20 września 2021
Marketing szeptany, nazywany także marketingiem plotki, jest chętnie wykorzystywany w strategiach marketingowych firm na całym świecie. Czym jest marketing szeptany i jak “szeptać” na korzyść e-sklepu lub e-biznesu? Podpowiadamy.
Marketing szeptany (in. buzz marketing lub marketing plotki) to gałąź marketingu internetowego, która polega na dotarciu do docelowego użytkownika. Głównym celem jest dotarcie z promowaną treścią przy pomocy internetowych dyskusji. W przeciwieństwie do bardziej tradycyjnych sposobów komunikacji o marce, marketing szeptany nie ma na celu nakłonienie do kupna produktu lub usługi, a przedstawienie jej zalet w swobodny, pasujący do toczonej dyskusji sposób.
Do najpopularniejszych form marketingu szeptanego należą:
Przeczytaj także: Kiedy skorzystać z Influencer marketingu?
Działania marketingu szeptanego prowadzone są zwykle na różnych forach, w komentarzach pod produktami lub w mediach społecznościowych. To tam przecież najczęściej szukamy opinii o potencjalnym zakupie i sprawdzamy, co do powiedzenia na jego temat mają inni użytkownicy. Dobrowolne, spontaniczne dyskusje o produkcie lub usłudze z innymi konsumentami nie kłują w oczy tak bardzo, jak typowe reklamy. Dodatkowo badania pokazują, że konsumenci (9 na 10 osób) o wiele częściej kupują produkty po wysłuchaniu opinii i rekomendacji innych użytkowników, aniżeli po obejrzeniu/wysłuchaniu/przeczytaniu typowej reklamy. Stąd powodzenie marketingu szeptanego i chętne włączanie go do strategii marketingowej firm.
W praktyce działania w ramach marketingu szeptanego bardzo często balansują na granicy zwykłej rekomendacji i typowej reklamy. Dlatego chcąc wprowadzić działania buzz marketingowe do swojej firmy oraz prowadzić je samodzielnie, musisz pamiętać o kilku kwestiach:
Przeczytaj także: Podcasty w marketingu. Potęga słowa
Działania buzz marketingowe prowadzone właściwie, wpływają na pozytywny wizerunek marki. “Ustne” polecenia “prawdziwych osób” sprawiają, że w oczach potencjalnych konsumentów firma i oferowane przez nią produkty lub usługi prezentują się wiarygodnie, a chętnych na nie przybywa. Pamiętaj, że w ten sposób pozytywnie wpływasz na zwiększenie ruchu na stronie firmy lub e-sklepu. Co więcej, za te działania nie zapłacisz wiele, ponieważ dostęp do różnych forów jest darmowy.
Niestety, podczas praktykowania buzz marketingu w sposób nieprawidłowy można zaszkodzić promowanej firmie lub produktowi. Największą wadą marketingu szeptanego jest właśnie cienka granica między neutralnością “podszeptów”, a ich nachalnością. Dlatego jeśli nie czujesz się na siłach żeby zająć się szeptaniem w sieci osobiście, koniecznie oddaj tę kwestię działowi marketingu lub zatrudnij do tego odpowiednią agencję.
E-commerce
Jak zacząć sprzedawać na EmpikPlace z integracją z Apaczka.pl?
25 listopada 2024
Przesyłki zagraniczne
Technologia, logistyka, know-how, customer experience. Główne obszary rozwoju w sprzedaży międzynarodowej
19 listopada 2024
Rozwijaj swój biznes w Europie razem z InPost International
15 listopada 2024
apaczka pro (11) logistyka (16) przesyłka (10) przesyłki niestandardowe (20) user experience (13) wysyłka ekspresowa (1) zwroty (4)