8 maja 2023
Mimo kryzysu ekonomicznego, zdaniem większości ekspertów, prognozy dla rynku TSL na rok 2023 są dość optymistyczne . Polska wciąż pozostaje konkurencyjnym rynkiem ze względu na relatywnie niskie koszty operacyjne i swoje położenie geograficzne. Dobrą koniunkturę napędza rosnący internetowy handel detaliczny. Jednocześnie uczestnicy rynku TSL muszą przygotować się w bieżącym roku na zmiany prawne, które mniej lub bardziej odbiją się na ich działalności.
Część przepisów zdążyła już wejść w życie, natomiast niektóre są w zaawansowanej fazie planowania. Przedsiębiorstwa zajmujące się przewozem materiałów niebezpiecznych odczują zmiany wynikające z nowelizacji konwencji ADR na lata 2023-2025, która standardowo następuje co 2 lata. Na czym polegają kluczowe modyfikacje w najnowszej wersji umowy? Jakie zmiany prawne dodatkowo odbiją się na branży TSL w 2023 roku? Zapraszamy do zapoznania się z krótkim przewodnikiem!
Umowa ADR będąca międzynarodowym porozumieniem dotyczącym przewozu materiałów niebezpiecznych doczekała się nowelizacji. Warto pamiętać, że przedsiębiorstwa tradycyjnie mają do dyspozycji półroczny okres przejściowy na wdrożenie zatwierdzonych zmian. Chociaż przepisy obowiązują od 1 stycznia 2023 roku, ich faktyczne egzekwowanie rozpocznie się po 30 czerwca. Zostało więc jeszcze nieco czasu, by przystosować przedsiębiorstwo do nowych warunków. Zmiany w przepisach nie są na szczęście liczne.
Wprowadzone w dokumencie zmiany nie są rewolucyjne, ale warto zapoznać się z całością nowej umowy, by nie narazić się na niepotrzebne kary.
Dość istotne zmiany, choć wprowadzane stopniowo, dotyczą kontroli czasu pracy kierowców. Od 21 sierpnia 2023 roku nastąpi obowiązek montowania w pojazdach tachografów inteligentnych drugiej generacji.
Przedstawiciele branży TSL na razie nie muszą szczególnie się tym przejmować. Przepisy dotyczyć będą wyłącznie pojazdów zarejestrowanych po tej dacie. Natomiast niebawem się to zmieni, ponieważ do końca roku 2024 wymianie podlegać będą najstarsze urządzenia używane w transporcie międzynarodowym, natomiast do 20 lipca 2025 roku przepis dotyczyć będzie wszystkich tachografów.
Tę zmianę użytkownicy pojazdów ciężkich poznali już na początku roku, ponieważ weszła w życie 1 stycznia. Obwieszczenie Ministra Infrastruktury z 29 listopada 2022 roku objęło nowe wysokości stawek opłaty elektronicznej[2]. Poza tym wkrótce sieć płatnych dróg w Polsce zostanie prawdopodobnie rozszerzona.
Do 15 stycznia 2023 roku przewoźnicy byli zobowiązani do zgłoszenia GITD swojej bazy postojowej. Pojawił się obowiązek posiadania miejsc postojowych w liczbie co najmniej 1/3 liczby posiadanych we flocie pojazdów.
31 marca bieżącego roku minął termin, w którym przewoźnicy byli zobowiązani do zgłoszenia GITD informacji o liczbie osób zatrudnionych wykonujących operacje transportowe w roku poprzednim. Informacje dotyczyły stanu aktualnego na dzień 31 grudnia poprzedniego roku.
Ostatnia godna odnotowania zmian nie dotyczy wyłącznie branży TSL, ale całej gospodarki. Chodzi o wzrost płacy minimalnej, która od 1 stycznia wynosi 3 490 zł brutto, natomiast 1 lipca 2023 roku sięgnie 3 600 zł brutto. Stawki godzinowe wzrastają natomiast odpowiednio do 22,80 zł oraz 23,50 zł. Jednocześnie wzrosła również wysokość diety krajowej, która teraz wynosi 45 złotych za dobę.
Pod względem zmian prawnych rok 2023 nie jest szczególnie przełomowy dla branży TSL, jednak wszystkie przedsiębiorstwa zajmujące się przewozem ADR powinny mieć na uwadze ostatnią nowelizację przepisów.
[1] https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WMP20220001167
[2] https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WMP20220001167
Przesyłki zagraniczne
Technologia, logistyka, know-how, customer experience. Główne obszary rozwoju w sprzedaży międzynarodowej
19 listopada 2024
Rozwijaj swój biznes w Europie razem z InPost International
15 listopada 2024
Porady
Masowe wysyłki paczek kurierskich – jak to zrobić?
8 listopada 2024
apaczka pro (11) logistyka (16) przesyłka (10) przesyłki niestandardowe (20) user experience (13) wysyłka ekspresowa (1) zwroty (4)