3 lutego 2023
Branża e-commerce w Polsce rozwija się niezwykle szybko. Jej wartość znacząco przekroczyła już 100 miliardów złotych rocznie, a nic nie wskazuje na to, aby ten wzrost uległ zahamowaniu w najbliższej przyszłości. W naszym kraju wciąż panuje doskonała koniunktura do zakładania sklepów internetowych, które szybko przekładają się na interesujący dochód. Jednocześnie należy mieć na uwadze, że jest to branża niezwykle konkurencyjna, dlatego zdobycie lojalnego klienta wymaga wysiłku.
Zdarza się, że sklep internetowy może pochwalić się bardzo atrakcyjnym asortymentem, który wzbudza zainteresowanie klientów. Ceny również są dla nich korzystne, podobnie jak oferowane formy dostawy i metody płatności. Niestety w sklepie wciąż zdarzają się porzucone koszyki, a poziom sprzedaży nie jest zadowalający. Aby poszukać rozwiązania tego problemu, warto pochylić się nad user experience, w tym ostatnim elementem ścieżki zakupowej, którym jest checkout. W handlu internetowym zazwyczaj miał on charakter wieloetapowy, jednak dzisiaj sklepy coraz częściej decydują się na one page checkout. Na czym polega to rozwiązanie? Dlaczego w przypadku wielu klientów ułatwia proces realizacji zamówienia i finalizacji transakcji? Jak wdrożyć one page checkout w swoim biznesie? Wyjaśniamy!
Składanie zamówienia w sklepie internetowym zazwyczaj wygląda z perspektywy klienta bardzo podobnie. Przejrzysty interfejs umożliwia klientowi zapoznanie się zproduktami, a podstrona każdego z nich stanowi odrębny moduł, w którym można znaleźć między innymi zdjęcia, opis i parametry towaru. Wybrane produkty są dodawane do koszyka, a gdy kupujący chce sfinalizować transakcję i przeprowadzić płatność oraz wybrać formę dostawy, przechodzi do odrębnego modułu, którym jest checkout.
Zazwyczaj checkout ma charakter wieloetapowy, a klient w kolejnych krokach wybiera między innymi formę dostawy towaru, metody płatności, zaś w wielu przypadkach wcześniej konieczne jest jeszcze wypełnienie formularza z uwzględnieniem danych osobowych. Jednak dzisiaj czas stał się towarem deficytowym, a klienci pragną robić w internecie szybkie zakupy, często bez konieczności rejestracji. Ma to ogromne znaczenie tym bardziej, że zakupy coraz częściej odbywają się na urządzeniach mobilnych. Dlatego coraz więcej sklepów wprowadza one page checkout (one step checkout lub single page checkout). Dzięki temu rozwiązaniu zamówienie może zostać sfinalizowane na jednej stronie, co stanowi ogromną oszczędność czasu!
One page checkout jest czytelnym rozwiązaniem, mocno promowanym z punktu widzenia doświadczenia użytkownika. Jak wygląda ekran, który widzi kupujący w przypadku one page checkout? Zazwyczaj znajdują się na nim następujące elementy:
Oprócz tego, na one page checkout może pojawić się dowolny dodatkowy moduł – na przykład support klienta lub banner promocyjny.
Dziś coraz więcej klientów preferuje szybkie zakupy przez internet, a więc zależy im na szybkim zamówieniu towaru. One page checkout doskonale wpisuje się w ten trend. Oto jego główne zalety:
Ponadto Single page checkout znakomicie wpisuje się w jeszcze jeden gorący trend, czyli zakupy bez konieczności rejestracji na stronie. Wielu klientów pragnie kupić wyłącznie jeden produkt i zależy im na szybkim przejściu do modułu umożliwiającego złożenie zamówienia. Dużą popularnością cieszy się logowanie przy pomocy Facebooka, którego używa większość Polaków kupujących w sieci. Wdrażając single page checkout warto pomyśleć przy okazji również o tym udogodnieniu.
Checkout page w formie jednego dużego modułu ma jeszcze jedną ogromną zaletę. Pozytywnie wpływa na ograniczenie liczby porzuconych koszyków. Zależność jest prosta – klienci odwiedzający tylko jeden moduł mają mniej czasu na to, aby się rozmyślić. Poza tym, na swojej drodze zakupowej spotykają mniej rozpraszaczy. Po kliknięciu przycisku finalizującego transakcje następuje walidacja danych, a zamówienie jest złożone.
Oczywiście one page checkout ma również pewne wady. Jedną z nich jest ograniczona przestrzeń do prezentacji informacji, pojawia się konieczność wykorzystania mniejszej czcionki, a źle zaprojektowana strona jest nieczytelna. Poza tym istnieje pewne grono klientów przyzwyczajonych do wieloetapowego modułu ścieżki zakupowej. Jednak zgodnie z aktualnymi trendami one page checkout zazwyczaj okazuje się efektywnym rozwiązaniem.
Wdrożenie one page checkoutu do swojego sklepu internetowego jest niezwykle proste. Obecnie takie rozwiązanie jest dostępne praktycznie na wszystkich popularnych platformach sprzedażowych typu Prestashop. Jeśli platforma została zaprojektowana zgodnie z dobrymi standardami user experience, checkout proces przebiega sprawnie i warto zastanowić się nad uruchomieniem tej możliwości w swoim sklepie internetowym.
Przesyłki zagraniczne
Technologia, logistyka, know-how, customer experience. Główne obszary rozwoju w sprzedaży międzynarodowej
19 listopada 2024
Rozwijaj swój biznes w Europie razem z InPost International
15 listopada 2024
Porady
Masowe wysyłki paczek kurierskich – jak to zrobić?
8 listopada 2024
apaczka pro (11) logistyka (16) przesyłka (10) przesyłki niestandardowe (20) user experience (13) wysyłka ekspresowa (1) zwroty (4)