7 na 10 prezesów firm w Polsce deklaruje, że sztuczna inteligencja stanowi dla nich priorytet inwestycyjny, jak podaje KPMG. Jednocześnie szacują, że na zyski z inwestycji w generatywną AI taką jak ChatGPT czy Microsoft Copilot będzie trzeba jednak przynajmniej pięć lat. Tymczasem wpływ sztucznej inteligencji na procesy logistyczne można dostrzec już dzisiaj – chociażby w systemach używanych przez firmy. 

Niemal każdy producent oprogramowania wykorzystywanego w biznesie zapowiada implementację sztucznej inteligencji w nim. Niezależnie od tego, czy chodzi o ERP, CRM czy ECM, AI zaczyna wspierać niemal każdą funkcjonalność w różnorodnych systemach – również tych używanych w logistyce. Podaż tutaj jest zresztą motywowana popytem – z badań KPMG wynika, że w samym 2024 roku połowa organizacji działających w branży łańcucha dostaw ma zainwestować w aplikacje wspierające funkcjonalności związane z AI. Ci, którzy zainteresowali się tą technologią wcześniej niż konkurencja, już teraz osiągają lepsze wyniki, jak podaje z kolei raport McKinsey & Company – to m.in. obniżenie kosztów związanych z logistyką o 15% przy jednoczesnym zwiększeniu poziomu usług o 65%. 

Jak zatem AI wspiera procesy logistyczne w całym łańcuchu dostaw, zarówno z punktu widzenia kuriera, sprzedawcy, jak i odbiorcy? 

Przewidywanie popytu i zachowań konsumenckich

Dane historyczne, rynkowe trendy i zewnętrzne czynniki – AI analizuje to wszystko, aby skutecznie przewidywać wzrosty lub spadki popytu. Dzięki temu sprzedawcy mogą domówić więcej towarów lub wręcz przeciwnie – zaplanować kampanie promocyjne w celu opróżnienia magazynów z produktów, które mają prognozowany niski poziom sprzedaży. I chociaż sztuczna inteligencja nie przewidzi wszystkich niespodziewanych wydarzeń, które mogą wystąpić na rynku, a przełożą się na spadek lub wzrost popytu, to jednak jest w stanie pomóc w optymalizacji podejmowanych pod tym kątem decyzji. 

Sprawniejsze przepływy towarów

Magazyny dedykowane e-commerce’owi rządzą się swoimi prawami, jednak nie brakuje tutaj wsparcia ze strony sztucznej inteligencji. AI może pomóc w inteligentnym zarządzaniu towarami, np. podpowiadając, jak je rozłożyć w taki sposób, aby najbardziej popularne produkty były najszybciej dostępne, ale aby jednocześnie efektywnie wykorzystać istniejącą przestrzeń magazynową. Sztuczna inteligencja wspomaga również bieżące monitorowanie stanu zapasów. Dzięki temu sprzedawca może otrzymywać powiadomienia, gdy w magazynie zaczyna brakować pewnego produktu lub wręcz przeciwnie, gdy nadmiarowe zapasy zaczynają zalegać na półkach.  

Połączenie AI z systemem typu WMS czy ERP umożliwia również bieżącą aktualizację informacji o liczbie dostępnych produktów w sklepie online czy zestawianie stanu towarów w magazynie ze statystykami sprzedaży. Przykładowo, jeśli podczas Black Friday klienci zainteresowali się konkretnym modelem odkurzacza, przez co zaczyna go brakować na stanie, firma szybko otrzyma odpowiedni alert, co umożliwi podjęcie decyzji np. o zamówieniu dodatkowych partii towaru lub poinformowaniu klientów o ewentualnych opóźnieniach w wysyłce.    

Optymalizacja tras kurierskich

Kurierzy codziennie rozwożą wiele przesyłek pod różnorodne adresy. To wymaga ogromnego nakładu planowania i wytyczania tras. Już teraz zajmują się tym głównie systemy oparte na sztucznej inteligencji. Podpowiadają one kurierom, w jaki sposób najszybciej rozwieźć wszystkie przesyłki, biorąc pod uwagę nie tylko ogólne informacje o trasie, ale również bieżące warunki pogodowe czy związane z remontami lub zdarzeniami drogowymi.  

W wielu firmach kurierskich wdrożono także systemy, które umożliwiają klientom przekazanie swoich preferencji dotyczących dostawy, które AI bierze pod uwagę w planowaniu trasy kurierów. Mogą one dotyczyć zmiany godziny czy dnia doręczenia, ale również adresu, np. w przypadku, gdy konsument wolałby jednak odebrać paczkę z automatu czy punktu odbioru niż czekać na kuriera w domu. W niektórych przypadkach, np. gdy dany odbiorca dużo zamawia, sztuczna inteligencja na podstawie dostępnych danych może sama oszacować, czy klient będzie dostępny o danej godzinie, czy lepiej zlecić kurierowi dostawę o innej porze dnia. 

Prawdziwa rewolucja jednak jeszcze przed nami. Coraz śmielej bowiem dążymy w kierunku autonomicznych pojazdów, które samodzielnie będą rozwozić przesyłki pod adresy docelowe. Już teraz w Stanach Zjednoczonych firmy takie jak Amazon czy Uber Eats eksperymentują z robotami dostawczymi, które są w stanie pokonywać małe odległości na ostatniej mili i tym samym doręczać przesyłki w bardzo krótkim czasie. 

Prostsze zarządzanie zwrotami przesyłek

Czy tego chcemy, czy nie, zwroty są nieodłączną częścią sprzedaży w sieci. Systemy AI pomagają w upraszczaniu zarządzania nimi, m.in. automatyzując procesy po stronie sprzedawcy i klienta, kategoryzując zwracane przedmioty czy przedstawiając rekomendacje o tym, co zrobić z danym zwrotem na podstawie jego stanu. W praktyce może to wyglądać tak, że klient wypełni formularz i nada przesyłkę z produktem, który chce zwrócić, a sztuczna inteligencja wbudowana w oprogramowanie Warehouse Management System (WMS) przeprocesuje zwrot, sprawdzi, czy jest on zgodny z regulaminem sklepu online i czy można go przyjąć, oszacuje, czy towar nadaje się do ponownej sprzedaży czy raczej trzeba go zutylizować i przedstawi wszystkie rekomendacje sprzedawcy. 

Jak widać, AI wspiera procesy logistyczne w całym łańcuchu dostaw mniej i bardziej bezpośrednio. Widząc otwartość firm na sztuczną inteligencję, możemy się spodziewać, że w przyszłych latach zobaczymy coraz więcej zastosowań tej technologii. Rzeczy, o których dzisiaj byśmy nawet nie pomyśleli, za kilka lat mogą być już standardem. Pozostaje zatem tylko obserwować trwającą rewolucję technologiczną i korzystać z niej w najlepszy możliwy sposób. 

Źródła: 

https://mamstartup.pl/najwieksze-firmy-w-polsce-spodziewaja-sie-zwrotu-z-inwestycji-w-generatywna-sztuczna-inteligencje-po-5-latach-badanie-kpmg-ceo-outlook/

https://kpmg.com/xx/en/home/insights/2023/12/supply-chain-trends-2024.html

https://www.fulfillmenteurope.com/ai-is-transforming-ecommerce-logistics/

https://www.mckinsey.com/