19 lutego 2024
Zmiany klimatyczne, których skutki odczuwa coraz większy procent mieszkańców naszego globu, powodują, że coraz więcej osób zwraca uwagę na to, w jaki sposób mogą zadbać o środowisko naturalne. Rosnąca świadomość ekologiczna sprawia, że ochrona środowiska staje się koniecznością wpisaną w działania każdego biznesu, który stara się spełnić oczekiwania klientów i regulatorów w tym zakresie. Jakie działania będą podejmowały firmy w 2024 roku, aby zredukować negatywny wpływ swojej działalności na przyrodę?
Coraz więcej osób zdaje sobie sprawę z tego, że przeciwdziałanie zmianom klimatycznym wymaga zmiany stylu życia. W społeczeństwie coraz częściej rozmawiamy o zero waste, recyklingu, redukowaniu konsumpcji, naprawianiu rzeczy zamiast ich wyrzucania oraz innych działaniach podejmowanych na rzecz ochrony środowiska naturalnego, które przez ostatnie lata znacząco się zmieniło pod wpływem działalności człowieka. Ekologia staje się również ważnym aspektem w funkcjonowaniu biznesu, który musi zaadresować nie tylko oczekiwania klientów, ale również regulatorów, a nawet kontrahentów, którzy chcą móc pochwalić się ekologicznym łańcuchem dostaw. Jak to się przełoży na działania biznesu w 2024 roku? Zobaczmy najważniejsze ekologiczne trendy, które będą widoczne przez najbliższe 12 miesięcy.
Gospodarka obiegu zamkniętego (cyrkularna) to coraz częstszy fundament modeli biznesowych. Cyrkularność oznacza przede wszystkim pozostawianie surowców i produktów w obiegu tak długo, jak to możliwe oraz maksymalizowanie ich wartości przez cały ten czas. Takie postępowanie ma prowadzić do redukcji wydobycia surowców naturalnych i mniejszej produkcji śmieci, jak również promować postawy recyklingowe i upcyklingowe wśród populacji.
Przykłady wdrożenia gospodarki obiegu zamkniętego w biznesie w praktyce obejmują:
Cyrkularność umożliwia nie tylko zmniejszenie wpływu funkcjonowania firmy na środowisko naturalne i budowanie pozytywnego wizerunku marki, ale wiąże się również z korzyściami finansowymi – zwiększa efektywność wykorzystania zasobów, redukuje koszty związane z nabywaniem nowych przedmiotów.
O fotowoltaice słyszał już chyba każdy. W 2024 roku odnawialne źródła energii będą zyskiwać na znaczeniu w firmach jako alternatywa dla paliw kopalnych, szczególnie w przypadku energochłonnych branż takich jak produkcja czy hutnictwo. Jednak nawet małe przedsiębiorstwa funkcjonujące w budynkach biurowych mogą skorzystać z zalet odnawialnych źródeł energii, instalując panele słoneczne na dachach czy elewacjach i tym samym zmniejszając swoje rachunki za prąd. Rośnie również zainteresowanie umowami na zakup energii (PPA) z dostawcami energii odnawialnej, które umożliwiają dostęp do OZE przy jednoczesnym zachowaniu stałości cen. Dzięki temu nawet firma działająca w centrum miasta może dołożyć swoją cegiełkę do ekologicznego stylu życia.
Pojazdy elektryczne to coraz częstszy widok na ulicach, a na nowych osiedlach mieszkalnych często można znaleźć ładowarki do samochodów. Na ekologiczne floty stawiają również firmy transportowe. W DHL Parcel jeździ już 80 elektryków, a w DPD już ponad 500. Biznes stara się również optymalizować trasy pokonywane przez takie pojazdy. Przykładem są kurierzy, których codzienne przebiegi są często wytyczane przez wyspecjalizowane oprogramowanie, analizujące adresy docelowe i tworzące na tej podstawie trasę doręczeń. Coraz częściej obejmuje ona przede wszystkim punkty odbioru i automaty paczkowe, co przekłada się na redukcję emisji i zużycia paliwa lub energii.
Konsumenci i kontrahenci zwracają coraz większą uwagę nie tylko na jakość towarów, które kupują, ale również to, w jaki sposób są one zapakowane. Firma, która zapakuje mały produkt w kilkanaście warstw folii, może spotkać się z krytyką za wprowadzanie do obiegu znaczączej ilości plastiku. Dotyczy to m.in. branży e-commerce, ale również sklepów spożywczych, które oferują owoce czy warzywa nie luzem, a w mniejszej paczce, zawierającej np. 4 sztuki pomidorów czy cebuli.
Istotne zatem staje się pakowanie w sposób adekwatny i z wykorzystaniem ekologicznych, biodegradowalnych lub kompostowalnych materiałów, które odbiorca będzie mógł ponownie wykorzystać, na przykład do innej wysyłki, do sadzenia roślin czy przechowywania przypraw. Warto również zwrócić uwagę na to, aby adresat nie musiał niszczyć pudełka w celu rozpakowania przesyłki. Dobrze może się sprawdzić zasugerowanie wprost kupującemu, co może zrobić z opakowaniem, zamiast je wyrzucać – to także świetny element budowania relacji z klientem. Ciekawym przykładem działania w tym zakresie jest EkoBox InPostu, który umożliwia zwrócenie opakowania do sklepu w celu ponownego wykorzystania. Karton jest na tyle wytrzymały, że sprawdzi się do wysyłki jeszcze wielu innych zamówień z danego e-sklepu.
Reasumując, biznes w 2024 roku będzie się skupiał na poprawieniu efektywności swoich działań pod kątem zrównoważonego rozwoju. Może to obejmować zmiany w modelach biznesowych, ale również drobne aspekty codziennego funkcjonowania, takie jak transport czy sposób pakowania przesyłek dla klientów lub kontrahentów. Cel jest jeden: zatrzymać zmiany klimatyczne i wesprzeć poprawę stanu środowiska naturalnego.
Przesyłki zagraniczne
Technologia, logistyka, know-how, customer experience. Główne obszary rozwoju w sprzedaży międzynarodowej
19 listopada 2024
Rozwijaj swój biznes w Europie razem z InPost International
15 listopada 2024
Porady
Masowe wysyłki paczek kurierskich – jak to zrobić?
8 listopada 2024
apaczka pro (11) logistyka (16) przesyłka (10) przesyłki niestandardowe (20) user experience (13) wysyłka ekspresowa (1) zwroty (4)