentu czy lepszych promocji, ale również – ciekawostka – dokładniejszego śledzenia dostawy.
To, co dla sprzedawców z Polski może być istotne, to fakt, że 33% irlandzkich konsumentów ma wysoki poziom przychodów. To zaś oznacza większą zasobność portfela…
A skoro już o portfelu mowa, to prawie wszystkie sklepy w Irlandii oferują płatność kartami VISA lub Mastercard, dużo mniej daje możliwość zapłacenia kartą American Express (43%). W 8 na 10 miejscach irlandzki konsument zapłaci również PayPalem, a jedna czwarta sklepów oferuje płatność za pośrednictwem wystawionej faktury.
Z kolei konsumenci najczęściej płacą kartami debetowymi, usługami online (np. PayPal, Google Pay, Apple Pay, ale również Klarna). Stosowane są również zlecenia zapłaty, karty kredytowe, karty prepaidowe lub vouchery, a w 20% przypadkach nawet płatność za pobraniem (cash on delivery).
Jednym z najpopularniejszych kurierów w Irlandii jest An Post – narodowy przewoźnik, który razem z DPD dominują w zakresie dostaw. Na Zielonej Wyspie działają również DHL Express, Fastway, GLS, UPS czy TNT Express.
Jedna trzecia Irlandczyków woli, gdy zamówienie dociera do nich ekspresem, a 2 na 10 chce mieć przedmiot w swoich dłoniach nawet tego samego dnia.
Lista najpopularniejszych platform sprzedaży w Irlandii raczej nikogo nie zaskoczy – to globalne marki, które znamy również w Polsce.
Niestety, 13% Irlandczyków czasami świadomie zamawia więcej przedmiotów, aby móc zwrócić kilka z nich. To dotyczy szczególnie kategorii moda, ale czasami również np. elektroniki czy książek.
Irlandczycy co do zasady mają podobne prawa do zwrotów jak inni konsumenci na terenie Unii. Warto jednak wiedzieć, że każdy konsument w Irlandii ma prawo do zwrotu produktu, jeśli jest on wadliwy, niezgodny z opisem, nie działa zgodnie z oczekiwaniami lub nie spełnia pewnych standardów jakościowych. Co więcej, sprzedawca ma obowiązek naprawy, wymiany lub zwrotu pieniędzy bez względu na to, czy problem został zgłoszony krótko po zakupie czy po kilku miesiącach – konsument może wręcz oczekiwać od sprzedawcy rozwiązania problemu nawet po dłuższym czasie, jeśli produkt uległ awarii w wyniku normalnego użytkowania. Wyjątkiem są sytuacje, gdy wada wynika z niewłaściwego użytkowania produktu.
Źródła:
https://www.statista.com/outlook/emo/ecommerce/ireland
https://ecommercedb.com/markets/ie/all
https://www.statista.com/forecasts/1389087/most-common-online-payments-by-type-in-ireland
https://www.statista.com/statistics/1416305/cross-border-e-commerce-share-ireland
https://www.anpost.com/Commerce/Large-Enterprise/Why-Choose-An-Post/eCommerce-in-Ireland
https://autopay.pl/baza-wiedzy/blog/ecommerce/irlandzki-rynek-ecommerce
https://www.weare.ie/wp-content/uploads/2022/03/IE-Tipping-Point-Report-2022.pdf
https://www.bdo.ie/getattachment/Blogs/BDO-Eaton-Square/September-2022/Selling-on-Amazon-vs-eBay-Which-is-better-for-your/ecommerceDB_Country_Report_Ireland_2021-(2).pdf.aspx?lang=en-GB
Przesyłki zagraniczne
Cross-border do Chorwacji. Radzimy, jak zaplanować ekspansję Twojego e-commerce nad Adriatykiem!
19 grudnia 2024
Porady
Świąteczne akcje wysyłkowe. Jak skutecznie zaplanować i wysłać kurierem prezenty świąteczne do swoich pracowników i kontrahentów?
3 grudnia 2024
E-commerce
Jak zacząć sprzedawać na EmpikPlace z integracją z Apaczka.pl?
25 listopada 2024
apaczka pro (11) logistyka (16) przesyłka (10) przesyłki niestandardowe (20) user experience (13) wysyłka ekspresowa (1) zwroty (4)