Stworzenie sklepu e-commerce od podstaw od dawna jest procesem prostym i intuicyjnym. Najpopularniejsze platformy e-commerce takie jak Prestashop, WooCommerce, Shoper czy Idosell oferują możliwość rozpoczęcia sprzedaży w kilka kliknięć. A ponieważ na rynku nie brakuje wyboru, jeśli chodzi o platformy tego rodzaju, to sprzedawcy z reguły mierzą się z wyzwaniem: jak wybrać tę jedną, która będzie pasować do sklepu?
Spis treści
- Jakie platformy funkcjonują w Polsce?
- Platformy Software-as-a-Service (SaaS)
- IdoSell
- Shoper
- Shopify
- ShopGold
- Platformy open source (własny kod)
- Magento
- PrestaShop
- WooCommerce
- Jak wybrać idealną platformę e-commerce?
W ciągu pierwszych 6 miesięcy 2023 roku w Polsce powstało aż 4 000 nowych sklepów internetowych, jak wynika z danych wywiadowni gospodarczej Dun & Bradstreet. W sumie w połowie tego roku w Polsce funkcjonowało ponad 60 000 sklepów, co pokazuje spore zainteresowanie działaniem w branży e-commerce. Jak w dobie intensywnej konkurencji wybrać najlepszą platformę? Czym najlepiej kierować się przy podejmowaniu tej decyzji? I czym właściwie różnią się od siebie poszczególne platformy? W dzisiejszym materiale omawiamy szczegółowo zalety i wady najpopularniejszych w Polsce platform e-commerce.
Jakie platformy funkcjonują w Polsce?
Klienci korzystający z usług Apaczka.pl najczęściej zintegrowani są z platformami takimi jak: Prestashop, WooCommerce, Shoper czy Idosell. Ale spektrum platform funkcjonujących nad Wisłą jest znacznie szersze.
Platformy Software-as-a-Service (SaaS)
Początkujący sprzedawcy zapewne chętniej rozpoczną swoją przygodę z platformami SaaS z uwagi na ich prostotę i intuicyjność. Nie wymagają one znajomości programowania czy kodu – wystarczy kilka kliknięć, aby skutecznie rozpocząć sprzedaż, a w razie pytań do dyspozycji zawsze pozostaje bezpłatne wsparcie supportu platformy. Takie platformy charakteryzują się również bogactwem integracji, wsparciem dla sprzedaży wielokanałowej (omnichannel) i dodatkowych rozwiązań, które usprawniają rozwój biznesu w sieci, a także automatycznymi aktualizacjami zapewniającymi bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni. Jednak coś za coś – takie platformy są dostępne praktycznie wyłącznie w modelu subskrypcyjnym za comiesięczną opłatą abonamentową.
IdoSell
Efektywna sprzedażowo polska platforma sklepowa, która kieruje swoją ofertę zarówno do początkujących, jak i doświadczonych sprzedawców.
Plusy:
- Otwarty SaaS umożliwia dostosowanie funkcjonalności w sklepie do własnych potrzeb,
- Łatwość integracji z różnymi systemami płatności i logistyki, a także bezpieczne i wygodne wbudowane płatności Idopay,
- Bezpłatne szablony sklepu z możliwością personalizacji,
- Stałe wsparcie ekspertów i dostęp do bazy wiedzy, gotowe wzory regulaminów, polityki prywatności czy cookies,
- Zaawansowane rozwiązania checkout zwiększające konwersję,
- Możliwość prowadzenia sprzedaży subskrypcyjnej,
- Moduł obsługi zwrotów i reklamacji, system WMS i ERP,
- Funkcjonalności z zakresu fulfillment i dropshippingu,
- Bogate możliwości automatyzacji procesów biznesowych,
- Zaawansowane narzędzia SEO,
- Proste zarządzanie treścią.
Minusy:
- Dodatkowe koszty przy wdrażaniu ponadstandardowych funkcjonalności w sklepie,
- Platforma polecana przede wszystkim osobom z doświadczeniem w e-commerce
Shoper
Plusy:
- Intuicyjne zarządzanie sprzedażą i wyglądem e-sklepu,
- Gwarancja dostępności platformy na poziomie 99,9%,
- Szeroka gama szablonów sklepu,
- Łatwość integracji z różnymi aplikacjami i usługami – wbudowane integracje wewnętrzne i zewnętrzne, m.in. z systemami płatności, obsługą przesyłek i zwrotów, obsługą zamówień opakowań i akcesoriów wysyłkowych, porównywarkami, systemami księgowo-magazynowymi,
- Setki wbudowanych funkcjonalności, dodatków i rozszerzeń, np. program lojalnościowy, obsługa wielomagazynowości, wyszukiwarka odporna na literówki, wbudowana obsługa języków i walut,
- Dziesiątki usług wspierających rozwój sprzedaży, m.in. kampanie reklamowe, pozycjonowanie sklepów, system rekomendacji,
- Stabilność i bezpieczeństwo platformy,
- Dostęp do bezpłatnych baz wiedzy i darmowych warsztatów oraz konsultacji online z ekspertami,
- Podstawowe rozwiązania z zakresu SEO.
Minusy:
- Stosunkowo wysokie opłaty transakcyjne przy korzystaniu z zewnętrznych bramek płatniczych,
- Dodatkowe koszty przy wprowadzaniu dodatkowych funkcjonalności w sklepie,
- Ograniczona kontrola nad niektórymi aspektami SEO w podstawowych pakietach cenowych.
Shopify
Plusy:
- Atrakcyjne szablony ułatwiające budowanie estetycznie wyglądających sklepów,
- Prosty i intuicyjny kreator sklepu,
- Wsparcie dla dropshippingu i sprzedaży na żądanie,
- Szeroki zakres dostępnych aplikacji i integracji,
- Wysoka przyjazność SEO.
Minusy:
- Ograniczona liczba bezpłatnych motywów graficznych,
- Ograniczone funkcjonalności w sklepie podstawowym dostępne bez instalacji dodatkowych aplikacji,
- Nieużywanie Shopify Payments może wiązać się z dodatkowymi opłatami transakcyjnymi,
- Wyzwania związane z funkcjami wielowalutowymi na niektórych rynkach i przy niektórych metodach przetwarzania płatności,
- Niektóre aplikacje są dodatkowo płatne.
ShopGold
Plusy:
- Sporo bezpłatnych, responsywnych szablonów,
- Szeroki zakres funkcjonalności, konfiguracji i integracji,
- Brak modelu abonamentowego czy dodatkowych opłat – jednorazowa opłata za zakup platformy,
- Bezpłatne aktualizacje oprogramowania,
- Wsparcie techniczne dostępne w ramach dokonanego zakupu,
- Przyjazność SEO,
- Newslettery, promocje, rabaty, zniżki indywidualne i dla grup klientów.
Minusy:
- Ograniczone możliwości rozwoju czy personalizacji e-sklepu,
- Ograniczona dostępność integracji z zewnętrznymi systemami,
- Ograniczona wydajność w przypadku większej liczby produktów czy zamówień,
- Dodatkowe opłaty w przypadku niektórych pluginów czy aplikacji,
- Dość wysokie opłaty transakcyjne.
Platformy open source (własny kod)
Platformy open-source są alternatywą dla gotowych rozwiązań SaaS funkcjonujących na „zamkniętym” kodzie. Są one bezpłatne, ale wymagają wykupienia własnego hostingu i pracy z kodem w celu zbudowania e-sklepu i dodania do niego funkcjonalności skrojonych pod dany biznes. Postawienie takiej platformy wymaga zazwyczaj zaangażowania specjalistów – zarówno przy zakładaniu sklepu, jak i na późniejszych etapach, gdy konieczne będzie wsparcie techniczne. Z drugiej strony, większość platform tego typu zazwyczaj skupia wokół siebie sporą społeczność użytkowników, którzy w razie potrzeby są w stanie zaoferować pomoc. Po platformy open source sięgają z reguły osoby, które chcą ulepszyć funkcjonalności dostępne w sklepie internetowym czy zwiększyć jego widoczność pod kątem SEO.
Magento
Plusy:
- Nieograniczona personalizacja funkcjonalności i wyglądu,
- Wysoka wydajność i skalowalność – także w przypadku większej liczby zamówień złożonych w krótkim czasie,
- Szeroki asortyment rozszerzeń i motywów,
- Wsparcie dla SEO,
- Regularne aktualizacje, aktywna społeczność programistów.
Minusy:
- Instalacja wymaga umiejętności programistycznych,
- Brak wbudowanej obsługi POS-ów,
- Ograniczona liczba dostępnych motywów graficznych,
- Wyższe koszty implementacji sklepu wynikające z konieczności znajomości programowania w celu instalacji czy opracowania dedykowanych funkcjonalności.
PrestaShop
Plusy:
- Elastyczność i skalowalność platformy ułatwia jej dostosowanie do indywidualnych potrzeb m.in. poprzez modyfikowanie kodu,
- Duża społeczność użytkowników,
- Bogate funkcjonalności z zakresu zarządzania produktami, obsługi płatności, SEO, marketingu czy analityki,
- Szybkość i wydajność oprogramowania,
- Intuicyjność obsługi.
Minusy:
- Skomplikowana konfiguracja z uwagi na rozbudowane możliwości,
- Wysokie wymagania sprzętowe,
- Brak natywnego wsparcia dla wielu języków,
- Niektóre moduły i motywy są płatne,
- Brak natywnego wsparcia dla zarządzania wieloma sklepami jednocześnie.
WooCommerce
Wtyczka do WordPressa, znanego systemu CMS, dzięki której strona postawiona na WordPressie może zmienić się w sklep internetowy.
Plusy:
- Relatywnie prosta instalacja i konfiguracja (w porównaniu z konkurencją) przekładająca się na niskie koszty implementacji rozwiązania,
- Wysoka wydajność – niskie wymagania sprzętowe, możliwość sprzedaży praktycznie nieograniczonej liczby produktów,
- Dostęp do kodu źródłowego oraz wielu gotowych wtyczek,
- Płynna integracja z WordPressem,
- Rozwinięte możliwości personalizacji,
- Przyjazność SEO.
Minusy:
- Zależność od WordPressa – problemy z witryną mogą się przełożyć na funkcjonowanie sklepu,
- Niska wydajność – platforma wymaga dużej ilości zasobów, aby dobrze działać,
- Nie jest to platforma odpowiednia do tworzenia sklepów z wieloma tysiącami produktów,
- Brak zaawansowanych funkcjonalności, które mogą wesprzeć sklep online,
- Podatność na błędy oraz trudności w zarządzaniu sklepem rosną w miarę instalacji dodatkowych pluginów i rozszerzeń.
Jak wybrać idealną platformę e-commerce?
Zaraz zapoznasz się z listą najpopularniejszych platform, które wesprą Cię w otworzeniu i rozwijaniu sklepu online. Zanim wybierzesz jedną z nich na towarzysza Twojej e-commerce’owej przygody, warto się zastanowić nad tym, czego właściwie potrzebujesz od takiej platformy. Wybór będzie zależeć od specyfiki Twojego biznesu, jak i Twojego doświadczenia w świecie e-commerce. Przykładowe czynniki, które wpłyną na podjętą przez Ciebie decyzję, mogą obejmować:
- Twoje doświadczenie w świecie e-commerce – nowicjusze mogą preferować proste, intuicyjne rozwiązania, które umożliwią im sprawne rozpoczęcie sprzedaży bez specjalnego angażowania się w personalizację sklepu – od generowania polityk i regulaminów, przez automatyzację wystawiania produktów, a kończąc na przyjaznym panelu checkoutowym; cenna będzie również obecność integracji, która umożliwi połączenie sił z zaufanymi partnerami wspierającymi rozwój e-commerce’u, np. w zakresie procesów wysyłkowych.
- Twoje zaawansowanie technologiczne – jeśli chcesz otrzymać praktycznie „gotowca” do działania, bez angażowania się w pisanie kodu czy konfigurowanie miliona różnych opcji, do gustu przypadną Ci platformy z prostym, intuicyjnym interfejsem i personalizacją typu „drag and drop”.
- Specyfika działania Twojego biznesu – w przypadku przedsiębiorstw prowadzących sprzedaż w nieco inny sposób niż standardowe ekomersy, np. poprzez dropshipping, personalizację produktów czy świadczonych usług, lub dostosowanie ich do specyfiki i wymogów rynków, na których działają, standardowe funkcjonalności dostępne na platformach nie zawsze mogą wystarczyć; konieczne będzie sięgnięcie po bardziej zaawansowane możliwości.
- Narzędzia, z których korzystasz – jeśli w firmie stosujecie już narzędzia wspierające sprzedaż, od chmury plików po systemy ERP czy CRM, warto sprawdzić, czy istnieje możliwość integracji danych z nich z platformą e-commerce, którą masz na oku. Może to znacząco uprościć czy nawet zautomatyzować niektóre procesy.
- Dostępność wsparcia technicznego – inne zapotrzebowanie na dostępność supportu będzie w większej firmie, która zatrudnia specjalistów od e-commerce czy informatyków, a inne w rozkręcającej się jednoosobowej działalności gospodarczej, w której właściciel wciela się w wiele ról.
- Wsparcie dla SEO i SEM – nie wszystkie platformy e-commerce’owe są przyjazne SEO czy SEM. W zależności od Twoich potrzeb i doświadczenia w tym zakresie, warto zwrócić uwagę na to, jak skomplikowane jest prowadzenie działań SEO i marketingowych na danej platformie, czy działa szybko i wydajnie, a także czy udźwignie większą liczbę produktów w sklepie.
Pamiętaj jednak, że platformy sprzedażowe nie ograniczają się tylko do SaaS oraz open source. Wiele e-commerce’ów decyduje się na wdrożenie własnych rozwiązań sparowanych z systemami ERP czy WMS. Dzięki temu mogą liczyć na pełną personalizację pod swoje potrzeby przy jednoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa z uwagi na kod zamknięty. Jeśli poszukujesz sposobów na usprawnienie procesów w Twoim sklepie online, warto pomyśleć o tym rozwiązaniu, ponieważ systemy ERP czy WMS oferują wiele integracji, które mogą wesprzeć automatyzację procesów, np. związanych z wysyłkami. Przykładem jest integracja z Apaczka.pl, która oferuje dostęp do wielu przewoźników zarówno za pośrednictwem platform SaaS i open source, jak również systemów takich jak Comarch, Anteoo, Way2Send, Systim, Vendo ERP, Wapro ERP, wFirma czy Aplio.
