Do końca 2024 roku litewski rynek e-commerce będzie wart ponad miliard dolarów, a w ciągu najbliższych czterech lat ma się rozwijać w tempie prawie 4% rok do roku. Mimo tych imponujących statystyk, zaledwie 55% Litwinów kupuje w sieci, co pokazuje, że polscy przedsiębiorcy mogą mieć spory potencjał rozwoju na tym rynku – pod warunkiem, że przekonają sąsiadów do tego, że warto zamawiać produkty z Internetu.

W 2024 roku w tegorocznym raporcie Eurostatu dotyczącym technologii cyfrowych Litwa wyprzedziła wszystkie inne kraje UE w jednej kategorii. A mianowicie Litwa okazała się liderem w sektorze handlu elektronicznego. Już 4 na 10 firm prowadzi sprzedaż online, co plasuje państwo w absolutnej czołówce unijnych krajów pod względem otwartości biznesu na prowadzenie działalności w sieci. 

Konsumenci chętnie korzystają z usług tych firm, kupując w sieci różnorodne rzeczy, najczęściej związane z uprawianymi przez siebie hobby, ale również artykuły takie jak bilety na wydarzenia czy podróże. Z kolei osoby, które niechętnie korzystają z dobrodziejstw e-commerce’u, najczęściej wskazują na chęć zobaczenia produktu „na żywo” przed dokonaniem zakupu. Litwini są ogromnymi sceptykami, jeśli chodzi o jakość produktów kupowanych w sieci czy udzielaną na nie gwarancję. 

A co ich motywuje do kupowania w Internecie? Przede wszystkim lepsze ceny produktów niż w tradycyjnych sklepach, większy wybór produktów oraz ich całodobowa dostępność.  

Co Litwini najczęściej kupują w sieci? 

Litwini najchętniej sięgają po artykuły związane z hobby czy rekreacją – generują one 27% obrotów lokalnych e-sklepów. Często kupują również elektronikę, modę, meble i artykuły gospodarstwa domowego, kosmetyki, DIY czy nawet artykuły spożywcze. 

Gdybyśmy postawili Litwina przed wyborem „tradycyjna telewizja czy Netflix?”, chętniej jednak wybrałby… TV. Najmniej popularnym produktem w sklepach internetowych jest streaming filmów, seriali i innych programów. Tylko około 16,5% Litwinów było zainteresowanych tym segmentem e-commerce’u w 2024 roku. 

Czy Litwini zamawiają produkty z zagranicznych sklepów? 

Litwini w zagranicznych sklepach najczęściej kupują odzież, buty czy akcesoria, bilety lotnicze lub innego rodzaju usługi transportowe, a także wynajmują lub rezerwują hotele, apartamenty i inne nieruchomości – najpewniej w związku z zagranicznymi podróżami. Jasno więc widać, że w przypadku towarów, które przydają się bardziej „na co dzień”, Litwini chętniej wybierają lokalne sklepy. 

Aktualnie ok. 2 na 10 Litwinów robi zakupy w zagranicznych sklepach. 

Najpopularniejsze metody płatności na Litwie 

Litwini najchętniej płacą kartą Visa lub Mastercard – już 6 na 10 ankietowanych używa ich do zakupów w sieci. Nieco rzadziej płacą za pomocą BankLink (litewski odpowiednik pay-by-linków połączonych z kontem bankowym w lokalnym banku) lub za pobraniem. Inne źródła wskazują również na wysoką popularność przelewów bankowych – z niektórych danych wynika, że stanowią one ok. 60% litewskiego e-commerce. E-portfele i płatności mobilne są również w użyciu, choć w mniejszym stopniu niż karty i przelewy bankowe. 

Najpopularniejsze metody dostawy na Litwie 

Litewscy klienci cenią sobie wygodę i elastyczność w zakresie opcji dostawy. Najpopularniejszą metodą doręczenia zamówienia na Litwie są automaty paczkowe – korzysta z nich prawie 70% Litwinów. Połowa konsumentów z kolei wybiera odbiór osobisty od kuriera, a 40% korzysta z usługi zamawiania w sieci i odbioru produktu w sklepie lub innym punkcie sprzedaży (tzw. BOPIS – buy online, pick in-store). Najmniej popularną metodą dostawy jest doręczenie produktu na pocztę. 

Litwini korzystają z usług kurierów takich jak Omniva (ich automaty są wybierane przez 90% konsumentów), Smartpost czy Venipak. Na rynku nie brakuje również konsumentów i sklepów, które wybierają usługi Lietuvos Paštas, Itella czy znanych międzynarodowych kurierów (FedEx, UPS, DHL czy DPD). 

Zbyt długi proces dostawy czy brak informacji o szacowanym terminie doręczenia zamówienia to kwestie, które najbardziej bolą litewskich konsumentów. Litwini wskazują również, że często spotykają się z nieprawdziwymi informacjami, np. w opisie produktu, co przekłada się na rozczarowanie po otrzymaniu paczki z zamówieniem. 

Czy Litwini zwracają uwagę na ekologię? 

Zrównoważony rozwój jest popularny również na Litwie, nie tylko w zakresie wybieranych metod dostawy. Ponad 90% litewskich respondentów kupuje wyłącznie produkty, których potrzebują „na już”, w ten sposób unikając gromadzenia większych zapasów. Z kolei 85% litewskich respondentów dba o kupowane towary, aby służyły im dłużej. Nic więc dziwnego, że już teraz Litwa jest europejskim liderem w zakresie rynku re-commerce (rzeczy „z drugiej ręki”). Nie można zapominać o tym, że to właśnie na Litwie powstała dobrze wszystkim znana platforma Vinted. 

Z drugiej strony, Litwini stawiają pewne granice. Przede wszystkim niechętnie płacą więcej za bardziej zrównoważone czy organiczne produkty, a wdrażanie idei „zero waste” na Litwie jest zdecydowanie mniej powszechne w porównaniu z innymi krajami. 

Najpopularniejsze marketplaces i platformy e-commerce na Litwie 

  • Pigu – jeden z największych portali e-commerce’owych, oferuje różnorodny asortyment produktów 
  • Senukai – największy sieciowy marketplace na Litwie, skupia się przede wszystkim na elektronice 
  • Barbora – wiodąca platforma z zakresu e-grocery 
  • Varle – jeden z największych sklepów online na Litwie 
  • Skelbiu – popularna lokalna platforma marketplace 
  • Alio – kolejna popularna litewska platforma marketplace 
  • Kaup24 – popularna platforma e-commerce’owa rodem z Estonii 
  • Knygos – jedna z największych księgarni online  
  • Gintarinė vaistinė – wiodąca platforma farmaceutyczna 
  • Eurovaistine – kolejna duża platforma farmaceutyczna 

O czym jako przedsiębiorca musisz pamiętać przy zakładaniu działalności na Litwie? 

Zakładając działalność gospodarczą na Litwie, musisz zwrócić uwagę na kilka kluczowych aspektów. Przede wszystkim, należy wybrać odpowiednią formę prawną firmy i zarejestrować ją w litewskim Rejestrze Podmiotów Prawnych. Ważne jest też spełnienie wymogów kapitałowych, które różnią się w zależności od typu przedsiębiorstwa – na przykład minimalna kwota dla spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (UAB) wynosi 2500 euro. Niezbędne będzie przygotowanie i notarialne poświadczenie dokumentów założycielskich, w tym statutu spółki. Choć znajomość języka angielskiego jest powszechna w biznesie, znajomość litewskiego może być dodatkowym atutem. Warto również skorzystać z dostępnych systemów wsparcia dla zagranicznych inwestorów i przedsiębiorców, a także zadbać o ochronę własności intelektualnej na litewskim rynku. 

Podatki od sprzedaży na Litwie 

W litewskim systemie podatkowym obowiązuje standardowa stawka podatku dochodowego od podmiotów prawnych wynosząca 15%. Jeśli Twój roczny obrót przekroczy poziom 29 000 euro, będziesz musiał zarejestrować się również jako płatnik VAT-u, chyba że prowadzisz sprzedaż B2B – tutaj nie obowiązują minimalne progi i każdy podmiot musi zarejestrować się do VAT-u. 

Jeśli zamierzasz sprzedawać na Litwie z ramienia polskiej firmy, możesz zarejestrować się do programu VAT OSS w Polsce, dzięki czemu możesz zgłaszać i rozliczać VAT w Polsce, niezależnie od tego na ilu unijnych rynkach prowadzisz sprzedaż. 

Standardowa stawka VAT na Litwie wynosi 21%, chociaż na niektóre produkty czy usługi można naliczać VAT 9% lub 5%. 

Prawo do zwrotu na Litwie 

Na Litwie, podobnie jak w innych krajach Unii Europejskiej, konsumenci cieszą się szerokimi prawami w zakresie zwrotów zakupionych towarów. Kluczowym elementem jest 14-dniowy okres na odstąpienie od umowy w przypadku zakupów online, podczas którego klient może zwrócić produkt bez podania przyczyny. Towary muszą być zwracane w oryginalnym opakowaniu, nieuszkodzone i nienoszące śladów użycia. 

Litwa oferuje również 2-letnią gwarancję na produkty, zgodnie ze standardami obowiązujemy na terenie UE. W przypadku wykrycia wady w ciągu pierwszego roku od dostawy, mniema się, że istniała ona w momencie zakupu, chyba że sprzedawca udowodni inaczej. W przypadku odesłania towaru w okresie, gdy wciąż można skorzystać z odstąpienia od umowy, sprzedawca jest zobowiązany do zwrotu ceny produktu, ale nie musi on refundować kosztów dostawy. 

Warto pamiętać, że niektóre produkty, takie jak artykuły higieniczne czy towary tworzone na zamówienie mogą być wyłączone z prawa do zwrotu. W przypadku produktów, które dotarły do klienta w wadliwym stanie, sprzedawca pokrywa koszty zwrotnej wysyłki. Jako przedsiębiorca jesteś zobowiązany do jasnego informowania o polityce zwrotów oraz ich szybkiego procesowania. Te przepisy, oparte na unijnych przepisach o ochronie konsumentów i litewskich regulacjach, zapewniają silną ochronę kupujących w zakresie zwrotów produktów i gwarancji udzielanej na sprzedawane produkty. 

Źródła: 

https://ecommercedb.com/markets/lt/all

https://em.bank/blog/press-releases/lithuania-has-become-a-leader-in-the-european-e-commerce-sector-what-does-this-say-about-businesses-and-customers

https://gemius.com/blog/e-commerce-study-in-the-baltics-2024

https://www.statista.com/statistics/1364563/online-sellers-individuals-lithuania

https://www.statista.com/statistics/1374426/top-e-commerce-payment-methods-lithuania