Szósta edycja EKObarometru, badania przeprowadzonego przez agencję badawczą SW Research, którego partnerem było m.in. Alsendo, właściciel serwisu Apaczka.pl, wskazuje na rosnącą świadomość ekologiczną Polaków w różnych aspektach życia codziennego. Jak jednak się okazuje, dobre praktyki w zakresie ochrony środowiska nie zawsze idą w parze z wyborami w zakresie usług kurierskich, gdzie główną rolę odgrywają przede wszystkim cena i szybkość.

Spis treści

Wydawałoby się, że świadomość ekologiczna polskiego społeczeństwa powinna obejmować również szerokorozumiane usługi kurierskie. Jak jednak pokazuje szósta edycja EKObarometru, przy podejmowaniu decyzji związanych z dostawą przesyłek tylko niewielka grupa klientów uwzględnia aspekty ekologiczne. 

Przede wszystkim bezpieczeństwo i szybkość 

Zdecydowana większość konsumentów w Polsce, aż 7 na 10, zwraca uwagę na bezpieczeństwo przesyłki oraz szybkość dostawy. Optymalizacja tras kurierskich w celu redukcji konsumpcji paliwa czy emisji gazów cieplarnianych, angażowanie się dostawcy w działania na rzecz ochrony środowiska, posiadanie nowoczesnej floty zasilanej paliwem alternatywnym, certyfikaty z zakresu zrównoważonego rozwoju czy obliczanie śladu węglowego – wszystkie te kwestie pozostają na dość dalekim planie i są brane pod uwagę przez ok. 4 na 10 badanych. To pokazuje, że deklaracje o chęci walki z zmianami klimatycznymi i byciu bardziej „eko” często przegrywają w starciu z twardą rzeczywistością, gdzie wiele zakupów zamawianych z sieci jest potrzebne „na już”, a budżety na te sprawunki bywają dość ograniczone. 

Paczkomaty są najbardziej „eko” 

Badani, zapytani o to, która forma dostaw kurierskich jest w ich mniemaniu najbardziej ekologiczna, wskazali w dużej mierze Paczkomaty® InPost – aż jedna trzecia ankietowanych stwierdziła, że są one najbardziej przyjazne środowisku. Nie dziwi więc, że InPost jest również postrzegany przez 41% badanych za najbardziej ekologicznego dostawcę usług kurierskich. Pozostałe opcje plasują się bardzo daleko – wybierała je jednocyfrowa liczba respondentów.  

Wskazuje to wysoką świadomość marki InPost, i to pomimo faktu, że w kraju funkcjonują punkty oraz automaty paczkowe różnych firm kurierskich. Jak pokazuje raport Last Mile Experts, przeanalizowany na blogu Apaczka.pl, największym operatorem punktów nadań i odbioru w Polsce jest Allegro, a automatów paczkowych nad Wisłą funkcjonuje prawie 40 000, z czego tylko połowa należy do InPostu. 

Warto jednak zwrócić uwagę również na to, że aż 1/3 badanych sądzi, że w rzeczywistości żadna z firm kurierskich nie oferuje ekologicznych działań czy rozwiązań. 

Co dziesiąty konsument sądzi, że najbardziej ekologiczna forma dostawy to nadanie przesyłki lub dostawa do automatu paczkowego dowolnej firmy kurierskiej lub skorzystanie z punktu obsługującego dostawy kurierskie, np. w sieci Żabka, Dino czy Kaufland.  

Jedna trzecia respondentów dostrzega, że tradycyjne nadawanie przesyłek, gdzie odbiór i dostawa realizowane są przez kuriera, zdecydowanie bardziej negatywnie przekłada się na środowisko naturalne niż usługi serwisów kurierskich typu punkt-punkt. Nisko pod kątem ekologii oceniane są również działania polegające na nadaniu przesyłki u kuriera, który dostarcza je do punktu, automatu paczkowego lub oddziału firmy kurierskiej – mimo że w takim układzie kurier pojawia się pod drzwiami mieszkania tylko raz. Dostrzec można więc pewien paradoks – mimo że z jednej strony Polacy zdecydowanie wybierają bezpieczne i szybkie dostawy, to z drugiej jednak w większości oceniają korzystanie z usług kurierskich w modelu „door to door” lub „door to point” za mało ekologiczne. 

Artykuł przygotowany na podstawie VI edycji badania EKObarometr przygotowanego przez agencję badań SW Research, które sprawdza postawy polskich konsumentów wobec szeroko pojętej ekologii obecnej w różnych aspektach życia codziennego. Partnerem eksperckim, który wsparł sekcję ekologii w branży kurierskiej, było Alsendo. 

Raport z badania można pobrać pod tym linkiem.