4 maja 2023
Rozwój branży e-commerce przynosi wiele korzyści. Wbrew pozorom nie chodzi wyłącznie o wygodę z punktu widzenia klientów. Według badania "Czy Handel Elektroniczny Jest Dobry Dla Europy?" przygotowanego przez firmę Oliver Wyman dla Amazon, tradycyjny handel generuje nawet 2,9 razy więcej CO2 niż handel elektroniczny. Jednocześnie właściciele biznesów e-commerce wciąż mogę zrobić bardzo wiele, aby redukować ślad węglowy poprzez zrównoważoną logistykę. Dziś przedstawiamy przykłady dobrych praktyk!
Koncentrując się na zaawansowanych rozwiązaniach z zakresu zrównoważonej logistyki, dość łatwo pominąć te najprostsze, a zdecydowanie ważne z punktu widzenia środowiska. Ekologiczną transformację w swoim biznesie e-commerce można rozpocząć od stosowania ekologicznych opakowań.
Klienci doceniają, gdy ich zakupy są wysyłane w prostych kartonach z papieru lub tektury pochodzących z recyklingu albo trawy. Jako wypełniaczy, zamiast folii bąbelkowej lub styropianu, warto użyć eko skropaku, wiórek papierowych lub wełny drzewnej. Zaleca się również, aby rozmiar kartonu był ściśle dobrany do rozmiaru zawartości. Przewóz pustych przestrzeni przyczynia się do zwiększania śladu węglowego emitowanego w trakcie transportu.
Kolejnym elementem zrównoważonej logistyki w branży e-commerce są alternatywne wobec door-to-door dostawy towaru. Sztandarowy przykład stanowią paczkomaty. Wielu klientów preferuje również odbiór zakupów w punkcie lub placówce partnerskiej.
Nie jest tajemnicą, że to właśnie ostatni etap dostawy naznaczony pokonywaniem miejskich korków przez kuriera przyczynia się do spalania największej ilości paliwa. Z kolei odbiór towaru przez klienta eliminuje ten problem, a przy okazji stanowi rozwiązanie tańsze.
Podobna filozofia przyświeca jednemu z nowych trendów w logistyce, jakim jest micro-fulfillment. Gdy skala biznesu rośnie, warto rozważyć rozproszenie swoich centrów logistycznych na rzecz mniejszych placówek zlokalizowanych w okolicach dużych aglomeracji.
W ten sposób skraca się czas dostawy towaru ku zadowoleniu klientów, a na tym korzysta również w środowisko. W końcu krótsze dostawy oznaczają mniejszą emisję spalin i lepszą jakość powietrza w polskich miastach.
Prowadząc biznes e-commerce naturalnie opłaca się analizować przyczyny zwrotów, co w praktyce oznacza wyższy poziom sprzedaży. Zjawiska nie da się wyeliminować, jednak prowadząc badania satysfakcji klientów i unikając błędów podczas komplementacji zamówień, można znacząco je zredukować.
Bardzo ważne w tym kontekście pozostają narzędzia analityczne pozwalające zidentyfikować przyczyny zwrotów. Dzięki temu sklep osiąga wyższy zysk, natomiast towary nie muszą pokonywać drogi powrotnej, tym samym podwajając ślad węglowy.
Ponowne wykorzystanie surowców i przedmiotów ma wiele postaci. Jedną z nich jest prowadzona przez InPost przy wsparciu platformy wysyłkowej Apaczka (https://www.apaczka.pl/) akcja EKOzwroty. W ramach niej użytkownicy indywidualni i biznesowi mogą pozostawiać w paczkomatach niepotrzebne przedmioty, takie jak elektronarzędzia, tekstylia, małe AGD, elektronika, książki czy sprzęt audio.
Wszystkie pozostawione artykuły są następnie ewaluowane pod kątem możliwości ich dalszego wykorzystania. Później poddaje się je serwisowi, wykorzystuje poszczególne komponenty lub przekazuje potrzebującym – na przykład za pośrednictwem organizacji pożytku publicznego.
Zrównoważona logistyka dotyczy wielu aspektów prowadzenia biznesu e-commerce. Dobre praktyki da się wprowadzić w swojej firmie niezależnie od skali działalności!
Przesyłki zagraniczne
Technologia, logistyka, know-how, customer experience. Główne obszary rozwoju w sprzedaży międzynarodowej
19 listopada 2024
Rozwijaj swój biznes w Europie razem z InPost International
15 listopada 2024
Porady
Masowe wysyłki paczek kurierskich – jak to zrobić?
8 listopada 2024
apaczka pro (11) logistyka (16) przesyłka (10) przesyłki niestandardowe (20) user experience (13) wysyłka ekspresowa (1) zwroty (4)