4 maja 2022
Atrakcyjna cena to dziś za mało, by utrzymać przy sobie klienta. Aby rozwijać się w branży e-commerce, potrzebujesz przemyślanej strategii, obejmującej nie tylko pozyskiwanie nowych, ale również budowanie lojalności wśród już obecnych klientów. Do tego z kolei niezbędne jest oparcie biznesu na trwałej i autentycznej relacji z konsumentem, a nie wyłącznie na danych sprzedażowych.
Jak wskazują twórcy raportu „Programy lojalnościowe i wsparcia sprzedaży 2021”, zazwyczaj 20% kupujących odpowiada za niemal 80% dochodów marki, dlatego kluczowe dla zwiększenia sprzedaży w e-commerce jest utrzymanie już pozyskanych klientów.[1] Badania konsumenckie dowodzą, że powracający klienci wydają nawet kilkadziesiąt razy więcej niż nowi – inwestycja w ich utrzymanie może zatem okazać się dużo bardziej opłacalna, niż próba dotarcia do nowych osób.
Nie oznacza to oczywiście, że prowadząc sklep internetowy, należy zrezygnować z działań, mających na celu pozyskiwanie nowej sprzedaży – warto jednak szczególną uwagę poświęcić powracającym klientom, budując ich lojalność wobec marki. Jak to zrobić? Sposobów jest wiele; większość z nich opiera się jednak na podobnym założeniu: klient powraca, jeśli łączy go z Twoją marką emocjonalna relacja. Tak rozumiana lojalność konsumencka przejawia się zresztą nie tylko w gotowości do ponownych zakupów, ale również w dzieleniu się pozytywnymi opiniami na temat marki, poleceniach wśród znajomych czy wypowiedziach w mediach społecznościowych. Jak wykorzystać ten potencjał? Dowiesz się z artykułu.
[1] Raport Programy lojalnościowe i wsparcia sprzedaży 2021, przygotowany przez Marketer+, dostępny online: https://marketerplus.pl/ebook/raport-lojalnosc-i-wsparcie-sprzedazy-2021.pdf.
Zarówno zdobycie, jak i utrzymanie klienta wymaga regularnego kontaktu z nim. Dobra komunikacja jest więc podstawą budowania lojalności wśród kupujących, wpływa także na kreowanie pozytywnego wizerunku marki. Dzisiejsi klienci cenią przede wszystkim autentyczność i uczciwość – na tym powinieneś bazować, prezentując im swoją ofertę czy opowiadając historię, która stoi za Twoją marką. Kolejną kwestią jest to, by kontakt z klientem był stały i miał miejsce nie tylko wówczas, gdy klient postanowi dokonać zakupu. Wykorzystując narzędzia takie jak e-mail marketing, newslettery, badanie opinii czy publikacje na firmowym blogu, podtrzymujesz relację z klientem nawet w momencie, kiedy ten niczego nie zamawia. Jednocześnie – oferując mu nowości, specjalne rabaty czy po prostu ciekawe treści – zwiększasz szanse na ponowne zakupy.
Regularna komunikacja sprawia też, że marka zapada w pamięć i kojarzy się klientowi jako przyjazna i dostępna. Jeśli dodasz do tego obsługę na wysokim poziomie (szybkie odpowiedzi na pytania klientów, uwzględnianie ich sugestii, przyznanie się do błędu i rekompensata, np. zniżka czy darmowa dostawa w razie wpadki), zwiększasz szanse, że ci, którzy już coś kupili w Twoim sklepie, pozostaną z Tobą na dłużej. Istotna jest także konsekwencja. Komunikację prowadzisz zazwyczaj w wielu kanałach, np. poprzez powiadomienia e-mail, social media, stronę WWW sklepu – przekaz, jaki kierujesz do klienta we wszystkich tych miejscach, powinien być spójny. Dotyczy to zarówno treści, jak i elementów graficznych. Dzięki temu komunikacja staje się bardziej naturalna, a mniej sprzedażowa, co sprzyja budowaniu emocjonalnej relacji z marką.
Skuteczna komunikacja powinna być również spersonalizowana. Dopasowując treści i oferty do potrzeb konkretnej grupy klientów, zwiększasz szanse na kolejne zamówienia. Masowy mailing skierowany do wszystkich klientów jest natomiast dużo mniej efektywny. Aby wykorzystać w pełni możliwości, jakie daje personalizacja, powinieneś najpierw zadbać o zebranie jak największej ilości informacji na temat swoich klientów i ich dotychczasowych zachowań zakupowych. Na tej podstawie możesz stworzyć bazę danych, a następnie kierować do właściwych osób czy grup, odpowiednie treści. Mogą to być np. życzenia urodzinowe z niespodzianką w postaci rabatu, możliwość zakupu nowości w sklepie, zanim pojawią się one w regularnej sprzedaży czy oferty cross-sellingu, czyli sprzedaży produktów lub usług związanych z tymi już zakupionymi przez klienta.
Zarówno lojalność konsumencka, jak i personalizacja mają także wymiar wizualny, odwołujący się do wyobraźni klienta. Często elementem, zapadającym w pamięć i kojarzącym się z marką jest logo, kreacja reklamowa czy nawet same kolory wykorzystane przez firmę w materiałach promocyjnych. Dobry branding odgrywa więc kluczową rolę w budowie pozytywnego wizerunku marki i zwiększania jej rozpoznawalności wśród klientów. Komunikację z odbiorcami warto zatem personalizować nie tylko pod względem treści, ale również od strony wizualnej.
Jednym ze sposobów na personalizację komunikacji z klientami na etapie posprzedażowym jest nowa usługa oferowana przez Apaczkę – pakiet PRO BRAND. Obejmuje on spersonalizowane powiadomienia dotyczące statusu przesyłki, unikatową stronę śledzenia oraz mapę punktów nadań i odbioru paczek. We wszystkich tych miejscach możemy dodać elementy brandingowe, takie jak logo czy wykorzystywane przez markę kolory, a także dane kontaktowe oraz aktywne linki do strony WWW sklepu czy też jego kanałów w mediach społecznościowych.
W przypadku powiadomień mailowych i strony śledzenia mamy dodatkowo możliwość stworzenia własnych treści – możemy więc napisać komunikaty w takim samym stylu, jaki wykorzystujemy w komunikacji z klientem na wcześniejszych etapach obsługi. Dobrym pomysłem jest też dodanie w tych miejscach treści marketingowych, np. odnośnika do aktualnych promocji czy nowości produktowych. Dzięki takiej personalizacji nie tylko zwiększamy rozpoznawalność marki, ale także generujemy ruch na swojej stronie WWW.
Jak wynika z raportu „Programy lojalnościowe i wsparcia sprzedaży 2021”, programy lojalnościowe cieszą się niesłabnącą popularnością – odsetek Polaków korzystających z nich jest od kilku lat na zbliżonym poziomie wynoszącym ok. 60%, zaś w 2020 r. sięgnął aż 95%. Popularnością cieszą się zarówno programy ogólnodostępne, takie jak np. Payback, jak i autorskie propozycje poszczególnych marek, np. stempelki w kawiarniach czy salonach beauty. Nowością są programy, które łączą lojalność wobec marki z celem charytatywnym, np. pomocą dzieciom lub uchodźcom – tego rodzaju działania bardziej angażują konsumentów i cementują ich relację z marką.
Większość programów lojalnościowych opiera się na zbieraniu punktów, które następnie można wymienić na produkty, rabaty lub przekazać na określony cel, np. ochronę środowiska. Z punktu widzenia klienta ważne, by zasady programu były przejrzyste, a osiągnięcie korzyści niezbyt odległe w czasie. Zbyt długie oczekiwanie na bonusy zniechęca do udziału w programie. Warto również dostosować nagrody dla lojalnych klientów do branży, w której działasz i produktów, które oferujesz. Niektóre programy lojalnościowe nie dają klientom zniżek na zakupy, ale dostęp do eksperckiej wiedzy lub społeczności, w której mogą wymieniać się doświadczeniami i uzyskać odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Najważniejsze więc, by tworząc program, wpisać się w oczekiwania swoich klientów.
Utrzymanie lojalności klientów i zachęcenie ich do ponownych zakupów to proces obejmujący szereg działań: od budowy rozpoznawalności marki z wykorzystaniem brandingu, przez spersonalizowaną komunikację, aż do oferowania wymiernych korzyści w ramach programów lojalnościowych. Połączenie tych obszarów pozwoli zwiększyć zaufanie do marki i zaprocentuje długofalowymi wzrostami sprzedaży.
Przesyłki zagraniczne
Cross-border do Chorwacji. Radzimy, jak zaplanować ekspansję Twojego e-commerce nad Adriatykiem!
19 grudnia 2024
Porady
Świąteczne akcje wysyłkowe. Jak skutecznie zaplanować i wysłać kurierem prezenty świąteczne do swoich pracowników i kontrahentów?
3 grudnia 2024
E-commerce
Jak zacząć sprzedawać na EmpikPlace z integracją z Apaczka.pl?
25 listopada 2024
apaczka pro (11) logistyka (16) przesyłka (10) przesyłki niestandardowe (20) user experience (13) wysyłka ekspresowa (1) zwroty (4)