30 listopada 2023
W tym roku Black Friday odbył się 24 listopada. To ważna data dla całego sektora handlowego, sygnalizująca początek sezonu wyprzedaży świątecznych. Zwiększony wolumen zamówień w sklepach online przekłada się na zwiększoną liczbę przesyłek. Szczyt wysyłkowy wymaga przygotowania zarówno po stronie firm kurierskich, jak i sklepów wysyłających zamówienia. Co mogą zrobić sprzedawcy, aby ograniczyć liczbę nieprzyjemnych sytuacji i zredukować czas potrzebny na doręczenie przesyłki do klienta?
Dzienna liczba przesyłek nadawanych w okresie szczytu paczkowego może wzrosnąć nawet o połowę, jak wynika z naszych obserwacji na przestrzeni lat. Black Friday i związane z nim wyprzedaże trwające nierzadko cały tydzień są dla kurierów pierwszym punktem testowym, który sprawdza ich przygotowanie do obsługi przesyłek. Jednak przewoźnicy przygotowują się do szczytu wysyłkowego przez cały rok. Przykłady podejmowanych przez nich działań obejmują:
To tylko niektóre metody przygotowania firm kurierskich do wysokiego sezonu, które mają na celu zapewnić, że klienci będą usatysfakcjonowani realizowaną usługą.
Jak wskazuje Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny, w czwartym kwartale roku najwięcej zamówień składanych jest na przestrzeni ostatnich 14 dni przed świętami Bożego Narodzenia. Z tego względu przewoźnicy i sklepy często zachęcają klientów do kupowania jeszcze w listopadzie, aby nie odkładać sprawunków na ostatnie tygodnie grudnia.
Klienci zresztą sami polują na prezenty podczas wczesnych dni sezonu świątecznego. Jak pokazało ubiegłoroczne badanie przeprowadzone na zlecenie Związku Banków Polskich, 45 proc. Polaków planowało zakup elektroniki przeznaczonej pod choinkę już podczas Black Friday i Cyber Monday.
Pierwsze rynkowe dane wskazują na to, że w tym roku konsumenci nad Wisłą chętniej kupowali w sklepach z okazji Black Friday. Portal Moja Gazetka wykazał, że spadła liczba osób oszczędzających na zakupach z okazji Dnia Wszystkich Świętych, a w ubiegłorocznym badaniu Tpay połowa merchantów spodziewała się zwiększonej liczby zamówień i wartości koszyków w Black Weekend. Sondaż Klarny pokazywał, że 6 na 10 konsumentów w Polsce planowało coś kupić z okazji Black Friday.
Promocje mogą jednak nie być tak atrakcyjne jak w poprzednich latach. Niepewna sytuacja makroekonomiczna skłania sprzedawców do ograniczania budżetu marketingowego. Połowa przebadanych przez Tpay merchantów wskazała, że rezygnuje z darmowej dostawy, a co trzeci planował obniżki niższe niż w poprzednich latach. Dodatkowo na początku roku w życie weszła unijna dyrektywa Omnibus, która również może przełożyć się na urealnienie poziomu rabatów – sprzedawcy muszą naliczyć obniżkę od najniższej ceny towaru w ostatnich 30 dniach.
Zarazem bezpłatna dostawa czy szybka wysyłka to jedne z najważniejszych dla kupujących czynników. The Omnichannel Retail Report 2022 podaje, że 76 proc. konsumentów zależy na darmowym doręczeniu przesyłki, a dla 55 proc. ważne jest tempo dostawy. Skoro więc sprzedawcy decydują się na rezygnację z tych propozycji, muszą upewnić się, że usługi kurierskie będą wysokiej jakości, a cena wysyłki paczki będzie na tyle rozsądna, że nie skłoni klienta do porzucenia koszyka. Aż 7 na 10 kupujących jest w stanie to zrobić, jeśli cena nie będzie dla nich akceptowalna. Black Friday to zatem pierwszy w roku test dla sklepów, który sprawdza ich przygotowanie do obsługi zamówień przez cały sezonu wyprzedaży, ale również odbiór oferty przez klientów.
Wysoki sezon jest niezwykle intensywny dla firm kurierskich – w tym okresie procesują one największą ilość przesyłek w ciągu całego roku i mierzą się z wzmożonym zapotrzebowaniem na ich usługi. Szczególnie zwracają więc uwagę na wagę czy wymiary paczek. Niechętnie przyjmowane są przesyłki niestandardowe lub zapakowane niezgodnie z wymogami regulaminu przewoźnika, ponieważ to wydłuża czas przeznaczony na ich obsługę. W efekcie obok istniejących stawek, klient może być zmuszony do uiszczenia dodatkowej opłaty, tzw. dopłaty sezonowej.
Pod dodatkowo doliczane opłaty podlegają: duże paczki, paczki wymagające dodatkowej obsługi (tzw. niestandardowe) czy paczki przekraczające obowiązujące limity. Oceny tego, czy w danym przypadku konieczna będzie dopłata sezonowa, dokonuje kurier – najczęściej na podstawie wymiarów paczki lub sposobu zapakowania. W przypadku wątpliwości czasami ma do dyspozycji certyfikowane narzędzia pomiarowe. Aby uniknąć dopłat przy nadawaniu przesyłek niestandardowych, warto skontaktować się wcześniej z firmą kurierską i uzgodnić indywidualne warunki procesowania takich paczek w czwartym kwartale roku.
Black Friday jest ważnym testem nie tylko dla kurierów, ale również dla sprzedawców, którzy nadają paczki. Nie tylko przewoźnicy mogą przygotować się do zdania tego egzaminu. W jaki sposób e-sklepy mogą przygotować się do pracy w szczycie wysyłkowym? Odpowiedzią jest automatyzacja wysyłek, która zredukuje ryzyko popełnienia błędów, zminimalizuje konieczność wykonywania powtarzalnych czynności podczas składania zlecenia nadania i zagwarantuje, że klient będzie informowany o statusie przesyłki na każdym etapie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz w bezpłatnym e-booku „Efektywne procesy wysyłkowe” przygotowanym przez czołowych ekspertów z branży. To kompendium wiedzy dla przedsiębiorców przybliży ci wyzwania związane z logistyką e-commerce i zasugeruje rozwiązania, które mogą wesprzeć twój sklep online podczas najbardziej intensywnego okresu w roku.
Przesyłki zagraniczne
Technologia, logistyka, know-how, customer experience. Główne obszary rozwoju w sprzedaży międzynarodowej
19 listopada 2024
Rozwijaj swój biznes w Europie razem z InPost International
15 listopada 2024
Porady
Masowe wysyłki paczek kurierskich – jak to zrobić?
8 listopada 2024
apaczka pro (11) logistyka (16) przesyłka (10) przesyłki niestandardowe (20) user experience (13) wysyłka ekspresowa (1) zwroty (4)