Czym jest eksport, jakie są jego rodzaje i dlaczego jest tak ważny dla gospodarki? Czy każda sprzedaż zagraniczna to eksport? Czym charakteryzuje się eksport w branży e-commerce i czy warto rozpocząć ekspansję zagraniczną? Odpowiedzi w artykule.

Spis treści

Eksport – czym jest?

Podstawowa definicja eksportu jest prosta – obejmuje on wywóz towarów poza granicę kraju, w którym zostały wyprodukowane. Tak rozumiany eksport wiąże się z koniecznością wypełnienia dokumentów celnych i opłacenia cła. W związku z przynależnością Polski do Unii Europejskiej, w świetle przepisów prawa za eksport będzie uważany jedynie wywóz towarów poza teren Wspólnoty, zaś każda dostawa w graniach UE, np. z Polski do Niemiec, uznawana będzie za wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów. Jest to o tyle istotne, że sprzedaż do kraju będącego w Unii Europejskiej jest zwolniona z opłat celnych.

Z eksportem nieodłącznie związany jest też podatek VAT. Co do zasady, wynosi on 0%, ale tylko wówczas, jeśli eksporter przed upływem terminu złożenia deklaracji VAT za dany okres rozliczeniowy dysponuje dokumentem celnym potwierdzającym wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej. W innej sytuacji ma on obowiązek odprowadzenia podatku VAT na zasadach określonych dla kraju, do którego dostawę zrealizował.

Biorąc pod uwagę ilość podmiotów zaangażowanych w transakcje pomiędzy krajami, możemy podzielić eksport na bezpośredni (w tym przypadku producent towaru jest jednocześnie jego eksporterem i samodzielnie sprzedaje go odbiorcy zagranicznemu) oraz pośredni (wyprodukowany towar trafia najpierw do pośrednika, a następnie jest wysyłany za granicę). Wielkość eksportu danego państwa jest znaczącą informacją – jeśli eksport przewyższa import, możemy mówić o dodatnim bilansie handlowym i dobrej kondycji gospodarczej kraju.

Eksport w e-commerce – co warto wiedzieć?

O ile tradycyjny eksport w Polsce ma się bardzo dobrze, o tyle tzw. e-eksport, czyli sprzedaż towarów odbiorcom zagranicznym za pośrednictwem sklepów internetowych nie jest jeszcze w naszym kraju zbyt popularna. W raporcie PwC „Cyfrowy eksport – szanse i perspektywy dla polskich przedsiębiorstw” czytamy, że liczba firm sprzedających elektronicznie za granicę jest na poziomie ok. 4%, choć stopniowo zaczyna się to zmieniać. Wartość całego polskiego e-eksportu szacuje się natomiast na ponad 27 mld zł. Polscy e-przedsiębiorcy sprzedają głównie na największe rynki europejskie, tj. do Niemiec, Wielkiej Brytanii, Francji, Holandii, a także Czech i Słowacji.[1] Jednocześnie tzw. cross-border e-commerce to ogromna szansa dla polskich e-sprzedawców, ponieważ mogą oni zaoferować zagranicznym odbiorcom atrakcyjne ceny i wysoką jakość obsługi.

Od strony kupujących sytuacja wygląda inaczej. Jak podaje Instytut Badawczy Gemius, w 2022 r. już 32% polskich korzystających z Internetu dokonało zakupu w zagranicznym sklepie internetowym.[2] Twórcy raportu „Omnicommerce. Kupuję wygodnie” podkreślają, że zakupy transgraniczne zyskują na popularności wraz z popularyzacją e-commerce. Z badań wynika bowiem, że im częściej badani dokonują zakupów w sieci, tym częściej kupują też za granicą. W 2022 r. w grupie osób, która często robią zakupy w Internecie, aż 40% przyznało się do zakupów transgranicznych. Wśród powodów, dla których polscy e-konsumenci wybierają sklepy zagraniczne, znalazły się: zaufanie do marki (17% pytanych), niższe ceny niż w polskich e-sklepach (16%), niskie koszty dostawy (14%), wysoki poziom obsługi posprzedażowej (11%) i bezproblemowe zwroty (11%). Stosunkowo wysoka jest też wartość przeciętnego koszyka zakupowego w cross-border e-commerce – wynosi ona między 500, a 1000 zł w przypadku 39% badanych.[3] Jak więc widać, Polacy kupujący w sieci, w przeciwieństwie do sprzedających, nie mają obaw związanych z korzystaniem z innych niż krajowy rynków zakupów online.

Jak przygotować sklep internetowy do sprzedaży za granicą?

Pierwszym krokiem po wyborze interesującego nas rynku powinna być tzw. lokalizacja sklepu internetowego. Obejmuje ona nie tylko przetłumaczenie całej strony wraz z opisami produktów, ale także dostosowanie do lokalnego prawa dokumentów tj. regulaminu sklepu, polityki prywatności czy polityki zwrotów i reklamacji. Do przyzwyczajeń zagranicznych odbiorców należy też dostosować dostępne w sklepie metody płatności i dostawy towarów; dobrym pomysłem jest też zadbanie o obsługę klienta w rodzimym języku – to elementy, które z pewnością zwiększą zaufanie do sklepu.

Kolejnym etapem jest inwestycja w promocję na nowym rynku. Na początku będziesz musiał przede wszystkim zwiększyć rozpoznawalność swojej marki, by przekonać klientów do zakupów w Twoim sklepie. Do wykorzystania masz wiele narzędzi marketingu internetowego: od reklamy w wyszukiwarkach, przez kampanie w mediach społecznościowych czy e-mail marketing, aż po współpracę z lokalnymi influencerami. Do pomocy warto zaangażować lokalną agencję marketingową lub skorzystać ze wsparcia freelancera mającego doświadczenie na interesującym nas rynku. Dobrze jest też uzbroić się w cierpliwość – budowanie świadomości marki i zainteresowanie nią klientów wymaga czasu.

Jak wysyłać paczki za granicę?

Podobnie jak dla polskich, tak i dla zagranicznych e-konsumentów sposób i szybkość dostawy zamówionych produktów jest bardzo istotna. Wybierając partnera do działań transgranicznych, warto więc postawić na rzetelność i doświadczenie. Analizując oferty, zwracaj uwagę nie tylko na stawki, ale także na maksymalną wagę i wielkość przesyłek, gwarantowany czas dostawy, kwotę ubezpieczenia czy wysokość prowizji od pobrania. Przy dużej ilości paczek wszystko to ma znaczenie – a pamiętaj, że poza wysyłkami musisz zapewnić klientom również możliwość łatwego zwrotu towarów.

Korzystnym rozwiązaniem w przypadku sprzedaży za granicę może być współpraca z partnerem technologicznym, dzięki któremu zyskasz nie tylko pomoc w wysyłaniu towarów. Tak działa serwis Apaczka.pl, który oferuje możliwość nadawania przesyłek do 150 krajów, przy średnim czasie dostawy w Unii Europejskiej wynoszącym zaledwie 3 dni. Na platformie Apaczka łatwo nadasz paczki międzynarodowe z jednego panelu administracyjnego, który możesz zintegrować z oprogramowaniem swojego e-sklepu. W ten sposób możesz wysyłać nie tylko paczki standardowe, ale również palety, przesyłki lotnicze czy drobnicowe.

Ekspansja na rynki zagraniczne to projekt długoterminowy, wymagający przygotowania odpowiedniej strategii i podjęcia szeregu działań. W przypadku e-commerce bariera wejścia na nowy rynek jest jednak zdecydowanie niższa niż przy sprzedaży tradycyjnej – dlatego warto podjąć ryzyko i wykorzystać potencjał zagranicznych odbiorców.


[1] Cyfrowy eksport – szanse i perspektywy dla polskich przedsiębiorstw, PwC, raport dostępny online: https://eizba.pl/wp-content/uploads/2019/09/e-eksport-raport-pwc.pdf

[2] E-commerce w Polsce 2022, Instytut Badawczy Gemius, raport do pobrania ze strony: https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce-2022-juz-dostepny.html

[3] Omnicommerce. Kupuję wygodnie 2022, raport dostępny online: https://eizba.pl/wp-content/uploads/2022/06/Omni-commerce-Kupuje-wygodnie-2022.pdf