3 kwietnia 2023
Każdy przedsiębiorca prowadzący sprzedaż w sklepie internetowym wie, że najważniejszym czynnikiem świadczącym o skuteczności działań jest konwersja. To podstawowy wskaźnik dobitnie pokazujący, czy klient znalazł to, czego szukał, czy może odwrócił się na pięcie i skierował kroki do konkurencji. Jeśli ruch w Twoim e-sklepie jest duży, a konwersja niska, oznacza to, że ścieżka zakupowa nie jest skuteczna. Jak o nią zadbać? Na jakie elementy należy zwrócić szczególną uwagę?
Proces zakupowy składa się z kilku elementów i każdy z nich jest istotny. Podczas budowania ścieżki zakupowej w e-commerce należy zwrócić uwagę na wszystkie aspekty, mające kluczowe znaczenie dla finalizacji transakcji. Zbudowanie ścieżki wymaga doświadczenia, odpowiedniej strategii, czasu i testów.Według internautów najważniejsze w e-commerce są przejrzystość i prostota składania zamówień. Co jeszcze zwiększa prawdopodobieństwo konwersji?
Współcześnie mnóstwo osób cierpi na brak czasu. Obowiązek rejestracji w e-sklepie potrafi skutecznie zniechęcić i odstraszyć klienta. Stąd też warto w sklepie internetowym wdrożyć możliwość zakupu bez konieczności zakładania konta. Z pewnością część osób konto założy, jednak brak rejestracji skutecznie zwiększa konwersję.
Dokonując zakupu należy podać dane, które są niezbędne do procesu realizacji zamówienia. Formularz musi być prosty, przejrzysty i posiadać wyłącznie pola bezwzględnie potrzebne. Pozwala to znacznie skrócić czas, jakiego potrzebuje klient na dokonanie transakcji. Zbyt skomplikowana i złożona formatka wzbudzi podejrzenia i może skończyć się porzuconym koszykiem.
Tworząc formularz zamówienia warto wdrożyć dodatkowe ułatwienia, które skrócą czas potrzebny do ukończenia ścieżki zakupowej. Pomocna będzie tutaj opcja autouzupełniania. Dobrą praktyką jest także walidacja formularza w czasie rzeczywistym, czyli informowanie o popełnionych błędach (np. podanie zbyt krótkiego numeru telefonu).
Dodanie produktów do koszyka i przejście do finalizacji transakcji to sukces dla sprzedawcy, jednak jest to krok, w którym koszyk może zostać porzucony. Klient może zostać rozproszony poprzez zbędne odnośniki, komunikaty o promocjach czy wyskakujące okna – te elementy mogą skutecznie zniechęcić do dokończenia zamówienia i warto je wyeliminować.
Wyraźne i intuicyjne przyciski call to action, umożliwiające dokonanie płatności, graficzny pasek postępu, jasno informujący klienta w którym momencie składania zamówienia się znajduje. To tylko niektóre elementy ułatwiające użytkownikom dokonanie zakupów. Należy tutaj dodać również bardzo ważny element zwiększający konwersje: możliwość dokonywania modyfikacji w koszyku. Często zdarza się, że klient o czymś zapomni, bądź zdecyduje o innej ilości produktów. Łatwa modyfikacja koszyka w każdym momencie zakupów zwiększy szansę konwersji. Przyciski dodawania i odejmowania produktów, zmiana rozmiaru czy koloru produktu – to elementy, które pomogą Ci zwiększyć sprzedaż.
Według raportu „E-commerce w Polsce 2022”, przygotowanego przez firmę Gemius[1], rola urządzeń mobilnych w trakcie dokonywania zakupów online nieustannie rośnie. Smartfonów do zakupów używają przede wszystkim osoby do 24 roku życia. Niestety wielu użytkowników wskazuje, że strony sklepów są niedostosowane do urządzeń mobilnych, a także wskazują na niewygodne i nieintuicyjne formularze, wolne ładowanie strony i problemy techniczne.
Jest to sygnał dla Ciebie jako sprzedawcy, aby zadbać o mobilną wersję e-sklepu. Łatwy zakup za pomocą telefonu może zwiększyć ogólną liczbę konwersji i przekonać klientów, że warto dokonywać zakupów właśnie w Twoim sklepie. Jeżeli pozwala Ci na to budżet, warto przemyśleć o stworzeniu aplikacji mobilnej dla sklepu. Pojawia się ich coraz więcej na rynku i jest to idealny moment, aby ukroić dla siebie odrobinę tortu, wyprzedzając konkurencję i stawiając na nowoczesne technologie, których potrzebują użytkownicy.
Twoim celem jest „tylko” i „aż” skłonienie klienta do zakupu. Stąd też jego droga zakupowa powinna być maksymalnie prosta, a Ty musisz niczym opiekun poprowadzić go za rękę. Jest to jednak długi kurs, który nie ogranicza się wyłącznie do stworzenia prostego formularza zakupowego i zadbania o interesującą ofertę.
Lejek sprzedażowy to podzielona na etapy ścieżka, która rozpoczyna się w momencie zdobycia uwagi przez Twojego klienta, poprzez wzbudzenie jego zainteresowania, następnie – pożądania, wezwania do działania i wreszcie – domknięcia transakcji, czyli finalizacji zakupu. Lejek nie kończy się jednak w tym momencie. Bardzo ważne jest też utrzymanie kontaktu z klientem po zakończonej transakcji. Pomogą Ci w tym rozwiązania, które oferuje platrorma Apaczka w ramach pakietu PRO Brand. Dzięki temu maile z kodem przesyłki oraz powiadomienia o jej statusie zawsze będą dostosowane do Twojego odbiorcy. A Ty zyskasz stałych i zadowolonych z obsługi klientów.
Jeśli posiadasz wystarczającą liczbę danych o ruchu, zaangażuj do działania również narzędzia analizujące zachowania Twoich użytkowników i sprawdź, w których elementach pojawiają się problemy. Jeżeli problem jest powtarzalny, będziesz dokładnie wiedział co musisz poprawić. Zadbaj także o aspekty, dzięki którym klient będzie miał poczucie wyboru. Oferuj szerokie możliwości dostaw i płatności. Wprowadź BLIK, ale również płatności odroczone.
Wielu sprzedawców za bardzo kombinuje, a sklepy są pełne rozpraszaczy i błędów. Zadbanie o poszczególne elementy, analiza i błyskawiczne reagowanie pomogą szybko i sprawnie przeprowadzić Twojego klienta od kasy do finalizacji zakupu.
[1] https://www.gemius.pl/wydawcy-aktualnosci/raport-e-commerce-2022-juz-dostepny.html
Przesyłki zagraniczne
Technologia, logistyka, know-how, customer experience. Główne obszary rozwoju w sprzedaży międzynarodowej
19 listopada 2024
Rozwijaj swój biznes w Europie razem z InPost International
15 listopada 2024
Porady
Masowe wysyłki paczek kurierskich – jak to zrobić?
8 listopada 2024
apaczka pro (11) logistyka (16) przesyłka (10) przesyłki niestandardowe (20) user experience (13) wysyłka ekspresowa (1) zwroty (4)