25 lipca 2024
Rumuni mają dostęp do jednego z najszybszych połączeń internetowych w Europie, ale mniej niż co dziesiąta transakcja w tym kraju jest zawierana w sieci. To stwarza ogromne pole do popisu dla firm, które chciałyby zacząć prowadzić sprzedaż w tym państwie. Dzisiaj przybliżamy i omawiamy rumuński rynek handlu online.
Chociaż ponad 90% mieszkańców Rumunii ma dostęp do Internetu i ponad połowa robi zakupy w sieci, to zaledwie co dziesiąta lokalna firma korzysta z potencjału e-commerce. Tymczasem Rumunia powoli staje się jedną z najciekawszych gospodarek regionu Europy Środkowo-Wschodniej i co za tym idzie, w 2024 roku wartość lokalnego rynku ma wynieść ok. 6780 mln USD, a do 2028 roku ma ona rosnąć o 8% rok do roku.
To sprawia, że ekspansja do Rumunii może stanowić atrakcyjny kąsek dla przedsiębiorstw, które są w stanie zaoferować Rumunom ciekawe produkty w atrakcyjnych cenach i ze sprawną dostawą.
Z uwagi na niezamożność społeczeństwa, Rumuni zazwyczaj wykazują się patriotyzmem konsumenckim i kupują w lokalnych sklepach. Zaledwie 7% z nich robi zakupy za granicą.
Mieszkańcy Rumunii najczęściej w sieci szukają produktów takich jak:
Rumuni generalnie lubią gotówkę – połowa z nich korzysta z niej podczas robienia zakupów, niezależnie czy offline, czy online. Dodatkowo, stosunkowo mała popularność kupowania w sieci powoduje, że Rumuni najchętniej płacą za zamówienia z Internetu gotówką przy odbiorze przesyłki. Aż 4 na 10 mieszkańców tego kraju woli płatność za pobraniem – daje im ona bowiem pewność, że nie zostaną oszukani i że płacą za to, co otrzymują.
Zarazem w kraju obserwowana jest rosnąca popularność płatności cyfrowych, tj. za pośrednictwem kart debetowych czy kredytowych (VISA, Mastercard), pay-by-linków (Netopia czy PayU), a także portfeli elektronicznych (PayPal, Apple Pay, Google Pay). Wynika ona przede wszystkim z wprowadzanych przez dostawców usług płatniczych środków, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa zakupów w sieci. Z drugiej strony, jedna trzecia rumuńskich konsumentów zgłasza, że płacąc kartami, doświadcza różnorodnych problemów – i to przynajmniej raz w tygodniu.
Rumuni z reguły wybierają trzy główne metody dostawy:
Dla Rumunów ważna jest przede wszystkim możliwość śledzenia przesyłki w czasie rzeczywistym. Nie wybierają w ciemno – chcą znać nazwę przewoźnika, który zajmie się ich zamówieniem, zanim zapłacą za nie, szczególnie jeśli zamawiają produkty wymagające odpowiedniego przechowywania, jak np. świeże jedzenie. Jednej trzeciej konsumentów zależy na wyborze kuriera, który zagwarantuje wysoką jakość obsługi.
84% rumuńskich konsumentów zamawia kuriera do domu, zaledwie co czwarty kieruje zamówienie na pocztę, do automatu lub do pracy. W efekcie tylko 35% przesyłek jest doręczanych do miejsc poza domem.
Większość rumuńskich konsumentów uznaje cenę za najważniejszy czynnik podczas podejmowania decyzji o zakupie, a 80% nieustannie szuka najlepszych możliwych promocji. Czy w tym kontekście pozostaje wiele przestrzeni na myślenie o zrównoważonym rozwoju?
Okazuje się, że co coraz więcej konsumentów oczekuje, że kurier dokona doręczenia w sposób przyjazny środowisku. W sumie ponad 80% kupujących byłoby zainteresowanych „zielonymi” metodami dostawy i chętniej skorzystałoby z usług sklepu, który je oferuje. Obejmuje to m.in. wykorzystanie niskoemisyjnych pojazdów, doręczenie kilku zamówień jednocześnie czy dostawę poza domem (tzw. out of home delivery).
Warto zwrócić również uwagę na zrównoważone opakowanie zamówienia – w Rumunii, podobnie jak w Polsce, obowiązują przepisy związane z wprowadzaniem opakowań do obiegu. Zarówno klienci, jak i regulator, zwracają uwagę na to, czy sklepy online działają tutaj w sposób ekologiczny.
W Rumunii, podobnie jak w innych krajach UE, konsument ma prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość w ciągu 14 dni kalendarzowych od otrzymania towaru, chyba że nie został poinformowany o tym prawie – wtedy termin wydłuża się do 22. Konsument nie musi podawać przyczyny zwrotu, ale sprzedawca nie ma obowiązku płacenia za dostawę odesłanego towaru.
Rumuni najczęściej zwracają zakupy za pośrednictwem kuriera, chociaż zdarza się również zostawianie produktu w sklepie stacjonarnym lub w punkcie nadawania paczek. Zależy im przede wszystkim na bezpłatnym i prostym procesie zwrotu produktu i szybkim oddaniu pieniędzy. Im więcej formalności, tym większa szansa na zgrzyty.
Źródła:
https://cross-border.pl/country/rumunia/
https://ecommercedb.com/markets/ro/all
https://www.eservice.pl/hubfs/Attitudes%20toward%20payment%20methods%20report%20ROMANIA%20ENG.pdf
https://www.dpd.com/wp-content/uploads/sites/258/2023/03/DPD-E-shopper-2022-Romania_Final.pdf
Przesyłki zagraniczne
Technologia, logistyka, know-how, customer experience. Główne obszary rozwoju w sprzedaży międzynarodowej
19 listopada 2024
Rozwijaj swój biznes w Europie razem z InPost International
15 listopada 2024
Porady
Masowe wysyłki paczek kurierskich – jak to zrobić?
8 listopada 2024
apaczka pro (11) logistyka (16) przesyłka (10) przesyłki niestandardowe (20) user experience (13) wysyłka ekspresowa (1) zwroty (4)