10 października 2024
Austria plasuje się w top 30 najsilniejszych rynków e-commerce na całym świecie. Do końca 2024 roku wartość lokalnego sektora handlu online ma wynieść 11,5 mld dolarów, a jego dynamika wzrostu sprawia, że już teraz odpowiada za 10% globalnego tempa rozwoju e-commerce. Czy to zatem oznacza, że austriacki rynek jest nasycony i nie warto już tu rozwijać biznesu? Wręcz przeciwnie. Austriacy kochają kupować za granicą i warto to wykorzystać.
E-commerce stanowi już 15% austriackiego rynku handlu. Średnio lokalsi wydają ok. 1 760 EUR rocznie na zakupy w sieci. I chociaż w ostatnich latach tempo rozwoju rynku znacznie zmalało, to wciąż austriaccy konsumenci pozostają niezwykle otwarci na kupowanie w sieci.
W 2024 roku Austriacy najchętniej w sieci kupowali produkty z kategorii moda – wydali na nie ok. 2,4 mld EUR. Kolejnymi najbardziej popularnymi kategoriami były urządzenia elektryczne (1,3 mld EUR) czy meble (0,9 mld EUR).
Sporo jest produktów, które austriaccy konsumenci chętniej kupią w sieci niż „na żywo” w sklepie. Chodzi m.in. o zabawki (35% osób woli kupować je online), artykuły związane z uprawianiem sportu (34%), ubrania (30%) czy urządzenia elektryczne (29%).
Nieco ponad połowę zakupów Austriacy robią za granicą. Częściej kupują tam przede wszystkim ludzie z młodszych pokoleń, w wieku 15-29 lat. Im starsze pokolenie, tym mniejsza ochota do kupowania w sklepach ulokowanych poza Austrią.
Co więcej, w 2023 roku ponad 8 na 10 konsumentów w Austrii kupiło jakiś produkt za pośrednictwem międzynarodowej platformy sprzedażowej. W sumie na takie zakupy wydali ok. 2 mld EUR.
Najczęściej za granicą Austriacy kupują ubrania i buty, ale chętnie sięgają również po elektronikę czy artykuły gospodarstwa domowego. W sklepach z innych krajów szukają przede wszystkim niższych cen i szerszego asortymentu.
Zrównoważony rozwój jest ważny dla wielu Austriaków. Dwie piąte lokalnych konsumentów dokonało znaczącej lub całkowitej zmiany w swoim życiu tak, aby być bardziej „eko”. Co za tym idzie, prawie połowa klientów chciałaby mieć do dyspozycji możliwość ekologicznej opcji dostawy zamówienia, a 64% chętnie by zamówiło produkt z zrównoważonym opakowaniem. Co ciekawe, najwięcej konsumentów zwracających uwagę na aspekty ekologii znajdziemy nie w najmłodszych pokoleniach, ale w grupie wiekowej 55+
9 na 10 sklepów w Austrii oferuje możliwość płatności kartą VISA i Mastercard. W 83% zapłacić można za pomocą PayPala, a 57% udostępnia możliwość płatności przelewem bankowym.
A czym wolą płacić konsumenci? Dla 77% najważniejszy jest PayPal, a kolejne 6 na 10 najchętniej płaciłoby za pośrednictwem Klarny (a austriacki rynek płatności BNPL w 2023 roku był wart aż 888,4 mln USD). Jedna trzecia wybiera przelew EPS (EPS-Überweisung), czyli austriacki odpowiednik BLIK-a. Popularnością cieszą się również Amazon Pay, Apple Pay, Google Pay, Masterpass czy Paysafecard.
Ponad połowa sklepów w Austrii korzysta z usług narodowego przewoźnika – Österreichische Post. W kraju znajdziemy również usługi realizowane przez DHL, DPD, GLS czy UPS. Popularność zakupów cross-border w Austrii przekłada się na tworzenie nowych usług adresujących ten popyt. Przykładem jest ta oferowana przez pocztę austriacką, polegającą na założeniu bezpłatnego adresu niemieckiego, który umożliwia robienie zakupów w sklepach, które nie wysyłają produktów do Austrii, ale dostarczają je do Niemiec.
W Austrii aktualnie znajduje się również prawie 6 000 punktów odbioru w formie punktów partnerskich czy automatów paczkowych. Największym operatorem tego typu lokalizacji jest Österreichische Post, która dominuje nawet nad firmami takimi jak DHL czy Evri. W kraju istnieje jednak spora sieć punktów agnostycznych, nienależących do żadnej firmy. W najbliższych nazwach ta sieć o nazwie MYFLEXBOX może być skutecznym konkurentem dla narodowego przewoźnika.
W 2023 roku przynajmniej 4 na 10 kupujących odesłało przynajmniej kilka produktów do sklepu. W 2024 roku ten procent wzrósł do 42%, co oznacza, że na 6 milionów Austriaków kupujących w sieci aż 2,5 milionów odsyła zamówienia do sklepów przynajmniej raz w roku. Nie dziwi więc, że dla 64% Austriaków bardzo ważny jest dostęp do prostego i niezawodnego procesu zwrotów, a 65% uważa, że bezpłatne zwroty powinny być standardem. Sprzedawcy odpowiadają na ten popyt – 84% zwrotów w Austrii jest dokonywanych za darmo.
Austriacy korzystają z praw konsumenckich, które w dużej mierze są takie same jak na terenie całej Unii, takie jak m.in. 14 dni na zwrot towaru bez przyczyny (w Austrii może być to do roku, jeśli przedsiębiorca nie poinformuje klienta o takiej możliwości), minimum dwuletnia gwarancja na naprawę lub wymianę produktów, konieczność udostępniania klarownych informacji o towarze, koszcie dostawy czy prawie do wycofania z transakcji (w Austrii te wymagania są jeszcze bardziej rygorystycznie weryfikowane). Klauzule abuzywne w umowach między sprzedawcami a konsumentami są interpretowane zawsze na korzyść klienta.
Źródła:
https://ecommercedb.com/markets/at/all
https://www.statista.com/forecasts/1001217/biggest-e-commerce-payment-brands-in-austria
https://www.globenewswire.com/news-release/2024/08/29/2937848/0/en/Austria-Buy-Now-Pay-Later-Business-Report-2024-BNPL-Gross-Merchandise-Value-to-Reach-1-65-Billion-by-2029-from-888-4-Million-in-2023.html
Ecommerce in Austria
The brand new PPRO Payments & E-commerce Report: The European Union
https://www.statista.com/statistics/1379286/austria-cross-border-purchases-by-category
Austrian online shoppers mainly buy cross-border
European Ecommerce Overview: Austria
Austrian Post to facilitate cross-border e-commerce with new address option
https://international.post.ch/en/blog/ecommerce-austria
REPORTS & SUBSCRIPTIONS
E-commerce
Jak zacząć sprzedawać na EmpikPlace z integracją z Apaczka.pl?
25 listopada 2024
Przesyłki zagraniczne
Technologia, logistyka, know-how, customer experience. Główne obszary rozwoju w sprzedaży międzynarodowej
19 listopada 2024
Rozwijaj swój biznes w Europie razem z InPost International
15 listopada 2024
apaczka pro (11) logistyka (16) przesyłka (10) przesyłki niestandardowe (20) user experience (13) wysyłka ekspresowa (1) zwroty (4)