27 grudnia 2023
Każda osoba, która chce rozpocząć sprzedaż online w Polsce, waha się, czy wybierać między popularnymi marketplace'ami a sklepem internetowym postawionym na jednej z dostępnych platform e-commerce. W podjęciu decyzji mogą pomóc dane o popularności danej platformy. Zobaczmy, jak w 2023 roku wypadały poszczególne rodzaje platform e-commerce, jeśli chodzi o ich popularność.
Poniedziałek 18 grudnia był niezwykle gorący na Allegro. W tym dniu nie tylko zanotowano największą liczbę zamówień w całym grudniu, ale również w całej 25-letniej historii platformy. Chociaż Allegro nie zdradziło, o jaką konkretnie liczbę chodzi, możemy domyślać się, że musi być ona naprawdę niebanalna. Pewną wskazówką jest to, że dzień później we wtorek 19 grudnia, InPost obsłużył ponad 11 milionów przesyłek, czyli ponad 250 paczek na sekundę. Jednak nie samym Allegro stoi e-commerce na polskim rynku. Które sklepy internetowe były najpopularniejsze wśród użytkowników w 2023 roku?
Dane zebrane przez Mediapanel i Wirtualnemedia.pl wskazują, że Allegro wciąż pozostaje bezwzględnym liderem rynku e-commerce. Z usług tej platformy korzysta ponad 80% polskich Internautów, a dodatkowe 20% odwiedza Allegro Lokalnie – portal prowadzony przez Allegro, na którym sprzedawcy bez kont firmowych mogą wystawiać oferty kierowane przede wszystkim do osób w tej samej okolicy.
Zarówno strona WWW, jak i aplikacja Temu w trzy miesiące zostały odwiedzone przez prawie 11 milionów użytkowników. Zapewne częściowo jest to zasługa świetnej strategii płatnych reklam, dzięki której osoby wyszukujące konkretne produkty w Google widzą propozycje tych towarów lub ich odpowiedników na azjatyckiej platformie sprzedażowej. Pomagają również atrakcyjne promocje i niskie ceny produktów, które zachęcają klientów do skorzystania z usług platformy.
Popularnością wśród polskich internautów cieszą się również platformy takie jak Empik (7,7 milionów użytkowników), Amazon i Shein (6,1 milionów). Z jednej strony widać, że sukces najpopularniejszych platform wynika przede wszystkim z otworzenia ich podwoi dla małych i średnich przedsiębiorstw, które mogą prowadzić sprzedaż na nich, docierając do bazy klientów danego marketplace’u. To znacząco upraszcza proces zarządzania sklepem, chociaż też uzależnia właścicieli sklepów internetowych od prowizji pobieranych przez platformy sprzedażowe. Z punktu widzenia konsumentów najważniejszą zaletą kupowania na marketplaces jest możliwość nabycia wielu produktów w ramach jednej strony lub aplikacji i bezpieczeństwo zakupów oferowane przez najpopularniejsze platformy.
E-commerce w Polsce to jednak nie tylko wielkie marketplaces. Media Expert w październiku zyskało prawie 10,5 milionów użytkowników, którzy spędzili średnio 7 minut na stronie tego sklepu internetowego. Media Expert jako sklep oferujący RTV i AGD, akcesoria elektroniczne, ale również produkty do domu i ogrodu, uplasował się w czołówce dużych sklepów internetowych, które nie oferują sprzedaży produktów bezpośrednio od stron trzecich. Jedynym innym sklepem internetowym tego rodzaju w zestawieniu jest Rossmann, który zajął dziesiąte miejsce.
Innym wnioskiem płynącym z zestawienia sporządzonego przez Mediapanel i Wirtualnemedia.pl jest to, że w siłę rośnie trend re-commerce. Vinted zostało odwiedzone przez 6,3 milionów użytkowników. To platforma, która zachęca do sprzedaży używanych produktów – przede wszystkim ubrań. To dla wielu sprzedawców pierwsza okazja do styczności z handlem online i jego specyfiką. A biorąc pod uwagę inflację oraz rosnące ceny nowych produktów, jak również świadomość środowiskową, coraz więcej konsumentów szuka ubrań z drugiej ręki lub próbuje uporządkować zawartość swojej szafy i zarobić na możliwości sprzedaży nieużywanych produktów, oferowanej bezpłatnie przez platformy typu Vinted.
Jeśli jesteś sprzedawcą lub przedstawicielem jednej z firm sprzedających w sieci i zastanawiasz się, którą platformę sklepu internetowego wybrać, aby odnieść sukces, warto kierować się przedstawionymi wyżej liczbami w połączeniu z wiedzą o potrzebach Twojej grupy docelowej. Nie zawsze sprzedaż w obrębie najpopularniejszych platform e-commerce w Polsce będzie skuteczna, jeśli próbujesz dotrzeć do niszowej grupy, która przebywa tylko w konkretnych miejscach.
Przesyłki zagraniczne
Technologia, logistyka, know-how, customer experience. Główne obszary rozwoju w sprzedaży międzynarodowej
19 listopada 2024
Rozwijaj swój biznes w Europie razem z InPost International
15 listopada 2024
Porady
Masowe wysyłki paczek kurierskich – jak to zrobić?
8 listopada 2024
apaczka pro (11) logistyka (16) przesyłka (10) przesyłki niestandardowe (20) user experience (13) wysyłka ekspresowa (1) zwroty (4)