25 stycznia 2023
Jakie rozwiązania oferuje współczesna logistyka dla sklepów internetowych? Od obsługi zamówień, poprzez wysyłkę, po zwroty towarów - zobacz, jak e-sklepy obsługują klientów i zwiększają skalę biznesu!
Handel elektroniczny w Polsce ma się doskonale, a wartość branży e-commerce przekroczyła już 100 miliardów złotych. Oprócz atrakcyjnego towaru, skutecznego marketingu, optymalnej polityki cenowej, prawidłowego zarządzania relacjami z klientem kluczową rolę w tym biznesie odgrywa logistyka sklepu internetowego.
Usługi logistyczne dla sklepów internetowych, których końcowym efektem jest błyskawiczne dostarczenie zamówionego towaru do klienta końcowego, stały się osobną gałęzią w branży logistycznej. Czym logistyka e-commerce różni się od logistyki tradycyjnej? Najlepiej obrazuje to poniższa tabela.
Logistyka e-commerce stoi przed zupełnie innymi wyzwaniami niż jej tradycyjny odpowiednik. Wymaga szybkiego przeprowadzania operacji magazynowych i wysyłek pod wiele różnorodnych adresów w całym kraju do klientów końcowych, którym zależy na jak najszybszej realizacji dostawy. Zamówienia muszą być obsłużone w czasie rzeczywistym i mają charakter nieregularny i spontaniczny. Dodatkowo niewielki wolumen, ograniczający się zwykle do jednej paczki i relatywnie niską wartość. W sklepie internetowym należy również zadbać o perfekcyjną obsługę zwrotów, która wynika z praw konsumenckich.
Z tych powodów logistyka e-commerce staje przed innymi problemami niż dystrybucja hurtowa. Natomiast o jej skuteczności decydują w dużej mierze osobne kryteria.
Ze względu na swoją dynamikę logistyka e-commerce jest znacznie trudniejszym wyzwaniem niż logistyka tradycyjna, a rozwój handlu elektronicznego stawia przed sklepami internetowymi coraz wyższe wymagania. Sprawna logistyka sklepów internetowych wymaga współpracy z posiadającymi wieloletnie doświadczenie, a także infrastrukturę i flotę pojazdów partnerami zewnętrznymi, oferującymi pełny lub częściowy outsourcing usług logistycznych.
Zależnie od branży i specyfiki klientów dla każdego sklepu internetowego optymalne są odrębne rozwiązania, w postaci wypracowanych przez lata modeli logistycznych. Wybór jednego z nich pozwala odciążyć magazyn i sprawniej wysyłać towary do klientów.
Kompleksowa obsługa sklepów internetowych jest dziś oferowana przez firmy kurierskie i inne przedsiębiorstwa działające w branży logistycznej. Biznes opierający się na handlu przez internet może korzystać nie tylko z podstawowych modeli logistycznych, ale także wybranych usług dodatkowych.
Newralgiczną część logistyki e-commerce stanowi logistyka posprzedażowa i logistyka odzysku. Zwroty, do których klient ma pełne prawo są nieodłącznym elementem handlu internetowego. Ich sprawna obsługa to jeden ze sposobów na budowanie lojalności wśród kupujących. Ten obszar również można, w ramach outsourcingu, oddelegować firmom zewnętrznym oferującym usługi logistyczne dla e-commerce.
Wybór optymalnego modelu logistycznego zależy od branży, a także strategii, przyjętej dla sklepu internetowego. Planując logistykę warto pamiętać o coraz bardziej popularnej strategii omnichannel, która łączy sprzedaż offline i online.
Przykładem działań omnichanel jest możliwość korzystania z aplikacji mobilnej do zrobienia zakupów, a następnie odbioru towaru ze sklepu stacjonarnego. W innym wariancie klienci mogą wybrać zamawianie towaru na miejscu, ale poprosić o jego dostawę do domu. Logistyka omnichannel jest jeszcze trudniejsza, ponieważ wymaga niezwykle sprawnego zarządzania magazynem.
Jakie branże mogą dziś skorzystać z dedykowanych rozwiązań logistycznych?
Handel e-commerce w branży FMCG wymaga perfekcyjnie zorganizowanego łańcucha dostaw do klientów indywidualnych i dużej dostępności towaru.
Logistyka dla branży motoryzacyjnej wymaga know-how oraz infrastruktury do magazynowania i transportu wrażliwych na uszkodzenia i charakteryzujących się dużymi rozmiarami części oraz podzespołów samochodowych.
Firma Logistyczna współpracująca z e-sklepem działającym w branży elektronicznej powinna zapewnić szybką realizację dostaw do klientów, a także obsługę zamówień od (bardzo często) zagranicznych dostawców, głównie z Azji.
W tej branży liczą się szybkie i regularne dostawy produktów związanych z ochroną zdrowia, a także specjalne magazynowanie leków.
Szeroko pojęty przemysł wymaga od logistyki zapewnienia ciągłości dostaw, bez długotrwałego magazynowania towarów zajmujących dużą przestrzeń. Niektóre produkty potrzebują specjalistycznego transportu i przechowywania.
E-commerce to niezwykle konkurencyjna branża, w której ciągłość dostaw i wysyłka zamówień do klientów odgrywają kluczową rolę. Po opracowaniu optymalnego modelu logistycznego należy stale go udoskonalać, poszukując nowych narzędzi i rozwiązań.
Logistyka to jeden z najważniejszych czynników decydujący o sukcesie w branży e-commerce. Jak zaplanować dobrą logistykę? Oto podsumowanie w kilku krokach:
Warto pamiętać, że opracowany model logistyczny dla e-commerce powinien być w przyszłości udoskonalany ze względu na dostępność nowych narzędzi, a także zmieniające się wymagania konsumentów.
Przesyłki zagraniczne
Technologia, logistyka, know-how, customer experience. Główne obszary rozwoju w sprzedaży międzynarodowej
19 listopada 2024
Rozwijaj swój biznes w Europie razem z InPost International
15 listopada 2024
Porady
Masowe wysyłki paczek kurierskich – jak to zrobić?
8 listopada 2024
apaczka pro (11) logistyka (16) przesyłka (10) przesyłki niestandardowe (20) user experience (13) wysyłka ekspresowa (1) zwroty (4)