Najnowsza, szósta już edycja EKObarometru przygotowanego przez agencję SW Research, którego partnerem eksperckim było Alsendo –  właściciel serwisu wysyłkowego Apaczka.pl, wskazuje, że Polacy są coraz bardziej świadomi w zakresie ekologii i chętnie podejmują różnorodne działania związane z ochroną środowiska. Wahają się one od kupowania zdrowszych produktów i segregacji śmieci po inwestowanie w odnawialne źródła energii. Robią to zarówno w swoich domach, jak i w obszarze biznesowym. Interesują się również inicjatywami ekologicznymi, ale pod warunkiem, że są autentyczne. Marketingowemu greenwashingowi coraz częściej mówią stanowcze „nie”.

Spis treści

EKObarometr to badanie realizowane regularnie od czterech lat, które mierzy nastroje konsumentów w zakresie ekologii w różnych aspektach życia codziennego. Wyniki najnowszej, szóstej już edycji, pokazują, że Polacy stają się coraz bardziej ekologiczni. Zarówno w swoich domach, jak i w firmach, gdzie pracujemy, staramy się podejmować różnorodne działania na rzecz poprawy stanu środowiska naturalnego. 

Ekologiczne nawyki w domu

Codzienne wybory są istotne w kontekście walki ze zmianami klimatycznymi. Niektórym wydają się błahe, bowiem zgaszenie światła w mieszkaniu może niewiele znaczyć w kontekście miliona rozpalonych świateł i podłączonych sprzętów w siedzibie wielkiej korporacji w miastach takich jak Nowy Jork czy Los Angeles. Z drugiej strony, milion mieszkań ze zgaszonymi światłami i sprzętami wyłączonymi z prądu we Wrocławiu czy Poznaniu to już konkret, który ogranicza zużycie prądu. 

Już 8 na 10 Polaków wyłącza światło i nieużywane sprzęty, a także segreguje śmieci. Nieco mniej, bo 7 na 10 stara się dokonywać przemyślanych zakupów. To obejmuje wybór produktów bardziej przyjaznych środowisku i wytwarzanych w myśl zasad zrównoważonego rozwoju (blisko połowa badanych stara się wybierać marki aktywnie angażujące się w przeciwdziałanie zmianom klimatycznym), ale również kupowanie z głową i umieszczanie w koszyku zakupowym tylko tylu rzeczy, ile jest potrzebnych, aby uniknąć ewentualnego marnowania produktów, które będą leżeć zbyt długo w lodówce. Standardem staje się również zabieranie własnej torby na zakupy w celu ograniczenia ilości zużywanego plastiku. 

W przyszłości Polacy planują iść jeszcze dalej. Jedna trzecia rozważa kupowanie bardziej ekologicznych produktów, nawet jeśli będzie się wiązać to z wyższymi rachunkami. Co więcej, tylko co czwarty konsument aktualnie nie byłby w stanie zapłacić więcej za produkt marki zaangażowanej w działania na rzecz środowiska czy społeczeństwa. Idzie to w parze z chęcią do poprawy nawyków żywieniowych poprzez stawianie na zdrowsze produkty, np. od lokalnych rolników. Podobna liczba konsumentów zastanawia się nad zainwestowaniem w odnawialne źródła energii. 

Również w pracy jesteśmy „eko”

Miarą zaangażowania polskiego społeczeństwa w działania ekologiczne jest to, że nawyki ekologiczne przynosimy również do biur, w których pracujemy. Aż 8 na 10 pracowników dostrzega, że ich pracodawcy podejmują kroki w kierunku ochrony środowiska. Polegają one m.in. na segregacji śmieci (53% przypadków), implementacji energooszczędnych żarówek (43%) czy energooszczędnego sprzętu elektronicznego (30%). Ciekawostką jest również instalowanie inteligentnych systemów, które wspierają oszczędzanie energii poprzez automatyczne wyłączanie świateł i urządzeń elektrycznych (28%). Last but not least, 26% firm umieszcza w przestrzeni biurowej rośliny, które zdecydowanie pozytywnie wpływają na atmosferę w miejscu pracy. 

Jak pracownicy odbierają te działania? Bardzo pozytywnie. Z badania wynika, że przede wszystkim poprawia się ich samopoczucie czy komfort w miejscu pracy, ale również rośnie świadomość wyzwań związanych z ekologią i tego, w jaki sposób można je rozwiązać. Zatrudnieni wskazują również na większą motywację i zaangażowanie w codzienne obowiązki. Wygląda na to, że gra do jednej bramki, jaką jest wspólna walka o środowisko, może pozytywnie przełożyć się na wykonywaną na co dzień pracę – niezależnie od tego, czy jest związana bezpośrednio z obszarem ekologią. Świadomość, że działamy razem na rzecz „większego dobra” może być większą motywacją niż niejedna gra zespołowa. Szczególnie biorąc pod uwagę, że blisko 3 na 4 Polaków uważa, że aktualny stan środowiska naturalnego jest bardzo ważnym problemem. 

Greenwashingowi Polska mówi „nie”

35% Polaków zna poprawną definicję greenwashingu, co jest rekordowo wysoką wartością w historii badania EKObarometr. Zarazem prawie połowa ankietowanych sądzi, że współczesne reklamy są pełne niepotrzebnych treści ekologicznych, a 7 na 10 wręcz twierdzi, że ekologiczne slogany wykorzystuje się wyłącznie w celach promocyjnych i skarży się, że są one przesadnie używane w kampaniach marketingowych. Sceptyczne podejście do eko-reklam sprawia, że obrywają nawet znani działacze ekologiczni udzielający się w mediach – zdaniem 57% osób wykorzystują oni kwestie „eko” do promowania siebie.  

Sceptycyzm udziela się badanym również w momencie, gdy oceniają skłonność podejmowania działań ekologicznych przez firmy. Aż 62% ankietowanych sądzi, że tylko mocniejsze regulacje prawne mogą zachęcić przedsiębiorstwa do bycia bardziej „eko”. Dyrektywa unijna ws. greenwashingu to jednak niejedyny zestaw przepisów prawnych w zakresie ekologii. Na horyzoncie mamy m.in. obowiązek raportowania o czynnikach niefinansowych, który już teraz przyczynia się do rozwoju i intensyfikacji działań typu ESG w firmach w całej Polsce. Całkiem możliwe jest więc, że kolejna edycja badania EKObarometr wykaże większy optymizm wśród konsumentów. Ważne jednak będzie to, aby przedsiębiorstwa w podejmowanych przez siebie działaniach zachowały autentyczność. 

Artykuł przygotowany na podstawie VI edycji badania EKObarometr przygotowanego przez agencję badań SW Research, które sprawdza postawy polskich konsumentów wobec szeroko pojętej ekologii obecnej w różnych aspektach życia codziennego. Partnerem eksperckim, który wsparł sekcję ekologii w branży kurierskiej, było Alsendo. 

Raport z badania można pobrać pod tym linkiem.