Belgia to kraj leżący na styku trzech kultur, znany z dobrej czekolady oraz bycia centrum politycznym Unii Europejskiej. Multikulturalizm, dobre zarobki i wysoki poziom cyfryzacji sprawiają, że osoby mieszkające w Belgii są atrakcyjną grupą docelową dla sprzedawców z Polski. Jak skutecznie zaplanować ekspansję w tym kierunku? Podpowiadamy! 

Belgia jest 24. największym rynkiem e-commerce na świecie. Już prawie 8 na 10 Belgów kupuje w sieci, a blisko jedna trzecia firm prowadzi swoją działalność również w sieci. W sumie w 2023 roku na zakupy online w tym kraju wydano 16,3 miliardów EUR, co stanowiło wzrost o prawie 11% w porównaniu do 2022. W efekcie przewiduje się, że do 2028 roku rynek e-commerce będzie rósł rokrocznie o ok. 5,5%. Wciąż stanowi on jednak zaledwie 10% całego rynku handlu, co pokazuje, że jest jeszcze tutaj spory potencjał. 

Czy Twoja firma może skutecznie konkurować z prawie 65 000 sklepami online zarejestrowanymi w 2023 roku w Belgii? Tak – pod warunkiem, że dostosujesz się do zwyczajów lokalnych konsumentów. 

Czy Belgowie są patriotami zakupowymi?

Belgowie cenią sobie lokalne produkty, ale są również otwarci na zagraniczne marki, które oferują unikalne towary wysokiej jakości. Potwierdzają to dane: 4 na 10 mieszkańców tego kraju kupuje w sklepach w innych państwach Unii lub spoza kontynentu. 

Belgowie najczęściej kupują za granicą w poszukiwaniu produktów, które nie są dostępne w ich kraju, chociaż interesują ich również ciekawe promocje cenowe. Co ciekawe, do zakupów w zagranicznych sklepach mogą ich przekonywać również łatwiejsze i bardziej transparentne metody dostawy oraz zwrotów. 

Co najchętniej kupują Belgowie w sieci?

Mieszkańcy Belgii w sieci najczęściej szukają produktów związanych z uprawianiem hobby czy rekreacją – to jedna czwarta przychodów belgijskiego e-commerce’u. Na dalszych miejscach plasują się kategorie takie jak elektronika (21,3%), moda (18,1%), meble i artykuły gospodarstwa domowego (11,5%), produkty beauty (9,2%) oraz DIY (8,8%). Ostatnie miejsce okupują zakupy żywnościowe, które stanowią zaledwie niecałe 6% lokalnego rynku handlu online. 

Preferowane i najpopularniejsze sposoby dostawy w Belgii

W 2024 roku do Belgów ma trafić ok. 450 milionów przesyłek. Ponad połowę udziału w rynku ma bpost – narodowy przewoźnik, z którego usług korzysta 4 na 10 sklepów online. Nie oznacza to jednak, że na rynku nie ma innych konkurentów. Belgowie korzystają również z usług PostNL, DPD, DHL czy UPS, a także automatów paczkowych. Najbardziej jednak wolą dostawę prosto do domu – aż 74% Belgów wyraża taką preferencję. 

Warto jednak wskazać, że Belgowie nie lubią płacić za dostawę zamówienia – 41% z nich oczekuje bezpłatnej dostawy lub zwrotu. Konieczność uiszczenia takiej opłaty za dostawę czy późniejszy ewentualny zwrot przesyłki (szczególnie w połączeniu ze skomplikowanym procesem zwrotów) zniechęca nawet jedną trzecią z nich do kupowania w sieci. Nie oznacza to jednak, że ich oczekiwania wobec szybkiej dostawy są niskie – aż 28% wskazuje na to, że zbyt długie czasy doręczenia zamówienia są dla nich problematyczne. 

Preferowane i najpopularniejsze sposoby płatności w Belgii

Dominującymi metodami płatności są karty płatnicze (Mastercard i Visa – oferowane przez 9 na 10 sklepów), PayPal (70%), Bancontact (cyfrowy portfel oferowany przez 7 na 10 sklepów) i – chociaż w dużo mniejszym stopniu – przelewy bankowe, które pojawiają się w połowie sklepów online w Belgii. 

Na jakie prawa konsumenta zwracać uwagę? Czy są takie same jak w Polsce?

Belgijskie prawo konsumenckie jest zgodne z regulacjami UE, co oznacza, że sprzedawcy z Polski nie dostrzegą różnic między rodzimym rynkiem a belgijskim. Lokalni konsumenci mają prawo do zwrotu zakupionych towarów w ciągu 14 dni od daty otrzymania przesyłki, a gwarancja obowiązuje przez 24 miesiące – z wyjątkiem szybko psujących się towarów. 

Najpopularniejsze kanały sprzedaży 

  • Bol.com – holenderska platforma e-commerce, bardzo popularna w Belgii, oferująca szeroki wybór produktów od książek po elektronikę i odzież. 
  • Amazon.be – belgijska wersja globalnego giganta e-commerce, Amazon, oferująca szeroki asortyment produktów, szybką dostawę i różnorodne opcje płatności. 
  • AliExpress – globalna platforma sprzedażowa należąca do Alibaba Group, znana z niskich cen i szerokiego asortymentu produktów bezpośrednio z Chin. 
  • Carrefour – francuska sieć hipermarketów obecna w Belgii, oferująca zarówno produkty spożywcze, jak i szeroką gamę produktów codziennego użytku – nie tylko od siebie, ale również od partnerów. 
  • Zalando – niemiecka platforma specjalizująca się w modzie, oferująca odzież, obuwie i akcesoria znanych marek z opcją darmowych zwrotów. 
  • Kruidvat – popularna sieć drogerii w Belgii, oferująca produkty kosmetyczne, zdrowotne i artykuły gospodarstwa domowego. 
  • Coolblue – holenderska firma e-commerce oferująca szeroki wybór elektroniki i sprzętu AGD. 
  • Conrad – niemiecka platforma e-commerce specjalizująca się w elektronice, technice, narzędziach i komponentach technicznych. 
  • eBay – globalna platforma aukcyjna i e-commerce, gdzie użytkownicy mogą kupować i sprzedawać nowe oraz używane produkty. 
  • Fnac – francuska sieć detaliczna, oferująca elektronikę, książki, muzykę i multimedia, popularna w Belgii za szeroki asortyment i profesjonalne doradztwo. 

O czym jako przedsiębiorca musisz pamiętać przy zakładaniu działalności w Belgii?

Potrzebne dokumenty to m.in. uzyskanie lokalnego numeru VAT, rejestracja w lokalnym rejestrze handlowym (KBO) oraz zgłoszenie działalności w urzędzie skarbowym. Ważne są również obowiązki podatkowe (stawka podstawowego podatku dochodowego wynosi 25%) i ewentualne cła przy imporcie towarów spoza Unii oraz w przypadku niektórych produktów z terenu UE. 

Źródła: 

https://ecommercenews.eu/ecommerce-in-europe/ecommerce-belgium/ 

https://cross-border.pl/country/belgia/ 

https://ecommercedb.com/markets/be/all

https://www.paazl.com/blog/the-e-commerce-market-in-belgium-in-2024/  

https://www.geopost.com/en/expertise/e-commerce-trends/e-shopper-comparison-tool/?chart_category=1&chart_question=1