20 września 2021
Marketing szeptany, nazywany także marketingiem plotki, jest chętnie wykorzystywany w strategiach marketingowych firm na całym świecie. Czym jest marketing szeptany i jak “szeptać” na korzyść e-sklepu lub e-biznesu? Podpowiadamy.
Marketing szeptany (in. buzz marketing lub marketing plotki) to gałąź marketingu internetowego, która polega na dotarciu do docelowego użytkownika. Głównym celem jest dotarcie z promowaną treścią przy pomocy internetowych dyskusji. W przeciwieństwie do bardziej tradycyjnych sposobów komunikacji o marce, marketing szeptany nie ma na celu nakłonienie do kupna produktu lub usługi, a przedstawienie jej zalet w swobodny, pasujący do toczonej dyskusji sposób.
Do najpopularniejszych form marketingu szeptanego należą:
Przeczytaj także: Kiedy skorzystać z Influencer marketingu?
Działania marketingu szeptanego prowadzone są zwykle na różnych forach, w komentarzach pod produktami lub w mediach społecznościowych. To tam przecież najczęściej szukamy opinii o potencjalnym zakupie i sprawdzamy, co do powiedzenia na jego temat mają inni użytkownicy. Dobrowolne, spontaniczne dyskusje o produkcie lub usłudze z innymi konsumentami nie kłują w oczy tak bardzo, jak typowe reklamy. Dodatkowo badania pokazują, że konsumenci (9 na 10 osób) o wiele częściej kupują produkty po wysłuchaniu opinii i rekomendacji innych użytkowników, aniżeli po obejrzeniu/wysłuchaniu/przeczytaniu typowej reklamy. Stąd powodzenie marketingu szeptanego i chętne włączanie go do strategii marketingowej firm.
W praktyce działania w ramach marketingu szeptanego bardzo często balansują na granicy zwykłej rekomendacji i typowej reklamy. Dlatego chcąc wprowadzić działania buzz marketingowe do swojej firmy oraz prowadzić je samodzielnie, musisz pamiętać o kilku kwestiach:
Przeczytaj także: Podcasty w marketingu. Potęga słowa
Działania buzz marketingowe prowadzone właściwie, wpływają na pozytywny wizerunek marki. “Ustne” polecenia “prawdziwych osób” sprawiają, że w oczach potencjalnych konsumentów firma i oferowane przez nią produkty lub usługi prezentują się wiarygodnie, a chętnych na nie przybywa. Pamiętaj, że w ten sposób pozytywnie wpływasz na zwiększenie ruchu na stronie firmy lub e-sklepu. Co więcej, za te działania nie zapłacisz wiele, ponieważ dostęp do różnych forów jest darmowy.
Niestety, podczas praktykowania buzz marketingu w sposób nieprawidłowy można zaszkodzić promowanej firmie lub produktowi. Największą wadą marketingu szeptanego jest właśnie cienka granica między neutralnością “podszeptów”, a ich nachalnością. Dlatego jeśli nie czujesz się na siłach żeby zająć się szeptaniem w sieci osobiście, koniecznie oddaj tę kwestię działowi marketingu lub zatrudnij do tego odpowiednią agencję.
E-commerce
Norweski e-commerce w pigułce. Ekspansja międzynarodowa do Norwegii
28 października 2024
Przesyłki zagraniczne
Jak skutecznie eksportować towary poza Unię Europejską? Przewodnik krok po kroku dla przedsiębiorców
24 października 2024
Porady
Jak wysłać opony samochodowe kurierem?
apaczka pro (11) logistyka (16) przesyłka (10) przesyłki niestandardowe (20) user experience (13) wysyłka ekspresowa (1) zwroty (4)