16 lipca 2024
Belgia to kraj leżący na styku trzech kultur, znany z dobrej czekolady oraz bycia centrum politycznym Unii Europejskiej. Multikulturalizm, dobre zarobki i wysoki poziom cyfryzacji sprawiają, że osoby mieszkające w Belgii są atrakcyjną grupą docelową dla sprzedawców z Polski. Jak skutecznie zaplanować ekspansję w tym kierunku? Podpowiadamy!
Belgia jest 24. największym rynkiem e-commerce na świecie. Już prawie 8 na 10 Belgów kupuje w sieci, a blisko jedna trzecia firm prowadzi swoją działalność również w sieci. W sumie w 2023 roku na zakupy online w tym kraju wydano 16,3 miliardów EUR, co stanowiło wzrost o prawie 11% w porównaniu do 2022. W efekcie przewiduje się, że do 2028 roku rynek e-commerce będzie rósł rokrocznie o ok. 5,5%. Wciąż stanowi on jednak zaledwie 10% całego rynku handlu, co pokazuje, że jest jeszcze tutaj spory potencjał.
Czy Twoja firma może skutecznie konkurować z prawie 65 000 sklepami online zarejestrowanymi w 2023 roku w Belgii? Tak – pod warunkiem, że dostosujesz się do zwyczajów lokalnych konsumentów.
Belgowie cenią sobie lokalne produkty, ale są również otwarci na zagraniczne marki, które oferują unikalne towary wysokiej jakości. Potwierdzają to dane: 4 na 10 mieszkańców tego kraju kupuje w sklepach w innych państwach Unii lub spoza kontynentu.
Belgowie najczęściej kupują za granicą w poszukiwaniu produktów, które nie są dostępne w ich kraju, chociaż interesują ich również ciekawe promocje cenowe. Co ciekawe, do zakupów w zagranicznych sklepach mogą ich przekonywać również łatwiejsze i bardziej transparentne metody dostawy oraz zwrotów.
Mieszkańcy Belgii w sieci najczęściej szukają produktów związanych z uprawianiem hobby czy rekreacją – to jedna czwarta przychodów belgijskiego e-commerce’u. Na dalszych miejscach plasują się kategorie takie jak elektronika (21,3%), moda (18,1%), meble i artykuły gospodarstwa domowego (11,5%), produkty beauty (9,2%) oraz DIY (8,8%). Ostatnie miejsce okupują zakupy żywnościowe, które stanowią zaledwie niecałe 6% lokalnego rynku handlu online.
W 2024 roku do Belgów ma trafić ok. 450 milionów przesyłek. Ponad połowę udziału w rynku ma bpost – narodowy przewoźnik, z którego usług korzysta 4 na 10 sklepów online. Nie oznacza to jednak, że na rynku nie ma innych konkurentów. Belgowie korzystają również z usług PostNL, DPD, DHL czy UPS, a także automatów paczkowych. Najbardziej jednak wolą dostawę prosto do domu – aż 74% Belgów wyraża taką preferencję.
Warto jednak wskazać, że Belgowie nie lubią płacić za dostawę zamówienia – 41% z nich oczekuje bezpłatnej dostawy lub zwrotu. Konieczność uiszczenia takiej opłaty za dostawę czy późniejszy ewentualny zwrot przesyłki (szczególnie w połączeniu ze skomplikowanym procesem zwrotów) zniechęca nawet jedną trzecią z nich do kupowania w sieci. Nie oznacza to jednak, że ich oczekiwania wobec szybkiej dostawy są niskie – aż 28% wskazuje na to, że zbyt długie czasy doręczenia zamówienia są dla nich problematyczne.
Dominującymi metodami płatności są karty płatnicze (Mastercard i Visa – oferowane przez 9 na 10 sklepów), PayPal (70%), Bancontact (cyfrowy portfel oferowany przez 7 na 10 sklepów) i – chociaż w dużo mniejszym stopniu – przelewy bankowe, które pojawiają się w połowie sklepów online w Belgii.
Belgijskie prawo konsumenckie jest zgodne z regulacjami UE, co oznacza, że sprzedawcy z Polski nie dostrzegą różnic między rodzimym rynkiem a belgijskim. Lokalni konsumenci mają prawo do zwrotu zakupionych towarów w ciągu 14 dni od daty otrzymania przesyłki, a gwarancja obowiązuje przez 24 miesiące – z wyjątkiem szybko psujących się towarów.
Potrzebne dokumenty to m.in. uzyskanie lokalnego numeru VAT, rejestracja w lokalnym rejestrze handlowym (KBO) oraz zgłoszenie działalności w urzędzie skarbowym. Ważne są również obowiązki podatkowe (stawka podstawowego podatku dochodowego wynosi 25%) i ewentualne cła przy imporcie towarów spoza Unii oraz w przypadku niektórych produktów z terenu UE.
Źródła:
https://ecommercenews.eu/ecommerce-in-europe/ecommerce-belgium/
https://cross-border.pl/country/belgia/
https://ecommercedb.com/markets/be/all
https://www.paazl.com/blog/the-e-commerce-market-in-belgium-in-2024/
https://www.geopost.com/en/expertise/e-commerce-trends/e-shopper-comparison-tool/?chart_category=1&chart_question=1
Przesyłki zagraniczne
Technologia, logistyka, know-how, customer experience. Główne obszary rozwoju w sprzedaży międzynarodowej
19 listopada 2024
Rozwijaj swój biznes w Europie razem z InPost International
15 listopada 2024
Porady
Masowe wysyłki paczek kurierskich – jak to zrobić?
8 listopada 2024
apaczka pro (11) logistyka (16) przesyłka (10) przesyłki niestandardowe (20) user experience (13) wysyłka ekspresowa (1) zwroty (4)