2 maja 2023
Według Raportu E-commerce w Polsce 2022, w ubiegłym roku po raz pierwszy zanotowano przewagę mobile nad komputerami, jeśli chodzi dokonywanie zakupów przez Internet . Niedostosowanie sklepu internetowego do mobile to obecnie jeden z najczęstszych powodów, dla których klienci porzucają koszyki i w efekcie rezygnują z zakupów. Na jakie elementy zwrócić uwagę, żeby Twój sklep był dostosowany do ruchu z urządzeń mobilnych? Wyjaśniamy w naszym artykule.
W przypadku rozwiązań mobilnych dla sklepów internetowych istnieją dwie główne ścieżki:
Mobilna wersja strony jest najprostszym rozwiązaniem, aby użytkownicy nie mieli problemu z jej przeglądaniem na telefonie i tablecie. Jej odpowiednie zaprojektowanie i wdrożenie rozwiązuje większość problemów użytkowników, z którymi spotykają się podczas zakupów na mobile. Jednak stworzenie aplikacji mobilnej wiąże się ze sporymi kosztami i najczęściej na takie rozwiązanie decydują się duże marki. Dodatkowym czynnikiem, który na to wpływa jest też konieczność opracowani strategii, która skłoni użytkowników do pobrania aplikacji. A to nie jest łatwym zadaniem.
Jeżeli nie planujesz wprowadzania aplikacji mobilnej, ale chcesz zadbać o dobry wygląd swojego sklepu na różnych urządzeniach, pierwszą czynnością powinno być stworzenie (lub dostosowanie) sklepu do różnych rozdzielczości ekranu.
Szybki rozwój technologii sprawia, że na rynku pojawia się coraz więcej modeli różnych urządzeń, mających ekrany o różnych wielkościach. RWD (Responsive Web Design) jest rozwiązaniem, które pozwoli zaprezentować cały sklep w odpowiedni sposób na dowolnym urządzeniu. Zaletami stron RWD jest przede wszystkim stosunkowo niski koszt realizacji oraz łatwość edycji. Również korzystanie z nich nie wymaga od użytkownika podejmowania dodatkowych działań (takich jak np. instalacja aplikacji). Tutaj jednym z najistotniejszych elementów w kwestii dostosowywania sklepu do mobile jest interfejs.
Stopień wyżej plasuje się PWA, czyli Progressive Web App. Eksperci nazywają ją rewolucją w responsywności[1], ponieważ jeszcze lepiej niż RWD wpływa na pozytywne doświadczenia zakupowe klienta podczas dokonywania przez niego zakupów za pomocą urządzenia mobilnego. PWA znacznie przyspiesza ładowanie www, a jest to element szczególnie istotny dla klientów pragnących znaleźć pożądaną rzecz w błyskawicznym tempie.
Jak wynika z Raportu: Komunikacja wizualna w branży spożywczej i HoReCa a decyzje zakupowe Polaków[2] klienci w dużej mierze kupują „oczami”, zarówno stacjonarnie, jak i on-line. Dlatego, aby zwiększyć konwersje w e-sklepie, należy zadbać o dobrej jakości zdjęcia i opisy, które będą jasno komunikowały przekaz i podkreślały faktyczne korzyści danego produktu.
Jak to zrobić?
Wiele sklepów nadal kopiuje opisy ze stron producenta, co jest złą praktyką. Jeśli chcesz zwiększyć prawdopodobieństwo, że klient dokona zakupu właśnie u Ciebie, a nie u konkurencji, zadbaj o oryginalność contentu. Unikaj określeń „najlepszy”, „najtańszy” – są bardzo generyczne i konsumenci już coraz rzadziej im ufają. Zadbaj o strukturę tekstu: dziel akapity na krótsze i zadbaj o czytelność i przejrzystość treści.
Podobnie ze zdjęciami – powinny być one wysokiej rozdzielczości i przedstawiać realny produkt. Warto też zainwestować w profesjonalną sesję zdjęciową, która pokaże zalety produktu i ich zastosowanie.
Możliwość zakupów interenetowych to idealne rozwiązanie dla klientów, którzy cenią sobie wygodę i szybkość zakupów. Jednak, aby klienci byli zadowoleni z zakupów online, ważne jest zadbanie o ich pozytywne doświadczenia.
W niektórych branżach (szczególnie w branży fashion) nawet idealne przedstawienie produktów może nie wystarczyć. Następstwem tego są zwroty w sklepach internetowych. Klienci zwracają produkty, ponieważ towar im nie odpowiada, został zniszczony w transporcie albo po prostu się rozmyślili. I mają do tego prawo. Po stronie sklepu internetowego stoi zadanie, aby polityka zwrotów, reklamacji i ewentualnej wymiany produktów była przyjazna, zrozumiała i łatwa do znalezienia dla każdego klienta na stronie. W stworzeniu łatwego procesu zwrotów pomocna jest usługa Apaczka PRO Returns, dzięki której klienci otrzymają gotowy formularz zwrotu towaru oraz etykietę do naklejenie na zwracaną przesyłkę, a sprzedający dostaje do dyspozycji proste narzędzie do obsługi zwrotów oraz wiedzę na temat przyczyn zwrotu.
W wersji mobilnej wszelkie regulaminy, polityka zwrotów, wymiany czy formularz reklamacyjny powinny być łatwo dostępne. Podczas projektowania wersji mobile e-sklepu warto zdecydować o jednym miejscu, w którym klient będzie mógł bardzo łatwo i szybko odnaleźć pożądane informacje. Nieczytelna nawigacja strony i trudności w znalezieniu potrzebnych informacji, zniechęcą klienta i sprawią, że może nie wrócić do Twojego e-sklepu następnym razem.
Polityka zwrotów i wymiany może być świetnie wykorzystana w celach wizerunkowych firmy. Zadbaj szczególnie o to, aby dokonanie zwrotu/wymiany produktu było łatwe i szybkie. Pomoże Ci w tym dodawanie wydrukowanego formularza do zakupów (klient nie musi sam go drukować). Podobnie działają zwroty elektroniczne, które do minimum ograniczają formalności.
Ważnym czynnikiem, który wpływa na zachowanie klientów jest formularz kontaktowy na urządzeniach mobile. Należy zadbać o wygodne wypełnianie jego pól (pamiętając o autouzupełnianiu). Trzeba skupić się też na jego czytelności i zredukowaniu do minimum wymaganych pól, które klient musi zapełnić finalizując zakup. Inną kwestią jest też dodanie płatności mobilnych, które bardzo przyspieszą transakcję. To z pewnością wpłynie na większe zadowolenie z zakupów i szybki powrót do Twojego e-sklepu.
Ze sklepów internetowych za pomocą smartfonów czy tabletów korzystają osoby, które potrzebują znaleźć i kupić produkt w prosty i szybki sposób. Dlatego projektując wersję mobilną strony www należy wziąć pod uwagę UX (User Experience) i elementy, które zwiększą konwersje.
Dostosowanie stron www i e-sklepów do urządzeń mobile ma dziś ogromne znaczenie. Szczególnie w kontekście sprzedaży, ponieważ ułatwia klientom szybkie i łatwe dokonywanie zakupów bez względu na to, gdzie się znajdują. Ważne jest jednak również, aby właściciele e-sklepów monitorowali zachowanie użytkowników i dostosowywali swoje strategie sprzedażowe do potrzeb klientów.
[1] https://www.jcommerce.pl/jpro/artykuly/angular-zrobmy-swoja-progressive-web-application
[2] https://foodanddesign.pl/produkt/raport-komunikacja-wizualna-w-branzy-spozywczej-i-horeca-a-decyzje-zakupowe-polakow/
Przesyłki zagraniczne
Technologia, logistyka, know-how, customer experience. Główne obszary rozwoju w sprzedaży międzynarodowej
19 listopada 2024
Rozwijaj swój biznes w Europie razem z InPost International
15 listopada 2024
Porady
Masowe wysyłki paczek kurierskich – jak to zrobić?
8 listopada 2024
apaczka pro (11) logistyka (16) przesyłka (10) przesyłki niestandardowe (20) user experience (13) wysyłka ekspresowa (1) zwroty (4)