1 grudnia 2023
Współcześni konsumenci nie są szczególnie cierpliwi i oczekują jak najszybszego dostarczenia przesyłki, co wywołuje coraz większy nacisk na tak zwaną ostatnią milę. Jak wygląda ten etap dostawy i z jakimi wyzwaniami się wiąże?
Współcześni konsumenci nie są szczególnie cierpliwi. Klienci, zamawiając towar, oczekują, że pojawi się on w ich domu w ciągu kilku dni roboczych. W niektórych miastach możliwe jest już otrzymywanie produktu w zaledwie dobę od momentu złożenia zamówienia. Wszystko to wymaga jednak odpowiedniego rozplanowania procesów logistycznych. Szczególne znaczenie ma tutaj logistyka tzw. ostatniej mili, czyli moment, gdy przesyłka przebywa drogę z magazynu do odbiorcy końcowego. Jak wygląda ten etap dostawy i z jakimi wyzwaniami się wiąże?
W e-commerce B2C (konsumenckim) mianem ostatniej mili (last mile) określa się ostatni etap łańcucha dostaw, polegający na dostarczeniu zamówienia z magazynu lub centrum dystrybucyjnego do odbiorcy końcowego, czyli do domu klienta lub punktu odbioru takiego jak maszyna czy sklep. Jest to decydujący moment w całym łańcuchu dostaw, mający ogromny wpływ na satysfakcję klientów. Opóźnienie przesyłki lub jej uszkodzenie może znacząco wpłynąć na relację sklepu z konsumentem, a do tego wygenerować konkretne koszty związane z ponownym doręczeniem lub zwrotem wartości zakupu. Co za tym idzie, sklepy starają się optymalizować procesy logistyczne na etapie ostatniej mili.
Planowanie logistyki ostatniej mili wymaga uwzględnienia różnych czynników i aspektów działania. Droga przesyłki do klientów końcowych na tym etapie wygląda zazwyczaj tak:
Niekiedy termin „ostatnia mila” jest używany również do określenia obsługi zwrotu towaru, gdy klient decyduje się na odesłanie produktu, ponieważ wtedy również trafia on do transportu – tyle że w drugą stronę, z punktu odbioru do magazynu.
Ostatnia mila w branży e-commerce generuje sporo wyzwań związanych z dostawą do konsumentów, szczególnie biorąc pod uwagę rosnące zapotrzebowanie na usługi kurierskie w ostatnim kwartale roku. Przyjrzyjmy się wyzwaniom związanym z obsługą klienta na ostatnim etapie doręczenia w e-commerce.
Wyzwania związane z dostawą na ostatniej mili i zapewnieniem końcowej satysfakcji klienta często rozwiązywane są przez operatorów logistycznych inwestycjami w odpowiednie technologie. To m.in. systemy zarządzania flotą (FMS), oprogramowanie do optymalizacji tras czy aplikacje mobilne firm kurierskich. Częściowo wyzwania rozwiązać można również po stronie firmy. Pomóc może współpraca ze sztuczną inteligencją, która umożliwia przewidywanie wzorców zakupowych, optymalizację istniejącego inwentarza i lepsze zarządzanie popytem, a co za tym idzie, trafniejsze przydzielanie zasobów już na etapie planowania i przygotowywania się do sezonu wyprzedaży.
Przesyłki zagraniczne
Technologia, logistyka, know-how, customer experience. Główne obszary rozwoju w sprzedaży międzynarodowej
19 listopada 2024
Rozwijaj swój biznes w Europie razem z InPost International
15 listopada 2024
Porady
Masowe wysyłki paczek kurierskich – jak to zrobić?
8 listopada 2024
apaczka pro (11) logistyka (16) przesyłka (10) przesyłki niestandardowe (20) user experience (13) wysyłka ekspresowa (1) zwroty (4)