8 września 2022
Jak czytamy w raporcie „Green Generation 2021. Wspólnie na rzecz Ziemi”, aż 85% badanych zauważa podczas zakupów w sieci różne nieekologiczne praktyki sklepów internetowych . Współcześni konsumenci są coraz bardziej świadomi i oczekują od marek odpowiedzialnego podejścia do kwestii środowiska i jego ochrony. Jak odpowiedzieć na te oczekiwania i zostać ekodostawcą? Podpowiadamy w artykule!
Kwestia opakowań to element, który zauważa większość klientów e-sklepów. Jak podaje Izba Gospodarki Elektronicznej, aż 71% e-konsumentów deklaruje, że zwraca uwagę na to, czy dostarczona przesyłka jest zapakowana w sposób ekologiczny, a prawie połowa (49%) dopłaciłaby za takie rozwiązanie.[1] Nieekologiczne opakowania wykorzystywane w branży e-commerce to temat, o którym sporo się mówi także w mediach, co z pewnością wpływa na postawę kupujących w Internecie. Warto zatem podjąć w tym zakresie działania w kierunku idei zero waste.
Jak to zrobić? Najważniejszą zasadą, na jakiej opiera się zrównoważona gospodarka odpadami, jest tzw. reguła 5R (z ang. refuse, reduce, reuse, recycle, rot, czyli: odmawiaj, ograniczaj, wykorzystuj ponownie, poddawaj recyklingowi, kompostuj). Wskazówki te powstały przede wszystkim z myślą o konsumentach, jednak z powodzeniem mogą je stosować również przedsiębiorcy. Pierwszy element, czyli refuse, odnosi się do unikania używania czy kupna produktów, które nie mogą być wykorzystane ponownie (np. wszystkie opakowania jednorazowe, a także ulotki czy próbki). Kolejna reguła, reduce, zakłada ograniczenie zakupu niepotrzebnych produktów na rzecz tych naprawdę niezbędnych. Ostatnie trzy zasady, czyli reuse, recycle i rot odnoszą się bezpośrednio do gospodarki odpadami i zakładają ich ponowne wykorzystanie, recykling (w przypadku opakowań, których nie można już użyć ponownie) lub kompostowanie (jeśli chodzi o odpady organiczne).
Jak zastosować te rozwiązania w praktyce? Wiele e-sklepów namawia do ponownego wykorzystania kartonów służących do pakowania produktów choćby poprzez nadrukowaną na nich informację „Opakowanie wielokrotnego użytku”. Warto zachęcać klientów do powtórnego użycia opakowania w przypadku zwrotu towaru albo po prostu podczas wysyłki innej paczki. Ciekawe rozwiązania wprowadzają także firmy kurierskie, np. InPost od 2022 r. proponuje klientom EkoBox, czyli opakowanie zwrotne, które po odbiorze przesyłki można zwrócić do paczkomatu.
Trendem, który powoli staje się standardem, jest też ograniczenie foliowych i plastikowych opakowań – chodzi tu przede wszystkim o wypełnienia paczek. Zastępujemy je bardziej ekologicznymi odpowiednikami, np. skropakiem lub wełną drzewną. Istotne jest również dopasowanie rozmiarów opakowania do wymiarów produktu, które pozwala zmniejszyć ilość wypełniacza i redukuje koszty transportu. Zamiast foliowych kopert stosujmy papierowe, zrezygnujmy z taśmy klejącej i folii stretch.
Zwroty produktów, choć nieodłącznie związane ze specyfiką działalności e-sklepów, wywierają negatywny wpływ na środowisko: generują odpady i zwiększają liczbę dostaw kurierskich, a co za tym idzie – ślad węglowy. Jak pokazują badania, aż 67% e-kupujących dostrzega ten wpływ. E-konsumenci coraz częściej zwracają też uwagę na politykę zwrotów e-sklepu (52%), a także na to, jak wygląda proces reklamacji (50%), zanim dokonają zakupu w danym sklepie internetowym.[2]
Aby ograniczyć liczbę zwrotów, można podjąć konkretne działania. Kluczową kwestią będą w tym wypadku opisy i zdjęcia oferowanych produktów – powinny być jak najdokładniejsze i zgodne z rzeczywistością. Dobrze sprawdzają się rozwiązania takie jak podawanie tabeli rozmiarów przy każdym produkcie czy dodatkowe wskazówki, np. o zawyżonej lub zaniżonej rozmiarówce. Można również testować nowości, np. wirtualne przymierzalnie czy prezentacje produktów w formie krótkich „rolek” zamieszczanych w mediach społecznościowych.
Działania w duchu paperless to kolejny silny trend w e-commerce. Na zastąpienie dokumentów papierowych ich elektronicznymi odpowiednikami decyduje się coraz więcej sklepów internetowych; klienci natomiast są już przyzwyczajeni do tego, że otrzymują fakturę elektroniczną zamiast tradycyjnej. Warto ograniczyć także drukowane materiały promocyjne, takie jak ulotki czy broszury reklamowe. Ich skuteczność jest niewielka, bowiem większość klientów od razu po otrzymaniu paczki wyrzuca je do kosza. Znacznie lepiej sprawdzają się oferty przesyłane droga elektroniczną, które dodatkowo można personalizować i automatyzować.
Nie jest też konieczne, by w przypadku zwrotu produktu klient drukował i odsyłał papierowy formularz – bez problemu można zastąpić go intuicyjnym formularzem wypełnianym online. Taką możliwość masz też w panelu administracyjnym Apaczki – wystarczy, że skorzystasz z dodatkowego pakietu wspierającego obsługę zwrotów PRO Returns. W ten sposób ułatwisz klientom zgłoszenie i wysyłkę zwrotu, a sobie – zarządzanie zwrotami pochodzącymi z różnych kanałów sprzedaży.
Polscy e-konsumenci zdecydowanie preferują dostawę do paczkomatu lub punktu odbioru paczek. Taka forma jest nie tylko wygodna, ale i bardziej ekologiczna niż standardowa dostawa kurierska pod drzwi. O jej popularności świadczyć może stale rosnąca liczba punktów nadawczo-odbiorczych, których w połowie 2022 r. było w naszym kraju już ponad 70 tysięcy. Warto zachęcać klientów do wyboru takiej metody dostawy, informując jednocześnie o jej „zielonym” wymiarze. Współpracując ze znanym operatorem logistycznym, jakim jest Apaczka.pl, zyskujesz możliwość zaoferowania swoim odbiorcom szerokiego wyboru form dostawy, obejmującego wszystkich największych przewoźników działających na terenie Polski i większość dostępnych automatów paczkowych i punktów odbioru.
Jeśli prowadzisz już proekologiczne działania w zakresie dostaw produktów, nie zapomnij poinformować o tym swoich odbiorców. Jak pokazują badania, 55% kupujących zwraca uwagę, czy sprzedawca jest firmą odpowiedzialną, działającą zgodnie ze zrównoważonym rozwojem, a zdaniem 74% e-konsumentów aktywne działanie w zakresie odpowiedzialnego biznesu pozytywnie wpływa na wizerunek e-biznesu.[3] Z powodzeniem możesz więc wykorzystać podejmowane przez siebie „zielone” działania do pozycjonowania swojej marki jako ekologicznej, a nawet do budowy przewagi konkurencyjnej. Przykładowo – poinformuj klientów, że w cenie dostawy zawiera się koszt opakowań ekologicznych; daj im możliwość wybrania dostawy wszystkich zamówionych produktów w jednej paczce, ale w późniejszym terminie; wskaż, gdzie mogą obliczyć ślad węglowy swojej przesyłki. Odpowiedzialny biznes to w końcu także edukacja i szerzenie świadomości ekologicznej wśród użytkowników.
[1] Odpowiedzialny e-commerce 2021, raport dostępny online: https://eizba.pl/wp-content/uploads/2021/11/Raport-Odpowiedzialny-E-commerce-2021.pdf
[2] Tamże
[3] Tamże
Przesyłki zagraniczne
Cross-border do Chorwacji. Radzimy, jak zaplanować ekspansję Twojego e-commerce nad Adriatykiem!
19 grudnia 2024
Porady
Świąteczne akcje wysyłkowe. Jak skutecznie zaplanować i wysłać kurierem prezenty świąteczne do swoich pracowników i kontrahentów?
3 grudnia 2024
E-commerce
Jak zacząć sprzedawać na EmpikPlace z integracją z Apaczka.pl?
25 listopada 2024
apaczka pro (11) logistyka (16) przesyłka (10) przesyłki niestandardowe (20) user experience (13) wysyłka ekspresowa (1) zwroty (4)