9 stycznia 2024
Chociaż Holandia jest stosunkowo niewielkim krajem o populacji 1 milionów, to wartość rynku e-commerce w Królestwie Niderlandów wynosi aż 26,6 miliardów euro. Konsumencka świadomość Holendrów w połączeniu ze sporym portfelem sprawia, że to ciekawe państwo do sprzedaży cross-border. Dzisiaj omawiamy rzeczy najważniejsze dla zagranicznych sprzedawców przy planowaniu ekspansji na jeden rynek holenderski.
Królestwo Niderlandów jest obecnie zamieszkiwane przez nieco ponad 17 milionów osób, a 96% populacji ma dostęp do Internetu. Z tego grona zakupy online robi 8 na 10 osób. Jak podaje e-Izba, to jeden z najszybciej się rozwijających rynków e-commerce w Europie – co roku jego wartość rośnie o 10%. Co więcej, Niderlandy są 9. najbardziej bogatym krajem świata według Allianzu – przeciętnie na jedną osobę przypada majątek o wartości ok. 156 tys. euro.
Innymi słowy, dotarcie do klientów w Holandii może skutkować istotnymi zyskami dla e-sklepu z siedzibą w Europie Środkowo-Wschodniej, szczególnie biorąc pod uwagę różnicę między wartością euro a waluty lokalnej. Jak skutecznie podbić holenderski rynek e-commerce? Przede wszystkim – poznając lokalnych klientów.
W pierwszym kwartale 2023 roku Holendrzy wydali okrągły milion euro na zakupy w zagranicznych sklepach, co – jak podaje Statista – stanowi wzrost o 100 milionów euro w porównaniu do Q1 2022 roku. Biorąc pod uwagę ich poziom znajomości angielskiego – władają tym językiem najlepiej po krajach anglosaskich – nie mają oni problemu z kupowaniem w zagranicznych e-commerce’ach, nawet jeśli nie dysponują one niderlandzką wersją interfejsu. Aby jednak Holender skusił się na kupienie od sklepu ulokowanego poza granicami kraju, musi mieć pewność, że produkt jest świetnej jakości, a jego dostawa będzie tak szybka, jak od lokalnej marki.
Co za tym idzie, jedną z najbardziej opłacalnych strategii na rynku holenderskim może być sprzedaż transgraniczna za pośrednictwem marketplace. Najpopularniejsze platformy sprzedażowe w tym kraju to:
Wiele z tych platform jest również popularnych w Belgii czy Luksemburgu, co oznacza, że rozpoczęcie sprzedaży na jednej z nich może skutkować pozyskaniem nowych klientów z całego Beneluksu.
Holendrzy są zainteresowani przede wszystkim kupnem artykułów z kategorii: żywność i higiena osobista, elektronika, moda, meble i sprzęty domowe oraz zabawki. Warto również zwrócić uwagę na to, że według Statisty jedna trzecia kupujących korzysta z urządzeń mobilnych, aby robić zakupy w sieci – raczej są to smartfony niż tablety. Laptopy wchodzą do gry przeważnie w przypadku, gdy kupowane są produkty o wyższej wartości.
Zdecydowanie najbardziej dominującym dostawcą zamówień, używanym przez większość rynku e-commerce w Holandii, jest PostNL – aż 70% sklepów wysyła towary za pośrednictwem tego przewoźnika. Na kolejnych miejscach plasują się DHL (30%) i UPS (11%).
Klienci w Holandii nie mają szczególnych preferencji co do sposobu dostawy – równie często wybierają dostawę do domu, jak również do punktu. Mają jednak wysokie oczekiwania, jeśli chodzi o czas dostawy. W efekcie dla sprzedawców zagranicznych wysokim priorytetem jest współpraca z firmami kurierskimi – zarówno międzynarodowymi, jak i lokalnymi – aby jak najszybciej doręczyć przesyłkę do Holandii.
Jak bardzo istotny jest czas dostawy w sprzedaży przez Internet? Otóż w ostatnim czasie aż jedna trzecia klientów w Holandii miała skargi związane z opóźnioną dostawą zamówienia. Na drugim miejscu znajdowały się problemy związane z technikaliami, np. podczas dodawania produktu do koszyka czy finalizowania płatności.
Dobrą wiadomością jest jednak to, że aż 8 na 10 Holendrów stara się robić świadome zakupy w sieci, aby nie zwracać produktu. To oznacza, że sklepy mogą liczyć na redukcję kosztów związanych z obsługą zwrotów, ale jednocześnie powinny mieć na uwadze, że zaoszczędzony budżet powinien być przeznaczony na sprawną wysyłkę.
Gdy jednak dochodzi do zwrotu towaru zakupionego w sklepie, najczęściej są to ubrania. Biznes prowadzący eksport do Holandii powinien zapewnić łatwy dostęp do holenderskiego adresu, na który można zwrócić zakupione przez użytkowników produkty – aby nie musieli oni wysyłać paczki do Polski.
Holenderski rynek e-commerce pod względem oferowanych metod płatności jest rozdrobniony. Dominuje tutaj kilku dostawców, przy czym największy udział mają karty Visa, które oferowano w 93,2% wszystkich sprawdzonych przez ECDB sklepach online. Inne popularne w Holandii metody płatności to:
Jak więc widać, dominują przede wszystkim płatności kartą oraz holenderski odpowiednik BLIK-a, dostępny z poziomu bankowości online. Zaufaniem cieszy się również jeden z największych globalnie portfeli cyfrowych, który – notabene – udostępnia m.in. możliwość opłacenia zakupów metodą iDEAL dzięki funkcjonalności PayPal Checkout.
Reasumując, jeśli chcesz rozpocząć ekspansję na nowy rynek i zacząć sprzedawać w Holandii, sprawdź swoje możliwości związane z zapewnieniem lokalnych metod płatności oraz sprawnej dostawy. Warto pomyśleć o wprowadzeniu towarów na lokalne platformy sprzedażowe, które budzą zaufanie wśród klientów. Ekspansja zagraniczna powinna obejmować też weryfikację, czy klienci w Niderlandach będą mieli apetyt na Twój produkt bądź usługę – tylko dopasowując się do rynku i jego preferencji, możesz zmaksymalizować swoje przychody.
Przesyłki zagraniczne
Technologia, logistyka, know-how, customer experience. Główne obszary rozwoju w sprzedaży międzynarodowej
19 listopada 2024
Rozwijaj swój biznes w Europie razem z InPost International
15 listopada 2024
Porady
Masowe wysyłki paczek kurierskich – jak to zrobić?
8 listopada 2024
apaczka pro (11) logistyka (16) przesyłka (10) przesyłki niestandardowe (20) user experience (13) wysyłka ekspresowa (1) zwroty (4)