Sprzedaż produktów przez sklep internetowy to popularna forma działalności – w Polsce funkcjonuje już ponad 55 tys. sklepów, a liczba ta nieustannie rośnie . Nic w tym dziwnego – współcześnie mamy w tym zakresie bardzo dużo możliwości. Jednak aby sklep osiągnął sukces (a więc był rentowny), należy zwrócić uwagę na wiele obszarów wpływających nie tylko na przychody, ale również na koszty. Jeśli prowadzimy sprzedaż wysyłkową fizycznych produktów, ważnym elementem są przesyłki. W jaki sposób analizować dane na ich temat i jak wykorzystać wyniki do optymalizacji kosztów?

Spis treści

Jak obliczać koszty przesyłek i dlaczego ma to ogromne znaczenie dla Twojego biznesu?

Koszty przesyłek w sklepie internetowym mają niebagatelne znaczenie z dwóch głównych powodów:

  1. Po pierwsze, realnie wpływają na rentowność Twojego biznesu. Jeśli płacisz za nie zbyt dużo, Twoje zyski maleją.
  2. Po drugie, według raportu przygotowanego przez Eizba.pl[1], zbyt wysoki koszt przesyłki to jeden z powodów, dla którego klienci rezygnują z zakupów w e-sklepie.

Warto zwięc optymalizować koszty przesyłek, aby zwiększyć liczbę konwersji, a tym samym – przychody z działalności.

Jak to wygląda w praktyce?

Aby zaoferować klientowi przesyłkę jakiej oczekuje, nie tracąc na tym fortuny, należy zebrać wszelkie dane o kosztach wysyłek. Znajomość rzeczywistych kosztów to jedyny skuteczny sposób, aby je zredukować. Poza tym, jest to pomocne, aby:

  • sprawdzić najbardziej efektywne usługi przewozowe w stosunku do potrzeb Twojego e-sklepu,
  • zwiększyć sprzedaż i zmniejszyć liczbę porzuconych koszyków,
  • zaoferować klientom najlepszą wartość dodaną.

Jak obliczyć rzeczywiste koszty przesyłek kurierskich?

Istnieje wiele sposobów na obliczenie rzeczywistych kosztów przesyłek oferowanych przez firmy kurierskie. Należą do nich koszty stałe i zmienne, które sumuje się, odnosząc do liczby przesyłek, jakie realizowane są w danym czasie. Każda firma spedycyjna ma swoje kalkulatory kosztów, dzięki którym można poznać ich stawki. Te z kolei zależne są m.in. od kosztów stałych, kosztów zmiennych, wagi i cech produktów czy długości trasy, którą przesyłka ma pokonać.  

Warto tutaj podkreślić, że wielkość sklepu internetowego ma niebagatelne znaczenie. Duże firmy, wysyłające ogromne liczby paczek z reguły mają podpisane umowy z przewoźnikami i są w stanie wynegocjować dla siebie lepsze ceny dostaw niż przedsiębiorcy detaliczni. Co ciekawe duże e-sklepy, mimo bezpośrednich umów z firmami kurerskimi, nadal mogą korzystać z usług platformy Apaczka.pl, która akceptują umowy własne klientów, a dodatkowo oferuje kilkunastu innych przewoźników kurierskich.

Co wpływa na cenę przesyłki w sklepie internetowym?

Oto najważniejsze czynniki:

  • Charakterystyka produktu – istnieją sklepy, sprzedające produkty, które łatwo ulegają uszkodzeniu. Wówczas taka przesyłka może być droższa. Warto wiedzieć, że niektóre firmy nie podejmują się przewożenia delikatnych produktów.
  • Czas dostawy – jeśli chcemy zaoferować swoim klientom ekspresową przesyłkę, należy liczyć się z dodatkowym kosztem.
  • Usługi dodatkowe – to na przykład ubezpieczenia czy zmiany harmonogramów wysyłek. 
  • Koszty opakowań, kapitału ludzkiego i technologii – warto pamiętać, że obsługa paczki wiąże się też z nakładem ludzkiej pracy, niekiedy specjalnymi liniami technologicznymi i opakowaniami.
  • Koszty wysyłek za granicę – jeżeli oferujesz klientom wysyłkę produktów poza granice Polski, z dużym prawdopodobieństwem doliczone zostaną kolejne opłaty.

Jak zoptymalizować koszty przesyłek?

Z pewnością zastanawiasz się czy istnieje łatwy i szybki sposób optymalizacji kosztów? Niestety na koszt przesyłek ma wpływ wiele czynników – od kosztu fullfillmentu, typu opakowań używanych w Twoim e-sklepie, kosztów usług kurierskich, aż po analizę procesu zwrotów i terminowości dostaw. Analiza tych czynników zazwyczaj wymaga poświęcenia dłuższego czasu. Warto jednak dodać, że na rynku istnieją narzędzia przydatne w tym obszarze. Jednym z nich jest usługa PRO Dashboard dostępna w serwisie Apaczka.pl, która automatycznie pomaga w analizie efektywności poszczególnych firm kurierskich.

Apaczka PRO Dashboard to panel, który zawiera dane analityczne dotyczące wydajności usług kurierskich. Korzystanie z niego znacznie ułatwia firmom podejmowanie decyzji, które są bezpośrednio związane z procesem wysyłkowym w e-sklepie. Pozwala także na łatwą i szybką optymalizację kosztów.

Panel Apaczka PRO Dashboard umożliwia e-sklepom:

  • Uzyskanie dostępu do bieżących statusów wszystkich przesyłek w jednym miejscu, co jest bardzo wygodne zarówno, jeśli korzystamy z jednego, jak i z wielu przewoźników.
  • Monitorowanie przesyłek w różnych przedziałach czasowych, co umożliwia ocenę ewentualnej sezonowości.
  • Szybką identyfikację problemów związanych z przesyłkami, co pozwala na natychmiastową reakcję – klienci są z reguły niecierpliwi i opóźniona paczka może zdecydować o tym, że klient więcej do sklepu już już nie powróci.
  • Obiektywną ocenę terminowości poszczególnych przewoźników – na tej podstawie można wybrać tych najlepszych.
  • Wybór najlepszego przewoźnika pod kątem zwrotu pieniędzy z COD, dzięki informacjach o realnym czasie zwrotu pobrań.
  • Identyfikowanie przyczyn zwrotów w danym czasie, co umożliwia łatwą optymalizację kosztów.
  • Zarządzanie i optymalizowanie wysyłek Allegro.
  • Dostęp do informacji o dostępności poszczególnych przewoźników.

Optymalizacja kosztów przesyłek w sklepie internetowym to jedna z najważniejszych czynności, które realnie wpływają na powodzenie biznesu. Aby móc dokonać tego w prawidłowy sposób, należy posiadać komplet dokładnych informacji na ten temat. To pozwala łatwo obliczyć koszty i optymalizację w oparciu o różne czynniki. Istnieje jednak możliwość ułatwienia sobie tego zadania poprzez korzystanie z produktów udostępnianych przez operatorów logistycznych, agregujących wielu przewoźników. Pozwala to znacznie zaoszczędzić czas i zyskać pewność, że optymalizacja została dokonana w należyty sposób.


[1]  PorzuconyE-koszyk_DlaczegoKlienciPorzucająZakupyWInternecie (eizba.pl)