1 sierpnia 2024
Jak najskuteczniej zachęcić klienta do zakupu produktów? To pytanie, które sprzedawcy zadają sobie od zarania dziejów. Jedną z odpowiedzi na nie, którą chcemy dzisiaj zgłębić, jest tzw. sampling marketing – strategia polegająca na przekazywaniu klientom próbek. W końcu czyż to nie testowanie jest najlepszym sposobem na przekonanie się, że to właśnie tego produktu brakowało nam w życiu codziennym?
Aż 8 na 10 konsumentów chętniej kupiłoby produkt, gdyby miało możliwość jego wcześniejszego przetestowania – nawet jeśli byłby on kosztowny. Co więcej, są oni bardziej skłonni do kupienia tego konkretnego, droższego przedmiotu niż tańszej alternatywy tylko dlatego, że mogli wypróbować działanie danego produktu.
Kolejna jedna trzecia kupujących wskazuje, że otrzymywanie próbek (tzw. sampli) prawdopodobnie skłoniłoby ich do zapoznania się z nowym produktem. I chociaż to wnioski płynące z badania przeprowadzonego przez amerykańską sieć supermarketów, to można je zastosować również do produktów, których w sklepach tego typu nie znajdziemy. Sampling marketing może być szczególnie cenny w kontekście handlu online, gdzie klienci często traktują dostępność płatności odroczonych jako zachętę do przetestowania zakupu. Wydaje się, że dobrze zrealizowany marketing próbkowania może ograniczyć koszty związane z tego typu zachowaniami.
Najprościej rzecz ujmując, sampling marketing – zwany po polsku marketingiem próbkowania – jest strategią marketingową, która polega na przekonaniu klientów do danej rzeczy poprzez zaoferowanie im próbki. Działania tego rodzaju nie tylko umożliwiają konsumentom poznanie oraz wypróbowanie produktu i przekonanie się do jego zalet, ale mają szereg innych korzyści, takich jak wzmacnianie świadomości marki czy lojalności wobec niej (w końcu jeśli zaoferujesz coś klientowi za darmo, to może poczuć się zobowiązany, aby odwzajemnić ten gest) czy zbieranie opinii zwrotnych od różnych grup demograficznych. Dzięki temu można usprawnić produkt, zwiększyć zasięg marki czy odkryć nowe grupy docelowe, do których warto dotrzeć.
Z marketingiem próbkowania spotkasz się w sieciach handlowych (najczęściej dotyczy to żywności), na wydarzeniach różnego rodzaju, a także w skrzynce pocztowej – tej tradycyjnej i tej online. Jednak w Twoich działaniach kanały powinieneś dobierać przede wszystkim w zależności od potrzeb Twojej grupy docelowej. Jeśli stawiasz na osoby w przedziale wiekowym 20-44 lat, to oferowanie próbek produktu nastolatkom może zaburzyć Twoje postrzeganie produktu. Owszem, podzielą się oni opinią zwrotną, ale czy będzie ona cenna w kontekście Twoich celów biznesowych?
Oczywiście, sporo zależy od tego, na jakim etapie rozwoju produktu jesteś. Jeśli bowiem opracowujesz na przykład dietetyczny batonik i tworzenie grupy docelowej dopiero przed Tobą, najefektywniejszą metodą może być rozdawanie towaru każdemu klientowi sklepu sportowego w zamian za zaoferowany feedback.
Jeśli prowadzisz sklep internetowy, zapewne masz dostęp do danych klientów, które ułatwią Ci segmentację prowadzonych działań, a co za tym idzie, docieranie do interesującej Cię grupy docelowej. Dzięki temu możesz zwiększyć efektywność marketingu, a nawet pokusić się o jego personalizację. Załóżmy, że masz grono stałych klientów, którzy regularnie kupują w Twoim sklepie konkretny rodzaj produktu, np. karmę dla psów albo baterie elektryczne. Wysyłając im próbki tych produktów od marek, których jeszcze nie mieli szansy przetestować, możesz nie tylko sprawić im niespodziankę czy skłonić do bezpłatnego podzielenia się opinią zwrotną o danym produkcie, ale również zwiększyć ich lojalność wobec Twojego sklepu. Dorzuć do tego kod rabatowy na kolejne zakupy w sklepie – i portfel klienta jest Twój.
Jeśli zdecydujesz się na skorzystanie ze swojej bazy klientów do przeprowadzenia wysyłki samplingowej, pamiętaj o kilku podstawowych zasadach, które przełożą się na sukces Twojej kampanii i nie pozwolą jej zaginąć w stercie ulotek, które każdy codziennie dostaje.
Najważniejsze jest jednak, aby pamiętać o tym, co właściwie chcesz osiągnąć tą kampanią. Jeśli zależy Ci na opinii zwrotnej klientów, daj im możliwość wyrażenia swojej opinii i zaoferuj produkt w pełnej wersji w zamian za zostawienie komentarza. Jeśli chcesz zwiększyć konwersję, to może efektywniejszą metodą będzie zaoferowanie klientowi rabatu na zakup.
Źródła:
https://www.supermarketnews.com/archive/marsh-increases-store-sampling
https://peekage.com/blog/product-sampling-examples
E-commerce
Jak zacząć sprzedawać na EmpikPlace z integracją z Apaczka.pl?
25 listopada 2024
Przesyłki zagraniczne
Technologia, logistyka, know-how, customer experience. Główne obszary rozwoju w sprzedaży międzynarodowej
19 listopada 2024
Rozwijaj swój biznes w Europie razem z InPost International
15 listopada 2024
apaczka pro (11) logistyka (16) przesyłka (10) przesyłki niestandardowe (20) user experience (13) wysyłka ekspresowa (1) zwroty (4)