3 października 2024
Mimo relatywnie niskich temperatur, Szwedzi są czwartym najszczęśliwszym na Ziemi narodem. Być może wynika to m.in. z siły lokalnej gospodarki, która jest geograficznym centrum Skandynawii bogatej zarówno w złoża, jak i pieniądze. Firmy, które planują ekspansję do Szwecji, mogą trafić na żyzny grunt – pod warunkiem, że poznają przyzwyczajenia lokalnych klientów i się do nich dostosują.
Ok. 8 milionów Szwedów regularnie kupuje w sieci – to stanowi ok. 89% całej populacji kraju. W efekcie wartość lokalnego rynku w 2023 roku szacowano na ok. 13,31 mld USD, a w najbliższych latach ma ona rosnąć o kolejne 10% co roku. Za tymi suchymi liczbami stoi ogromny potencjał dla polskich firm, które planują zagraniczną ekspansję do tego kraju.
Aktualnie jedynie jedna trzecia Szwedów kupuje w sklepach zagranicznych ulokowanych poza Szwecją, co pokazuje, że istnieje spore pole do pokazania lokalnym konsumentom korzyści z handlu transgranicznego.
Najczęściej zakupy online są robione przez kobiety w wieku 25-34 oraz mężczyzn w wieku 35-44. Z sieci zamawia się przede wszystkim odzież i buty, ale – co jest specyfiką Szwecji – również leki i produkty medyczne.
Na dalszych miejscach pod względem popularności plasują się kosmetyki oraz produkty pielęgnacyjne, jak również torby i akcesoria. Standardowo Szwedzi sięgają również po elektronikę, artykuły wyposażenia domu czy zabawki.
W czerwcu 2024 roku najpopularniejszymi produktami były te z kategorii moda, takie jak ubrania czy buty – a trzeba wiedzieć, że jedna trzecia Szwedów regularnie co miesiąc kupuje te towary online. Na drugim miejscu w tym miesiącu uplasowały się właśnie leki i inne produkty związane ze zdrowiem.
Szwedzi, podobnie jak inni Skandynawowie, są bardzo blisko natury. Być może z tego względu są na nią szczególnie wrażliwi. W 2024 roku Szwecja uplasowała się jako trzeci najbardziej ekologiczny kraj w indeksie zrównoważonego rozwoju – prześcignęły ją tylko Finlandia i Dania. Zaangażowanie kraju w te kwestie przekłada się również na podejście konsumentów do różnorodnych aspektów zrównoważonego rozwoju.
Coraz częściej domagają się oni realizowania dostaw produktów w sposób bezemisyjny lub bez użycia paliw kopalnych. Rośnie również popularność modeli gospodarki cyrkularnej i handlu rzeczami „z drugiej ręki” – szczególnie w branży modowej. Co za tym idzie, planując ekspansję do tego kraju, warto mieć na uwadze kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem. Aż 37% Szwedów jest w stanie zapłacić więcej za doręczenie zamówienia zrealizowane w sposób przyjazny środowisku.
Szwedzi najchętniej płacą portfelami mobilnymi (jak np. PayPal), kartami debetowymi oraz metodami BNPL (Buy Now, Pay Later) takimi jak Klarna, która narodziła się właśnie w Szwecji. Nie brakuje również fanów aplikacji Swish, szczególnie wśród młodszych pokoleń. Sklepy z kolei najczęściej oferują płatność kartą VISA, Mastercard lub American Express, a także Klarną (w wersji ratalnej lub fakturowanej).
Dominująca pozycja PostNord nie przeszkadza w rozwoju innych kurierów na terenie Szwecji. Usługi tutaj świadczą m.in. DHL, Budbee Home Delivery, DB Schenker czy UPS.
Z danych PostNord wynika, że 4 na 10 konsumentów w Szwecji preferuje dostawę do punktu dystrybucji, a 18% do skrzynki pocztowej. 12% Szwedów woli, gdy kurier może zostawić paczkę pod ich drzwiami, co jest zrozumiałe, jeśli weźmiemy pod uwagę geografię kraju i to, jak odległe od głównych dróg mogą być niektóre posiadłości.
W ostatnich latach widać jednak systematyczny wzrost popularności automatów paczkowych oraz innych punktów odbioru typu OOH – jeszcze 5 lat temu zaledwie 1% populacji odbierało z nich przesyłki, teraz to już 16%.
Sprzedawcy rozważający ekspansję do Szwecji muszą jednak mieć na uwadze to, że aż 56% Szwedom zdarzyło się anulować zakup na etapie check-outu, najczęściej z powodu wysokich kosztów dostawy produktu. Najchętniej z zakupów w momencie finalizacji transakcji rezygnują młodsze pokolenia (18-29 lat).
Największe sklepy w Szwecji, generujące 10% przychodów lokalnego e-commerce to:
Podstawowe prawo konsumenta do odstąpienia od umowy daje mu 14 dni na zwrot produktu bez przyczyny – tak samo jak na terenie całej Unii Europejskiej. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że w Szwecji okres rękojmi wynosi nie 2, a 3 lata od dnia dostarczenia towaru do odbiorcy. To dla konsumenta kolejne 12 miesięcy na złożenie reklamacji wynikającej z usterki towaru. W ciągu pierwszych 6 miesięcy po kupnie istnieje domniemanie, że wada towaru istniała już w momencie dostawy, a w trakcie kolejnych 6 miesięcy konsument wciąż może liczyć na ochronę, ale musi przedstawić dowód, że usterka zaistniałą przed rozpoczęciem użytkowania towaru.
Kolejną istotną różnicą w porównaniu z przepisami obowiązującymi na terenie UE jest to, że w Szwecji sprzedawcy nie są jednak prawnie zobowiązani do wymiany towaru – to zależy od dobrej woli danego przedsiębiorcy.
Prawie jedna trzecia Szwedów dokonała niedawno zwrotu produktu zakupionego w sieci. Częściej robią to młodzi ludzie (18-29-latkowie) i w tym celu najchętniej korzystają z punktów obsługi, chociaż już 14% Szwedów spróbowało odsyłania produktów za pośrednictwem automatów pocztowych.
6 na 10 zwrotów jest dokonywanych w pełni cyfrowo, czyli m.in. poprzez formularze zapewniane przez sprzedawcę czy zamawianie kuriera prosto do domu lub częściowo cyfrowo (np. generowanie etykiety przewozowej online i zanoszenie paczki do punktu nadania).
Źródła:
Ecommerce in Sweden
European ecommerce overview: Sweden
Szwecja
https://www.statista.com/statistics/546444/sweden-most-bought-goods-online
https://www.statista.com/forecasts/826596/most-popular-categories-for-online-purchases-in-sweden
https://www.unsdsn-ne.org/en/news/sustainable-development-report-2024
https://www.trade.gov/country-commercial-guides/sweden-ecommerce
https://ecommercedb.com/markets/se/all
https://www.postnord.se/siteassets/pdf/rapporter/e-barometern-2023/e-barometern-annual-2023.pdf
https://www.postnord.no/siteassets/pdfs/pn-e-commerce-in-the-nordics-2024.pdf
Przesyłki zagraniczne
Technologia, logistyka, know-how, customer experience. Główne obszary rozwoju w sprzedaży międzynarodowej
19 listopada 2024
Rozwijaj swój biznes w Europie razem z InPost International
15 listopada 2024
Porady
Masowe wysyłki paczek kurierskich – jak to zrobić?
8 listopada 2024
apaczka pro (11) logistyka (16) przesyłka (10) przesyłki niestandardowe (20) user experience (13) wysyłka ekspresowa (1) zwroty (4)