21 kwietnia 2023
Logistyka naturalnie kojarzy się z efektywnym dostarczaniem towarów do ich finalnych odbiorców. Istnieje jednak pewien wyjątek od tej reguły. W ramach logistyki zwrotnej przedmioty pokonują zazwyczaj przeciwną drogę. Warto zaznajomić się z tym pojęciem, bo świetnie wpisuje się ono w jakże istotną ze względu na rosnące zanieczyszczenie środowiska ideę zero-waste.
Na czym dokładnie polega logistyka zwrotna, której ciekawym przykładem jest obecnie akcja EKOzwroty przygotowana przez InPost i gorąco wspierana przez platformę Apaczka?
Logistyka zwrotna jest dość szerokim pojęciem, ponieważ ma odmienną charakterystykę zależnie od branży, celu oraz rodzaju transportowanego towaru. Wszystkie postacie logistyki zwrotnej łączy jedno – odwrócenie łańcucha dostaw. Założenie logistyki zwrotnej polega na tym, że przedmioty, towary i surowce pokonują drogę przeciwną do wcześniejszej, a więc od klienta lub nabywcy do dystrybutora, sprzedawcy albo wytwórcy.
Oprócz tego w logistyce zwrotnej istnieją rozwiązania pośrednie, takie jak upcycling, czyli ponowne użycie produktów w niezmienionej lub lekko zmodyfikowanej postaci (na przykład po naprawie).
Logistyka zwrotna nie zawsze jest procesem. Zdarza się, że w cyklu życia produktów pojawiają się jej poszczególne elementy. Oto przykłady:
Warto zaznaczyć, że w ramach logistyki zwrotnej produkty nie zawsze trafiają dokładnie do miejsca pochodzenia, czego przykładem jest recykling odpadów.
Każdy rodzaj i element logistyki zwrotnej służy z założenia ochronią środowiska. Ponowne wykorzystanie surowców ogranicza jego zanieczyszczenie i eksploatację dostępnych zasobów. Z kolei upcycling wydłuża cykl życia produktu, dzięki czemu można ograniczyć produkcję pozostawiającą po sobie ślad węglowy. W przypadku wspomnianego zwrotu zakupów zadanie logistyki zwrotnej polega na osiągnięciu maksymalnej efektywności, na przykład poprzez oszczędność paliwa i przestrzeni magazynowej.
Jednym z ciekawszych przykładów realizowania logistyki zwrotnej w Polsce jest inicjatywa EKOzwroty podjęta przez InPost do spółki z Fundacją Odzyskaj Środowisko, wspierana przez naszą platformę Apaczka.pl.
W ramach akcji użytkownicy paczkomatów mogą dostarczyć do nich niepotrzebne, chociaż wciąż nadające się do użycia produkty, takie jak elektronika, zabawki, tekstylia, książki czy elektronarzędzia.
Następnie przedmioty poddawane są kontroli, regeneracji lub naprawie i trafiają do kolejnych użytkowników, na przykład za pośrednictwem organizacji społecznych. Sprzęt, którego naprawa nie jest opłacalna również się nie marnuje. Aż 80% materiałów można później wykorzystać do wytworzenia kolejnych urządzeń i towarów.
Akcja EKOzwroty, podobnie jak cała logistyka zwrotna znakomicie wpisuje się w popularny trend zero-waste. Nadanie przedmiotom nowego życia z korzyścią dla środowiska nie musi wymagać wysiłku!
Przesyłki zagraniczne
Technologia, logistyka, know-how, customer experience. Główne obszary rozwoju w sprzedaży międzynarodowej
19 listopada 2024
Rozwijaj swój biznes w Europie razem z InPost International
15 listopada 2024
Porady
Masowe wysyłki paczek kurierskich – jak to zrobić?
8 listopada 2024
apaczka pro (11) logistyka (16) przesyłka (10) przesyłki niestandardowe (20) user experience (13) wysyłka ekspresowa (1) zwroty (4)