Czy wiesz, że możliwy jest zwrot towaru zakupionego przez Internet na firmę? Taki przepis obowiązuje od stycznia 2021 i dotyczy osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Takie prawo jednoosobowe firmy otrzymały w ramach ustaw „covidowych” w styczniu tego roku. To duża zmiana, ponieważ w praktyce niemal zrównuje prawa jednoosobowych firm i konsumentów. Jednak nie do końca. Występują ograniczenia, które mają chronić e-handel przed zbyt pochopnym korzystaniem z prawa zwrotu.

Spis treści

Ograniczenia prawa zwrotu towaru zakupionego przez Internet na firmę

Od ogólnej zasady prawa dla jednoosobowych firm do odstąpienia od umowy zawartej na odległość, czyli poza siedzibą firmy, przez Internet lub telefon, są szczególne wyjątki.

Warto wiedzieć i pamiętać, że zakup nie może dotyczyć tej samej branży, w której się przedsiębiorca specjalizuje.

Co to oznacza w praktyce? Jeśli, przykładowo, prowadzisz warsztat naprawy rowerów i chcesz zwrócić dostawę opon zakupionych przez Internet, to nie masz takiego prawa bezwzględnego, wynikającego z nowych przepisów.  Jeżeli kupisz odkurzacz do firmy, to wtedy nie jest to towar z branży Twojej specjalności i przysługuje Ci prawo zwrotu.

Nie przysługuje prawo zwrotu towarów:

  • wykonanych na indywidualne zamówienie;
  • mających krótki termin przydatności do spożycia;
  • rozpakowanych i noszących ślady używania;
  • rzeczy, których specyfika uniemożliwia zwrot: na przykład programów komputerowych, biletów lotniczych, usług abonamentowych.

Jakie są warunki i kto ponosi koszty zwrotu?

Jak w przypadku zwrotów konsumenckich, zwrot towaru zakupionego przez Internet dla firm podlega podobnym warunkom:

  • na zwrot jest 14 dni od daty dostarczenia towaru, chyba że sprzedawca nie poinformował o prawie zwrotu, wtedy termin na zwrot wydłuża się do 12 miesięcy;
  • musisz poinformować sprzedawcę o decyzji zwrotu – najlepiej pisemnie;
  • sprzedawca zwraca wartość towaru plus ewentualne koszty transportu według najtańszej dostępnej opcji;
  • jeśli oryginalne opakowanie jest uszkodzone lub niedostępne, nie jest to powodem do obniżenia zwracanej kwoty lub odmowy przyjęcia zwrotu;
  • koszty zwrotu towaru zakupionego przez internet ponosi zwracający.

Jeśli chcesz sprawdzić dokładnie prawa sprzedawcy, konsumenta i jednoosobowych firm, odwiedź stronę Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce

Platforma logistyczna Apaczka.pl ułatwia prowadzenie ebiznesu

Jeśli masz konto na platformie logistycznej Apaczka.pl, możesz zorganizować obsługę zwrotów Twojego e-commerce. Dzięki szerokiej ofercie kurierskiej i integracjom z popularnymi platformami e-commerce dostajesz do dyspozycji wiele opcji transportu.

Dołącz do Apaczki i rozwijaj z nami e-commerce.  Rozwiązania logistyczne Apaczki wykraczają daleko poza możliwości  brokerów kurierskich.

W Apaczce masz do dyspozycji: