3 czerwca 2022
E-mail marketing to proste, niedrogie i skuteczne narzędzie do promocji, z którego możesz skorzystać, prowadząc sklep internetowy. Wysyłka newslettera, zbieranie opinii wśród klientów, przypomnienia o porzuconych koszykach czy aktualnych promocjach – to tylko przykłady zastosowania e-mail marketingu w e-commerce. Aby jednak działania te przyniosły rezultaty w postaci wzrostu sprzedaży, muszą być prowadzone we właściwy sposób. Sprawdź, jakie są najczęściej popełniane błędy w e-mail marketingu i jak ich uniknąć.
Częstotliwość e-mail marketingu nie może być zbyt wysoka – powinna natomiast być dostosowana do konkretnych grup użytkowników. Dobrą praktyką e-mail marketingu jest poinformowanie nowych subskrybentów w wiadomości powitalnej, jak często mogą spodziewać się maili z Twojego sklepu. Istotne jest też zróżnicowanie tematów i zawartości wiadomości. Wysyłanie kilka razy maila z informacją o tej samej promocji może przynieść odwrotny od oczekiwanego efekt. Warto przed rozpoczęciem działań e-mail marketingowych opracować ich strategię, zakładając, co i jak często będziemy wysyłać. Pamiętajmy również o wcześniejszym uzyskaniu od użytkowników tzw. zgody marketingowej. Każdorazowo zamieszczaj informacje prawne, np. w stopce newslettera, o możliwości rezygnacji z subskrypcji.
Wysyłanie tego samego mailingu do wszystkich użytkowników, którzy kiedykolwiek znaleźli się w Twojej bazie, to prosta droga do oznaczenia Twoich wiadomości jako spamu. Aby podnieść skuteczność e-mail marketingu, niezbędna jest segmentacja odbiorców. Możesz ich podzielić np. ze względu na wiek, płeć, zainteresowania czy historię zakupową w sklepie. Dobrym pomysłem – już na etapie zbierania zapisów do newslettera – jest zastosowanie ankiety z pytaniem o preferencje użytkowników w zakresie treści, jakie chcieliby otrzymywać. Narzędzi i danych pozwalających na ściślejszą segmentację dostarczają także programy do wysyłki mailingu. Oczywiście to nie wystarczy – podział bazy na grupy odbiorców należy połączyć z personalizacją wysyłanych wiadomości. W ten sposób z większym prawdopodobieństwem wpiszesz się w oczekiwania klientów i dostarczysz im treści, które ich zainteresują.
Personalizacja w e-mail marketingu ma kilka wymiarów. Pierwszy dotyczy treści wysyłanych do użytkowników wiadomości. Nie chodzi tu jednak tyle o zwracanie się do odbiorcy po imieniu (choć to również możemy zrobić), ile o przesyłanie mu ofert skrojonych na miarę jego potrzeb. Marketerzy podkreślają, że spersonalizowane wiadomości są chętniej otwierane; użytkownicy częściej też klikają w zawarte w nich linki przekierowujące do strony sklepu. Innym aspektem personalizacji jest wygląd rozsyłanych maili. Umieszczając w nich elementy brandingowe, takie jak logo, claim czy odnośniki do firmowych mediów społecznościowych, zwiększamy rozpoznawalność marki wśród użytkowników i budujemy ich lojalność. Warto zatem zadbać również o stronę wizualną mailingu, i to zarówno, jeśli chodzi o newsletter, jak i np. powiadomienia o wysyłce paczki czy statusie przesyłki. W tej drugiej kwestii pomocny będzie oferowany przez pakiet Apaczka Pro BRAND, dający możliwość pełnej personalizacji wyglądu takich powiadomień, a nawet strony śledzenia paczki.
Lekceważenie tematu wiadomości wysyłanych do klientów to kolejny z częstych błędów w e-mail marketingu. Użytkownicy codziennie dostają dziesiątki maili, z których wielu nawet nie otwierają. Dlatego tytuł wiadomości powinien być intrygujący lub odpowiadać na problem, z którym boryka się Twój odbiorca. Tworząc temat wiadomości, trzeba też zwrócić uwagę na sposób działania filtrów antyspamowych w poczcie e-mail. Wyłapują one m.in. słowa takie jak: zniżka, okazja, super, ekstra, promocja, wyprzedaż itd. Jeśli użyjesz ich w temacie wiadomości, prawdopodobnie trafi ona od razu do spamu, a klient nawet nie będzie miał szansy jej zobaczyć. Lepiej też unikać w temacie maila zbyt wielu wykrzykników, emotikonów czy wielkich liter – to wszystko może odstraszyć odbiorcę i zmniejszyć wskaźnik otwieralności wiadomości z Twojego sklepu.
Wykorzystując e-mail marketing, można osiągać różne cele – a sprzedaż produktów jest tylko jednym z nich. Mailing może pełnić m.in. funkcję informacyjną, edukacyjną czy też stanowić element budowania długotrwałej relacji z klientem. Skupiając się wyłącznie na sprzedaży i ofertach handlowych, trudno będzie taką relację zbudować. Ma to znaczenie szczególnie w przypadku nowych kontaktów w bazie, ponieważ są to często osoby, które jeszcze niczego u Ciebie nie kupiły. Aby zmienić ich w nabywców, powinieneś najpierw zainteresować ich swoją działalnością i dać się lepiej poznać. Do tego służyć mogą np. artykuły blogowe, poradniki w formie e-booków, materiały wideo czy konkursy. Co ważne, każda wiadomość powinna zawierać odnośnik do Twojej strony internetowej, bloga, mediów społecznościowych czy też miejsc, gdzie dostępne są opinie o Twoim sklepie. W ten sposób dajesz odbiorcy możliwość, by dowiedział się więcej o Twojej marce.
Przeładowanie mailingu informacjami to kolejny popularny błąd. Oczywiście, tworząc newsletter, chcesz pokazać się od jak najlepszej strony i zaprezentować klientowi całą swoją ofertę. Z punktu widzenia odbiorcy takie wiadomości mogą być jednak przytłaczające: zbyt dużo różnych treści, grafik, linków i załączników może sprawić, że użytkownik po prostu nie dobrnie do końca. Co więcej, maile zawierające wiele odnośników do zewnętrznych witryn oraz dużo elementów graficznych również są wyłapywane przez pocztowe filtry antyspamowe. Lepiej skupić się zatem na jednym temacie, tworząc krótką i konkretną wiadomość z jasnym przesłaniem. Na końcu powinien znaleźć się przycisk CTA (call to action), czyli wezwanie do działania, np. „Dowiedz się więcej”, z przekierowaniem na odpowiednią stronę WWW.
Być może opisana wyżej ilość błędów, jakie można popełnić, korzystając z e-mail marketingu, zniechęciła Cię trochę do tej formy promowania swojego e-commerce. Podkreślmy zatem jeszcze raz – nie warto całkowicie rezygnować z e-mail marketingu! To bardzo ważny kanał komunikacji z klientem, szczególnie dla małych i średnich sklepów internetowych, które nie mają gigantycznych budżetów na promocję w Google i social mediach. Wiadomości mailowe dają Ci możliwość zbudowania i podtrzymania relacji z użytkownikiem, a także śledzenia jego decyzji zakupowych, zainteresowań i oczekiwań. A to wszystko przy stosunkowo niewielkich kosztach, jakie generuje e-mail marketing. Regularne i konsekwentne działania w tym obszarze mogą przynieść spektakularne rezultaty.
Przesyłki zagraniczne
Technologia, logistyka, know-how, customer experience. Główne obszary rozwoju w sprzedaży międzynarodowej
19 listopada 2024
Rozwijaj swój biznes w Europie razem z InPost International
15 listopada 2024
Porady
Masowe wysyłki paczek kurierskich – jak to zrobić?
8 listopada 2024
apaczka pro (11) logistyka (16) przesyłka (10) przesyłki niestandardowe (20) user experience (13) wysyłka ekspresowa (1) zwroty (4)