22 października 2024
W 2024 roku obroty duńskiego e-commerce przekroczą 14,41 mld EUR, a w ciągu najbliższych lat wartość rynku ma osiągnąć 17 mld EUR. Nic dziwnego, jeśli weźmiemy pod uwagę, że Duńczycy znajdują się w ścisłej czołówce europejskich nacji, które robią zakupy w sieci. Prześcigają ich tylko Brytyjczycy. Czego jednak Duńczycy szukają w sieci i jak polscy przedsiębiorcy mogą zaadresować ich oczekiwania?
98% duńskiej populacji korzysta z sieci, a 9 na 10 Duńczyków robi w Internecie zakupy. W efekcie handel online generuje ok. 6,36% krajowego PKB. Lokalne firmy zarabiają jednak więcej niż zagraniczne – w 2022 roku przedsiębiorstwa zza granicy zrealizowały dwukrotnie niższą sprzedaż niż duńskie sklepy online (52 mld DKK vs 128 mld DKK). Nie oznacza to jednak, że firmy z innych krajów nie mają czego szukać w tym nordyckim kraju. Przekonajmy się sami, analizując preferencje i zwyczaje duńskich klientów.
Duńczycy najchętniej kupują ubrania i buty. Druga najpopularniejsza kategoria zakupowa różni się w zależności od płci – mężczyźni chętniej sięgają po elektronikę, a kobiety do wirtualnych koszyków wkładają produkty związane ze zdrowiem i urodą.
Pewną ciekawostką może być to, że aż 52% Duńczyków w ciągu ostatnich 3 miesięcy nie zostawiło koszyka w sklepie. Zamówienia na etapie check-outu najczęściej anulują osoby w grupie wiekowej 30-49, a więc uważane za rozważniejsze i mające zapewne na głowie więcej obowiązków związanych z planowaniem rodzinnych finansów.
Ok. 6 na 10 Duńczyków kupuje w zagranicznych sklepach przynajmniej raz w miesiącu. Szczególnie chętnie robią to osoby w wieku 18-49 lat – 72% konsumentów w tej grupie wiekowej robi co miesiąc sprawunki za granicą, a 2 na 10 kupuje w zagranicznych e-sklepach jeszcze częściej, raz w tygodniu. Najpopularniejsze kierunki zakupów obejmują przede wszystkim sąsiednie kraje – Szwecję i Niemcy. Niegdyś popularna Wielka Brytania straciła swoją pozycję po Brexicie i teraz już nie jest częstym obiektem wirtualnych wycieczek Duńczyków.
Duńczycy najchętniej płacą kartą kredytową (chociaż jej udział w rynku konsekwentnie spada – jeszcze kilka lat temu 6 na 10 osób płaciło kartą, dzisiaj to już tylko 35%) lub za pośrednictwem MobilePay (lokalny portfel elektroniczny). Inne popularne metody płatności to karta debetowa, płatność przelewem bankowym online, portfel mobilny (Apple Pay lub Google Pay). Duńscy konsumenci powoli przekonują się również do płatności odroczonych (BNPL) – nic dziwnego, skoro w sąsiedniej Szwecji rozwinął się tak ciekawy startup jak Klarna. W niektórych sklepach spotkamy się również z możliwością opłacenia zamówienia po wystawieniu faktury.
Wiodące firmy kurierskie działające w Danii to PostNord, GLS, DHL, UPS, FedEx, Bring, DAO, Falcon Maritime, H. Folmer & Co i Niels Winther Liner Agencies.
Chociaż punkty odbioru i automaty paczkowe są najczęściej wykorzystywaną metodą dostawy w Danii, konsumenci jednak preferują dostawę do domu i zostawienie przesyłki w uzgodnionym wcześniej miejscu – punkty odbioru czy skrzynki pocztowe cieszą się mniejszą popularnością.
Około dwie trzecie konsumentów musiało zapłacić za dostawę produktu – najczęściej płacą osoby w grupie wiekowej 18-49 lat. W zamian otrzymują jednak sprawne doręczenie produktu – ponad 30% zamówień do konsumentów w tym przedziale wiekowym zostało dostarczonych nawet tego samego lub najpóźniej następnego dnia. W sumie według deklaracji respondentów przebadanych przez PostNord, 83% ostatnich zamówień dotarło do nich w ciągu mniej niż 6 dni. Możemy więc założyć, że 6 dni to maksymalny próg czasowy, co dla polskich przedsiębiorców jest dobrą informacją – wiele międzynarodowych przesyłek z Polski do Danii dociera w znacznie szybszym tempie.
79% Duńczyków uważa, że zmiany klimatu i ich konsekwencje są największym wyzwaniem dla ludzkości w XXI wieku. To więcej niż w jakimkolwiek innym kraju UE.
Nic więc dziwnego, że wśród skandynawskich krajów to właśnie w Danii konsumenci są najbardziej otwarci na płacenie za ekologiczną dostawę ich zamówienia – ok. 4 na 10 klientów jest w stanie dopłacić za eko-doręczenie. Około połowa Duńczyków stara się kupować w bardziej zrównoważony sposób, chociaż trend jest bardziej widoczny wśród młodszych pokoleń.
Jednak zrównoważony rozwój to nie jest wszystko – chociaż jest on ważny dla wielu osób w Danii, to np. przy zakupach spożywczych decyzja o tym, czy kupić dany produkt, jest podejmowana przede wszystkim na podstawie ceny czy dostępności danego towaru.
Zakładając działalność w Danii, polski przedsiębiorca musi zwrócić uwagę na kilka kluczowych aspektów. Przede wszystkim, należy wybrać odpowiednią formę prawną firmy, taką jak jednoosobowa działalność gospodarcza (Enkeltmandszirksmhed) czy spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Anpartsselskab – ApS). Rejestracji firmy dokonuje się w duńskim Urzędzie ds. Przedsiębiorstw (Erhvervsstyrelsen), co często można zrobić online. Ważne jest założenie cyfrowej skrzynki pocztowej (Digital Postkasse), gdyż duńskie władze komunikują się z firmami głównie drogą elektroniczną.
Warto pamiętać o specyfice duńskiej kultury biznesowej, która ceni punktualność, nieformalność i płaskie struktury organizacyjne. Choć język angielski jest powszechnie używany w biznesie, warto rozważyć tłumaczenie oficjalnych dokumentów. Jako członek UE, Dania stosuje unijne regulacje handlowe i celne, ale warto pamiętać o specjalnych zasadach dotyczących Grenlandii i Wysp Owczych.
Firmy muszą zarejestrować się w lokalnych rejestrach niezwłocznie po rozpoczęciu działalności podlegającej opodatkowaniu w Danii, bez względu na próg obrotów. Proces rejestracji VAT można przeprowadzić przez stronę virk.dk, a numer VAT będzie miał format dziesięciocyfrowego numeru poprzedzonego prefiksem kraju zarejestrowania firmy (np. PL dla Polski, DK dla Danii). Polskie firmy jako podmioty z UE nie muszą wyznaczać przedstawiciela podatkowego w Danii.
Porzucenie koszyka w Danii najczęściej wynika ze zbyt wysokiej opłaty za dostawę lub zwrot zamówienia, a także zbyt skomplikowanego procesu zwracania nieudanych zakupów. Jak więc widać, prawo do odesłania produktu w Danii jest dla konsumentów niezwykle ważne. Najczęściej zakupy zwracają osoby w wieku 18-49 lat – 1 na 10 klientów w tym przedziale wiekowym zwróciło nawet ponad połowę zamówień!
Zdecydowana większość klientów, bo aż 82%, wyraża chęć dokonywania zwrotów w punktach odbioru lub sklepach stacjonarnych. Punkty odbioru cieszą się w zasadzie największą popularnością wśród wszystkich grup wiekowych, co świadczy o ich uniwersalnej atrakcyjności. Interesujący jest fakt, że choć znaczna część zwrotów (a dokładnie 41%) w Danii jest realizowana w całości fizycznie, to jednak większość procesów zwrotu ma charakter półcyfrowy. Oznacza to, że łączą one w sobie elementy tradycyjne, takie jak dokumenty papierowe czy etykiety zwrotne, z rozwiązaniami cyfrowymi. Ta tendencja wskazuje na ewolucję preferencji konsumentów w kierunku rozwiązań hybrydowych, łączących wygodę fizycznych punktów zwrotu z efektywnością procesów w sieci.
W Danii, podobnie jak w innych krajach Unii Europejskiej, konsumenci korzystają z szerokiej ochrony w zakresie prawa do zwrotu towarów. Kluczowym elementem jest 14-dniowy okres na odstąpienie od umowy w przypadku zakupów online, podczas którego klient może zwrócić produkt bez podania przyczyny. Ten termin jest standardem w całej UE i Dania ściśle się do niego stosuje.
Duńskie prawo, zgodnie z regulacjami unijnymi, wymaga również 2-letniej gwarancji prawnej na wszystkie produkty, zarówno nowe, jak i używane. W przypadku treści cyfrowych i usług, Dania wprowadziła dodatkowe przepisy, umożliwiające składanie reklamacji do dwóch miesięcy po doręczeniu produktów. W przypadku zakupów stacjonarnych w Danii konsumentowi nie przysługuje automatyczne prawo do zwrotu produktu – sklepy mogą ustanawiać własne zasady zwracania takich zakupów.
Specyficznym dla Danii wymogiem, nieobecnym w innych krajach Unii czy regulacjach unijnych, jest konieczność dostarczenia gwarancji w języku duńskim do produktu, który jest promowany w lokalnym języku. Firmy mogą oferować dodatkowe dobrowolne gwarancje, jednak nie zastępują one ustawowego 2-letniego terminu.
Źródła:
Ecommerce in Denmark
Denmark
https://www.trade.gov/country-commercial-guides/denmark-ecommerce
https://cross-border-magazine.com/denmark-high-online-shopping-frequency
https://www.postnord.no/siteassets/pdfs/pn-e-commerce-in-the-nordics-2024.pdf
https://www.eib.org/en/press/all/2021-399-79-of-danish-people-think-that-climate-change-and-its-consequences-are-the-biggest-challenge-for-humanity-in-the-21st-century
https://www.simon-kucher.com/en/insights/danish-consumers-take-sustainable-groceries-granted
https://businessindenmark.virk.dk/guidance/consumer-and-competition/consumer-rights
Przesyłki zagraniczne
Technologia, logistyka, know-how, customer experience. Główne obszary rozwoju w sprzedaży międzynarodowej
19 listopada 2024
Rozwijaj swój biznes w Europie razem z InPost International
15 listopada 2024
Porady
Masowe wysyłki paczek kurierskich – jak to zrobić?
8 listopada 2024
apaczka pro (11) logistyka (16) przesyłka (10) przesyłki niestandardowe (20) user experience (13) wysyłka ekspresowa (1) zwroty (4)