21 września 2023
Dane z ubiegłorocznego raportu Gemiusa o rynku e-commerce wskazują, że już prawie 8 na 10 osób w Polsce kupuje w sieci. Aż trzy czwarte konsumentów wybiera sklepy internetowe i platformy sprzedażowe funkcjonujące na polskim rynku. Rodzimy sklep to dla nich większe poczucie bezpieczeństwa, szybsza dostawa, ale również atrakcyjniejsze oferty. To wszystko pokazuje, że firmy chcące zdobyć klientów nad Wisłą muszą myśleć o korzystaniu z lokalnych platform sprzedaży.
Rynek marketplace w Polsce cały czas się rozwija. Chociaż każdy może założyć swój sklep w sieci i prowadzić sprzedaż w nim, czasami większe zyski można osiągnąć przy sprzedaży online na marketplace. Chociaż do klientów dotrzemy za pomocą social commerce czy płatnej reklamy, często może okazać się, że prowizje pobierane przez platformy sprzedażowe są niższe niż wydatki, które musiałbyś ponieść przy własnoręcznych próbach reklamy w internecie.
Dodatkowo, klienci przykładają szczególną uwagę do prostoty zakupów. Kupując na marketplace, mogą do koszyka „wrzucać” produkty od różnych sprzedawców bez opuszczania strony. Nie muszą przełączać się między różnymi stronami sklepów internetowych i w każdym z nich przechodzić przez proces płacenia za transakcję. Na Allegro czy eBay można śmiało się przełączać między różnymi sklepami, dodawać niezwiązane ze sobą produkty, a na koniec zapłacić za wszystko jednym kliknięciem, a potem zamówić wysyłkę do jednego automatu paczkowego czy punktu odbioru. Czasami nawet nie trzeba płacić od razu – niektóre platformy zaczynają bowiem oferować możliwość odroczenia płatności (buy now, pay later). A w XXI wieku klientom przede wszystkim zależy na szybkich i sprawnych zakupach.
Oprócz prostoty zakupów, istotnym czynnikiem dla klientów marketplace’ów jest ich bezpieczeństwo. Kupując przez platformę, mogą liczyć na wsparcie działu obsługi w przypadku problemów. Chętnie korzystają również z systemu recenzji danego marketplace, gdzie można zostawić szczerą opinię o produkcie czy sprzedawcy. W ten sposób czują, że pomagają innym kupującym w podejmowaniu decyzji o tym, czy warto wybrać większy, czy mniejszy rozmiar, a może warto pomyśleć o innym kolorze, bo ten konkretny na zdjęciu wygląda blado, a w rzeczywistości prezentuje się lepiej. To także zaleta dla firm sprzedających na danej platformie. Uczciwi sprzedawcy mogą liczyć na opinię, która pomoże w rozwoju ich biznesu – im lepsze recenzje, tym więcej gwiazdek, które przyciągają zaufanie nowych kupujących.
Dotarcie do nowych klientów przez marketplace jest także zdecydowanie łatwiejsze, ponieważ to Amazon czy eBay wydają pieniądze na reklamę, a nie Twój sklep internetowy. Na każdej platformie już teraz znajduje się ogromna baza klientów, dla których zakup z Twojego sklepu może być po prostu jednym kliknięciem więcej. Dzięki systemowi oceny, jeśli Twój sklep wywiązuje się z umowy zawartej z klientem, możesz szybko zdobyć dobrą reputację i zwiększyć obroty. Prowadzenie sprzedaży na marketplace nie jest jednak łatwym kawałkiem chleba, chociażby z uwagi na warunki sprzedaży.
Niestety, w sprzedaży online na marketplace trzeba się liczyć z koniecznością uiszczania prowizji od sprzedaży produktów. Wysokość takiej opłaty będzie się różnić w zależności od regulaminu obowiązującego w danym serwisie. Przykładowo, na Allegro wysokość prowizji jest zależna od ceny sprzedaży przedmiotu, ale również jego kategorii, liczby sprzedanych sztuk oraz tego, czy konsument samodzielnie zapłaci za przesyłkę. Co ciekawe, prowizja od sprzedaży nie zostanie naliczona, jeśli sprzedajesz pojazdy, nieruchomości, usługi, wakacje czy żywe zwierzęta. W tych kategoriach najpopularniejsza platforma sprzedażowa prosi o zapłacenie tylko za wystawienie ogłoszenia. To również może być ciekawy sposób zarobku dla sklepów motoryzacyjnych czy biur podróży.
Na OLX z kolei nie pobiera się od sprzedawców żadnych prowizji – zapłacisz jedynie za wystawienie ogłoszenia. Wszystko.pl na swoich początkowych etapach rozwoju również nie pobiera żadnej opłaty za sprzedawane produkty, ale można przypuszczać, że w dłuższej perspektywie to się zmieni wraz ze wzrostem popularności platformy.
Odwieczny dylemat – co będzie lepsze, sprzedaż w internecie za pośrednictwem sklepu internetowego czy marketplace? Oba rozwiązania mają swoje zalety i wady. Jeśli mamy znaną markę i zbudowaną bazę klientów w różnych kanałach, m.in. social media, newsletter i inne, z pewnością warto sprzedawać „na swoim”. Własny sklep internetowy daje spore pole do popisu, jeśli chodzi o działania marketingowe czy brandingowe. Jeśli jednak dopiero rozwijamy swój biznes, platforma sprzedażowa wydaje się miejscem, na którym warto rozpocząć sprzedaż i pozyskiwanie potencjalnych klientów.
Jednym ze zmartwień sprzedawców prowadzących działalność na marketplace’ach, postrzeganych jako negatywny aspekt prowadzenia sprzedaży na nich, jest kwestia budowania rozpoznawalności marki. Jako nowy biznes możesz zyskać wiele na docieraniu do klientów przez platformy sprzedaży online, jednak pewnym wyzwaniem pozostaje się odróżnienie nie tylko od konkurentów, ale również od samego marketplace. Klienci zamawiający produkty w serwisie przeważnie traktują to jako zakupy na Allegro czy Amazon, nie zaś w konkretnym sklepie internetowym prowadzonym przez Ciebie. Na początku to jest korzystne, jeśli startujesz jako nieznana marka, bo dzięki reputacji platformy, na której sprzedajesz, pozyskiwanie potencjalnych klientów jest łatwiejsze.
W życiu każdego sklepu przychodzi jednak moment, gdy to jest niewystarczające. Sprzedaż produktów się rozwija, obroty rosną, oferty przyciągają coraz więcej uwagi, ale klienci wciąż kupują „na Allegro”, a nie „u Ciebie”. W takim momencie warto rozważyć podjęcie działań w celu zbudowania marki sklepu. Oczywiście, powinny one przede wszystkim zależeć od grupy docelowej, do której chcemy kierować produkty. Istnieje jednak kilka uniwersalnych czynności, które mogą pomóc w procesie pozyskiwania klientów i budowania rozpoznawalności własnej marki.
Jednym z aspektów prowadzenia działalności gospodarczej jest konieczność wysyłania przesyłek. To często oznacza setki paczek do nadania każdego tygodnia, nie wspominając już o konieczności obsługi zamówień zwracanych przez klientów. Nie każda platforma e-commerce w Polsce oferuje narzędzia, które wspierają zarządzanie procesami wysyłkowymi. Warto zatem zainteresować się usługami spod szyldu Apaczka PRO, które mogą wesprzeć prowadzenie sklepu. To m.in.:
Więcej o spektrum usług, które mogą wesprzeć Twoją sprzedaż internetową, przeczytasz na stronie Apaczka PRO.
Przesyłki zagraniczne
Technologia, logistyka, know-how, customer experience. Główne obszary rozwoju w sprzedaży międzynarodowej
19 listopada 2024
Rozwijaj swój biznes w Europie razem z InPost International
15 listopada 2024
Porady
Masowe wysyłki paczek kurierskich – jak to zrobić?
8 listopada 2024
apaczka pro (11) logistyka (16) przesyłka (10) przesyłki niestandardowe (20) user experience (13) wysyłka ekspresowa (1) zwroty (4)