10 marca 2023
Czym jest eksport, jakie są jego rodzaje i dlaczego jest tak ważny dla gospodarki? Czy każda sprzedaż zagraniczna to eksport? Czym charakteryzuje się eksport w branży e-commerce i czy warto rozpocząć ekspansję zagraniczną? Odpowiedzi w artykule.
Podstawowa definicja eksportu jest prosta – obejmuje on wywóz towarów poza granicę kraju, w którym zostały wyprodukowane. Tak rozumiany eksport wiąże się z koniecznością wypełnienia dokumentów celnych i opłacenia cła. W związku z przynależnością Polski do Unii Europejskiej, w świetle przepisów prawa za eksport będzie uważany jedynie wywóz towarów poza teren Wspólnoty, zaś każda dostawa w graniach UE, np. z Polski do Niemiec, uznawana będzie za wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów. Jest to o tyle istotne, że sprzedaż do kraju będącego w Unii Europejskiej jest zwolniona z opłat celnych.
Z eksportem nieodłącznie związany jest też podatek VAT. Co do zasady, wynosi on 0%, ale tylko wówczas, jeśli eksporter przed upływem terminu złożenia deklaracji VAT za dany okres rozliczeniowy dysponuje dokumentem celnym potwierdzającym wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej. W innej sytuacji ma on obowiązek odprowadzenia podatku VAT na zasadach określonych dla kraju, do którego dostawę zrealizował.
Biorąc pod uwagę ilość podmiotów zaangażowanych w transakcje pomiędzy krajami, możemy podzielić eksport na bezpośredni (w tym przypadku producent towaru jest jednocześnie jego eksporterem i samodzielnie sprzedaje go odbiorcy zagranicznemu) oraz pośredni (wyprodukowany towar trafia najpierw do pośrednika, a następnie jest wysyłany za granicę). Wielkość eksportu danego państwa jest znaczącą informacją – jeśli eksport przewyższa import, możemy mówić o dodatnim bilansie handlowym i dobrej kondycji gospodarczej kraju.
O ile tradycyjny eksport w Polsce ma się bardzo dobrze, o tyle tzw. e-eksport, czyli sprzedaż towarów odbiorcom zagranicznym za pośrednictwem sklepów internetowych nie jest jeszcze w naszym kraju zbyt popularna. W raporcie PwC „Cyfrowy eksport – szanse i perspektywy dla polskich przedsiębiorstw” czytamy, że liczba firm sprzedających elektronicznie za granicę jest na poziomie ok. 4%, choć stopniowo zaczyna się to zmieniać. Wartość całego polskiego e-eksportu szacuje się natomiast na ponad 27 mld zł. Polscy e-przedsiębiorcy sprzedają głównie na największe rynki europejskie, tj. do Niemiec, Wielkiej Brytanii, Francji, Holandii, a także Czech i Słowacji.[1] Jednocześnie tzw. cross-border e-commerce to ogromna szansa dla polskich e-sprzedawców, ponieważ mogą oni zaoferować zagranicznym odbiorcom atrakcyjne ceny i wysoką jakość obsługi.
Od strony kupujących sytuacja wygląda inaczej. Jak podaje Instytut Badawczy Gemius, w 2022 r. już 32% polskich korzystających z Internetu dokonało zakupu w zagranicznym sklepie internetowym.[2] Twórcy raportu „Omnicommerce. Kupuję wygodnie” podkreślają, że zakupy transgraniczne zyskują na popularności wraz z popularyzacją e-commerce. Z badań wynika bowiem, że im częściej badani dokonują zakupów w sieci, tym częściej kupują też za granicą. W 2022 r. w grupie osób, która często robią zakupy w Internecie, aż 40% przyznało się do zakupów transgranicznych. Wśród powodów, dla których polscy e-konsumenci wybierają sklepy zagraniczne, znalazły się: zaufanie do marki (17% pytanych), niższe ceny niż w polskich e-sklepach (16%), niskie koszty dostawy (14%), wysoki poziom obsługi posprzedażowej (11%) i bezproblemowe zwroty (11%). Stosunkowo wysoka jest też wartość przeciętnego koszyka zakupowego w cross-border e-commerce – wynosi ona między 500, a 1000 zł w przypadku 39% badanych.[3] Jak więc widać, Polacy kupujący w sieci, w przeciwieństwie do sprzedających, nie mają obaw związanych z korzystaniem z innych niż krajowy rynków zakupów online.
Pierwszym krokiem po wyborze interesującego nas rynku powinna być tzw. lokalizacja sklepu internetowego. Obejmuje ona nie tylko przetłumaczenie całej strony wraz z opisami produktów, ale także dostosowanie do lokalnego prawa dokumentów tj. regulaminu sklepu, polityki prywatności czy polityki zwrotów i reklamacji. Do przyzwyczajeń zagranicznych odbiorców należy też dostosować dostępne w sklepie metody płatności i dostawy towarów; dobrym pomysłem jest też zadbanie o obsługę klienta w rodzimym języku – to elementy, które z pewnością zwiększą zaufanie do sklepu.
Kolejnym etapem jest inwestycja w promocję na nowym rynku. Na początku będziesz musiał przede wszystkim zwiększyć rozpoznawalność swojej marki, by przekonać klientów do zakupów w Twoim sklepie. Do wykorzystania masz wiele narzędzi marketingu internetowego: od reklamy w wyszukiwarkach, przez kampanie w mediach społecznościowych czy e-mail marketing, aż po współpracę z lokalnymi influencerami. Do pomocy warto zaangażować lokalną agencję marketingową lub skorzystać ze wsparcia freelancera mającego doświadczenie na interesującym nas rynku. Dobrze jest też uzbroić się w cierpliwość – budowanie świadomości marki i zainteresowanie nią klientów wymaga czasu.
Podobnie jak dla polskich, tak i dla zagranicznych e-konsumentów sposób i szybkość dostawy zamówionych produktów jest bardzo istotna. Wybierając partnera do działań transgranicznych, warto więc postawić na rzetelność i doświadczenie. Analizując oferty, zwracaj uwagę nie tylko na stawki, ale także na maksymalną wagę i wielkość przesyłek, gwarantowany czas dostawy, kwotę ubezpieczenia czy wysokość prowizji od pobrania. Przy dużej ilości paczek wszystko to ma znaczenie – a pamiętaj, że poza wysyłkami musisz zapewnić klientom również możliwość łatwego zwrotu towarów.
Korzystnym rozwiązaniem w przypadku sprzedaży za granicę może być współpraca z partnerem technologicznym, dzięki któremu zyskasz nie tylko pomoc w wysyłaniu towarów. Tak działa serwis Apaczka.pl, który oferuje możliwość nadawania przesyłek do 150 krajów, przy średnim czasie dostawy w Unii Europejskiej wynoszącym zaledwie 3 dni. Na platformie Apaczka łatwo nadasz paczki międzynarodowe z jednego panelu administracyjnego, który możesz zintegrować z oprogramowaniem swojego e-sklepu. W ten sposób możesz wysyłać nie tylko paczki standardowe, ale również palety, przesyłki lotnicze czy drobnicowe.
Ekspansja na rynki zagraniczne to projekt długoterminowy, wymagający przygotowania odpowiedniej strategii i podjęcia szeregu działań. W przypadku e-commerce bariera wejścia na nowy rynek jest jednak zdecydowanie niższa niż przy sprzedaży tradycyjnej – dlatego warto podjąć ryzyko i wykorzystać potencjał zagranicznych odbiorców.
[1] Cyfrowy eksport – szanse i perspektywy dla polskich przedsiębiorstw, PwC, raport dostępny online: https://eizba.pl/wp-content/uploads/2019/09/e-eksport-raport-pwc.pdf
[2] E-commerce w Polsce 2022, Instytut Badawczy Gemius, raport do pobrania ze strony: https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce-2022-juz-dostepny.html
[3] Omnicommerce. Kupuję wygodnie 2022, raport dostępny online: https://eizba.pl/wp-content/uploads/2022/06/Omni-commerce-Kupuje-wygodnie-2022.pdf
Przesyłki zagraniczne
Technologia, logistyka, know-how, customer experience. Główne obszary rozwoju w sprzedaży międzynarodowej
19 listopada 2024
Rozwijaj swój biznes w Europie razem z InPost International
15 listopada 2024
Porady
Masowe wysyłki paczek kurierskich – jak to zrobić?
8 listopada 2024
apaczka pro (11) logistyka (16) przesyłka (10) przesyłki niestandardowe (20) user experience (13) wysyłka ekspresowa (1) zwroty (4)