Jak zapobiegać dopłatom?
Firmy kurierskie weryfikują paczki pod kątem wagi, wymiarów bądź rodzaju opakowania i doliczają dodatkowe koszty.
Gdzie znajdę informację o dopłatach?
Informacje o doliczonych opłatach można znaleźć w specyfikacji dołączonej do faktury.
Jak zapobiegać dopłatom? Przed wysłaniem sprawdź:
1. Waga i wymiary
- dokładnie zmierz i zważ swoją przesyłkę,
- wpisz rzeczywiste dane, nie zaniżaj i nie wpisuj parametrów „na oko”.
2. Ustawienia domyślne i szablony zleceń
- zawsze weryfikuj dane przesyłki, które pojawiają się po wybraniu szablonów lub ustawień domyślnych. Przewoźnicy doliczają dopłatę za weryfikację wagi i wymiarów.
3. Sposób pakowania
- odpowiednie zapakowanie przesyłek zawsze należy do obowiązku nadawcy. Główne zasady pakowania znajdziesz TUTAJ. Ponadto, firmy kurierskie określają szczegółowo warunki pakowania przesyłek. Znajdziesz je w poradnikach: Jak zapakować przesyłkę?- Poradniki firm kurierskich,
- używaj prostopadłościennych kartonów, firmowych foliopaków lub kopert,
- przesyłki w innym opakowaniu niż wyżej wspomniane traktowane są jako niestandardowe i podczas składania zlecenia należy zaznaczyć: ”przesyłka niestandardowa”,
- nie używaj żadnej folii stretch w celu owinięcia opakowania,
- nie łącz kilku paczek w jedną przesyłkę,
- stosuj wypełniacze, w paczce nie może być pustych przestrzeni i luźnych elementów. Środek ciężkości przesyłki nie może się przemieszczać,
- stosując naklejki ostrzegawcze typu: „ostrożnie”, „góra – dół” itp. Zaznacz: „przesyłka niestandardowa” w DHL lub „Ostrożnie” w usługach Poczty Polskiej,
- tuba – jest traktowana jako przesyłka niestandardowa.
Ważne! W przypadku Poczty Polskiej oznaczenie przesyłki naklejką / napisem „OSTROŻNIE” i brak wybrania w systemie opcji OSTROŻNIE spowoduje doliczenie dopłaty przez przewoźnika.
4. Wyjątki w sposobie pakowania
- tubę możesz nadać jako standardową przesyłkę pod warunkiem, że zastosujesz prostopadłościenny karton o podstawie trójkąta lub kwadratu.
InPost Kurier zabiera tubę o wymiarach do: 120cm x 10cm x 10cm, - opony dla wybranych przewoźników możesz nadawać jako standard.
Sprawdź wytyczne: Wysyłka OPON jako standard – szczegóły i instrukcje.
5. Zawartość Przesyłki
- jeżeli zawartość jest szklana, krucha, delikatna bądź paczka wymaga dodatkowej obsługi – zaznacz „paczka niestandardowa”, uchroni Cię to przed ewentualnym uszkodzeniem paczki przy sortowaniu mechanicznym,
- całkowity zakaz przesyłania: materiałów pirotechnicznych, substancji żrących oraz innych towarów wymienionych w Konwencji ADR, broni i amunicji, materiałów łatwopalnych i wybuchowych, rzeczy, których właściwości, mogą stanowić zagrożenie dla ludzi, bądź narażać inne przesyłki na zniszczenie lub zabrudzenie. Przewoźnicy zastrzegają sobie prawo do doliczenia opłat za uszkodzenie przesyłek innych Klientów,
- czego nie możesz wysyłać za pośrednictwem poszczególnych przewoźników?
6. Dokumenty potwierdzające nadanie przesyłki
- zachowaj podpisane przez kuriera potwierdzenie nadania (można je pobrać i wydrukować razem z listem przewozowym po zamówieniu kuriera lub w zakładce ZLECENIA),
- sugerujemy zrobić zdjęcie paczki przed nadaniem, ze zdjęciem listu przewozowego – dla zwiększenia skuteczności ewentualnych procesów reklamacyjnych.
7. Ważne!
- anuluj pilnie przesyłki, których finalnie nie chcesz wysłać. Bezpodstawne wezwanie kuriera skutkuje naliczeniem opłaty za “pusty podjazd”.
Jak anulować zlecenia w Apaczka? - nie zwlekaj z nadaniem swojej przesyłki. Każdy kod pocztowy ma indywidualny przedział godzinowy i najpóźniejszą godzinę nadania.