31 lipca 2024
Brexit nie zmienił otwartości Brytyjczyków na zakupy za granicą. Nawet 4 na 10 konsumentów w UK robi zakupy online w sklepach poza Wyspami. Z drugiej strony, sprzedawcy mierzą się z rosnącą liczbą obowiązków związanych z zagraniczną sprzedażą. Dzisiaj analizujemy brytyjski rynek e-commerce, który jest trzecim największym na świecie, oceniamy jego potencjał i pokazujemy elementy skutecznej ekspansji na ten rynek.
Już 9 na 10 Brytyjczyków kupuje w sieci, a lokalny rynek e-commerce stanowi aż jedną czwartą całego rynku retailowego, co wskazuje na wyjątkową dojrzałość handlu online na Wyspach. Dla porównania, w innych krajach Europy transakcje online stanowią zazwyczaj jedną dziesiątą rynku handlu. W Wielkiej Brytanii jedna dziesiąta to liczba Internautów, którzy nic nie kupili w sieci w ciągu ostatniego roku.
Cena jest decydującym czynnikiem dla 6 na 10 kupujących w sieci. Brytyjczycy lubią być lojalnymi wobec marek – szczególnie tych, które oferują specjalne programy lojalnościowe. Aż 59% mieszkańców Wysp uważa, że każda firma powinna oferować taki rodzaj nagrody dla klientów.
Z drugiej strony, 7 na 10 Brytyjczyków zwraca uwagę na to, czy marka zachowuje się w sposób etyczny, np. przestrzegając zasad związanych ze zrównoważonym rozwojem, a połowa klientów jest w stanie zapłacić więcej za produkty takich marek.
Brytyjczycy kupują przede wszystkim produkty z kategorii moda – to aż jedna trzecia przychodów lokalnego rynku e-commerce. Mniej popularne są: elektronika (16,5%), hobby i rekreacja (15,6%), żywność (13,1%), meble i wyposażenie gospodarstwa domowego (9,6%) czy produkty z kategorii beauty (9,3%).
Wśród firm kurierskich w Wielkiej Brytanii zdecydowanie dominuje Royal Mail – ponad połowa sklepów korzysta z usług narodowego przewoźnika. Inne popularne firmy to DPD, Evri (dawniej Hermes), DHL, UPS czy Parcel Force.
W ostatnich latach na Wyspach zaczęła też rosnąć popularność automatów paczkowych oferowanych m.in. przez doskonale znany w Polsce InPost. Brytyjczycy doceniają je za bezpieczeństwo, które zapewniają (kurier nie zostawia paczki w miejscu publicznym w przypadku, gdy nie zastanie odbiorcy) i wygodę – nie muszą bowiem czekać na kuriera w domu lub prosić kogoś innego o wyświadczenie takiej przysługi. W UK funkcjonuje już ponad 65 000 punktów nadań i odbioru różnych przewoźników. Dominują tutaj zdecydowanie Royal Mail, Amazon i InPost.
Jedna trzecia mieszkańców Wysp preferuje ekspresową dostawę. 8 na 10 Brytyjczyków, podejmując decyzje zakupowe, bierze pod uwagę przede wszystkim bezpłatną dostawę oraz ewentualny zwrot. To ma znaczenie m.in. w kontekście tego, że UK już formalnie nie jest rynkiem europejskim, przewoźnicy ponoszą więc znacznie większe koszty transportu przesyłek i przechodzą więcej procedur administracyjnych związanych z nimi.
Na Wyspach najczęściej spotkamy się z płatnościami kartowymi (Visa, Mastercard i American Express), ale również portfelami cyfrowymi (PayPal, Apple Pay czy Google Pay). Warto zwrócić uwagę na to, że w Wielkiej Brytanii PayPal ma dużo silniejszą pozycję niż w Polsce, ponieważ oferuje tam znacznie więcej funkcjonalności – od płatności odroczonych po kredyty konsumenckie. Integracja sklepu z tym systemem płatności może być zatem istotnym czynnikiem decydującym o tym, czy klient dokona zakupu w Twoim sklepie.
Mimo Brexitu w Wielkiej Brytanii wciąż obowiązują przepisy związane z ochroną konsumentów narzucone przez Unię Europejską – nie były one w międzyczasie zmieniane, więc pozostają wciąż podobne do tych obowiązujących w Unii. Brytyjczycy mają jednak ograniczony dostęp do unijnych mechanizmów rozwiązywania sporów konsumenckich i nieco bardziej skomplikowane procedury zwrotów. Przykładowo, do każdego zwrotu muszą dołączyć potwierdzenie wywozu danego produktu z Polski do Wielkiej Brytanii. Zwroty zamówień muszą być dobrze opisane, szczególnie w przypadku, gdy zamawiano kilka przedmiotów, a odsyłany jest jeden. To procedury, które obciążają zarówno konsumentów, jak i sprzedawców.
Brexit bardzo skomplikował kwestie związane z zakładaniem działalności w UK. Formalnie Wielka Brytania nie jest już częścią Unii Europejskiej, co oznacza znacznie większy wolumen dokumentów wymaganych przez różnorodne urzędy, począwszy od konieczności dostosowania produktów do lokalnych wymagań (nie obowiązują bowiem już europejskie standardy).
Każda przesyłka nadawana na Wyspy będzie potrzebowała wypełnionej dokumentacji eksportowej (konieczne będzie uzyskanie numeru EORI) i importowej, a także opłacenia podatku VAT w przypadku importu paczki o wartości do 135 funtów. Jeśli przesyłka jest warta więcej, płatnikiem VAT-u będzie odbiorca. Brak rejestracji w systemie VAT w UK może skutkować odmówieniem przyjęcia towaru przez brytyjskie służby celne. Na szczęście, Her Majesty’s Revenue & Customs umożliwia dokonanie rejestracji w trybie online.
Każda przesyłka będzie się wiązała również z koniecznością opłaty cła, ale z drugiej strony pamiętaj o tym, że Brytyjczycy uwielbiają bezpłatną dostawę i zwroty. Jeśli obciążysz ich dodatkowymi opłatami, zamiast wziąć je na siebie, mogą do Twojego sklepu po prostu nie wrócić.
Źródła:
https://www.gwp.co.uk/guides/ecommerce-statistics
https://www.wordbank.com/blog/market-insights/uk-consumer-behavior
https://www.sendcloud.co.uk/customer-delivery-expectations-2023
https://ecommercedb.com/markets/gb/all
http://lastmileexperts.com/
Przesyłki zagraniczne
Technologia, logistyka, know-how, customer experience. Główne obszary rozwoju w sprzedaży międzynarodowej
19 listopada 2024
Rozwijaj swój biznes w Europie razem z InPost International
15 listopada 2024
Porady
Masowe wysyłki paczek kurierskich – jak to zrobić?
8 listopada 2024
apaczka pro (11) logistyka (16) przesyłka (10) przesyłki niestandardowe (20) user experience (13) wysyłka ekspresowa (1) zwroty (4)